مرزهای قانونی باید حفظ شود / حساسیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها

مرزهای قانونی باید حفظ شود / حساسیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