آینده کشور را بسیار روشن می‌بینم / پیشنهاد حلقه‌ی ارتباطی مستقیم جوانان با استاندار سازنده است / خام‌فروشی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست

آینده کشور را بسیار روشن می‌بینم / پیشنهاد حلقه‌ی ارتباطی مستقیم جوانان با استاندار سازنده است / خام‌فروشی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست

به گزارش ندای ارومیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در جریان بیست و یکمین سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان‌غربی، در دیدار با نخبگان، علماء، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم این استان اظهار داشت: نخبگان پیشنهادات و نکته نظرات خود را به جلسات این چنینی بسنده نکنند و باید نظرات و پیشنهاد‌های ارائه شده همچنان پیگیری و طرح شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد یک حلقه ارتباطی مستقیم استاندار با جوانان انقلابی با انگیزه و دارای اندیشه یک پیشنهاد سازنده‌ای است و باید نشست با فرهیختگان از لحاظ کیفی و کمی بیشتر شود تا دولت‌مردان بتواند همیشه از دیگاه نخبگانی و نظرات جوانان استفاده کنند.

رئیس جمهور با اشاره اینکه جوانان نخبه سرمایه‌ای برای دولت و کشور است، عنوان کرد: توصیه به استاندار می‌کنیم از نقطه نظرات جوانان استفاده کنند آنان می‌توانند گره‌گشا باشند و ما از نظرات نخبگان استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص استان عنوان کرد: یکی از نعماتی که خداوند برای استان ارزانی داشته نعمت امنیت و امنیت سازان همچون شهدا هستند که این استان ۱۲ هزار شهید را تقدیم نظام کرده و قطعا امنیت کشور و استان را مدیون شهدا هستیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: نعمت دیگر استان آذربایجان غربی وحدت و انسجام ملی است در استانی که شیعه و سنی، ترک و کرد و ادیان و اقوام مختلف در این استان در کار هم همزیستی مسالمت آمیزی دارد مثال زدنی است که این انسجام زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند و نباید اجازه دهند بیگانگان این انسجام را خدشه‌دار کنند چرا که این انسجام و وحدت موئلفه امنیت ملی بوده و خواهد بود.

وی در خصوص حل مشکلات استان عنوان کرد: برای حل مسائل استان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمی متعددی در استان وجود دارد که باید در حل این مسائل و مسئله محوری به دولت کمک کنند؛ لازم است که این نخبگان و فرهیختگان به عنوان اتاق فکر با دولت همراه باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: مسائل و مشکلات تنها در صنایع و معادن نیست باید دانشگاهیان در حوزه‌های مختلف مانند مسائل اجتماعی، گردشگری کمک حال دولت باشند و به صورت مسئله محور نقش ایفا کنند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: مسئله خاص و مهمی در استان وجود دارد و آن دریاچه ارومیه است که نه تنها برای شهر ارومیه و منطقه بلکه برای کشور نیز مهم است؛ از اولویت‌های سفر دولت احیای دریاچه ارومیه بوده که مطالعات آن انجام و کار‌هایی در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: گام‌هایی در خصوص احیای دریاچه ارومیه برداشته شده که به سرانجام نرسیده است و برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام شده است که به زودی دنبال خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌غربی قطب کشاورزی است، عنوان کرد: استان در خصوص محصولات کشاورزی مانند سیب و انگور دچار معضل بوده و صادرات مسئله مهمی است، در دولت سیزدهم کار‌های متفاوتی انجام شده است که نسبت به حجم صادرات و ارزش صادرات ۶ برابر طی امسال افزایش یافته است که این موضوع بایستی توسعه یابد و بیشتر شود.

* ۵۲ ماده معدنی در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد/ اساس بودجه‌ریزی در سال ۱۴۰۱ بر اساس محور عدالت بوده است

آیت الله رئیسی در خصوص معاون استان یادآور شد: استان آذربایجان‌غربی استان معدنی بوده ۵۲ ماده معدنی در استان وجود دارد که این پتانسیل، ظرفیت ارزشمندی است.

وی تصریح کرد: خام‌فروشی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، ما دنبال افزایش ارزش افزوده و راهکارهای مختلف برای جلوگیری از خام فروشی هستیم. در حوزه معادن به دنبال یافتن سرمایه‌گذار هستیم و تیم دولت در استان اقدامات خوبی انجام داده است.

رئیس جمهور ادامه داد: استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص معادن اقداماتی انجام داده و شرکت ایمیدرو شش هزار میلیارد در حوزه معادن سرمایه‌گذاری کرده و در بخش خصوصی ۲۰۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری انجام شده است.

وی تاکید کرد: در خصوص اشتغالزایی بایستی از نیرو‌های کارآمد و تحصیلکرده استفاده و بومی گزینی شود.

آیت الله رئیسی در خصوص مسائل و مشکلات کشاورزان استان عنوان کرد: یک کار کارشناسی باید در خصوص کشاورزی انجام و ضرر و سود کشاورزان در نظر گرفته شود و یکی از اولویت‌های اساسی دولت خودکفایی در کالا‌های اساسی است و در این خصوص می‌توانیم از زمین‌های حاصلخیز آذربایجان‌غربی استفاده کنیم.

وی به اقدامات ارزنده بسیج سازندگی در کشور اشاره کرد و گفت: دانشجویان دختر و پسر به صورت خودجوش و جهادی در بخش محرومیت زدایی فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند که قابل تقدیر است و بایستی گروه‌های جهادی تقویت و حمایت شود.

آیت الله رئیسی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: اساس بودجه‌ریزی در سال ۱۴۰۱ بر اساس محور عدالت بوده است و سند آن آمایش سرزمین بود؛ بخشی از شهر‌ها و استان‌ها به صورت نسبی برخوردار تلقی و برخی غیر برخوردار تلقی می‌شوند تلاش شده است به سمت عدالت باشد، چرا که عدالت در به کارگیری انتصابات، جذب، پرداخت، اختصاص امکانات بر قرار شود.

وی تاکید کرد: دولت توجه اش به مردم است، ممکن است در بخشی ناراحتی به وجود آید که ما حتما اقدامات خود را برای مردم تبیین می‌کنیم چرا که ناراحتی مردم برای ما مهم است و رضایت مردم و رضایت خداوند است.

رئیس جمهور در خصوص استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: استان امکانات و ظرفیت بسیار خوبی دارد و بازارچه‌های مرزی جزو این ظرفیت هاست و بازارچه‌های مرزی باید ساماندهی شوند؛ ساماندهی کردن کولبر‌ها در شرق و غرب باید انجام شود و اساس این موضوع آیین نامه ساماندهی وضعیت کولبری در کشور است که به ما می‌گوید چه چیزی صادرات و واردات شود.

رئیسی تاکید کرد: فقر زیبنده نظام اسلامی نیست و شهدا در راه حق جان خود را از دست داده اند باید برای اصلاح امور کشور با اراده مصمم در کنار یکدیگر باشیم و راهی به جز همراهی وجود ندارد و در این راه باید تلاش کرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه، آینده کشور را بسیار روشن می‌بینم، خاطرنشان کرد: ما در میدان هستیم و در میدانی که مردم و ما هستیم میدان را ترک نخواهیم کرد و کار را پیش خواهیم برد.

آیت الله رئیسی ضمن قدردانی از مردم به دلیل همراهی کم نظیر در اجرای طرح اصلاح پرداخت عادلانه یارانه‌ها تاکید کرد:حقیقتا مردم در این موضوع دشمنان انقلاب را مایوس کردند و این دولت را برای برداشتن گام‌های اساسی برای رفع فقر و رفع مشکلات معیشتی مصمم می‌کند.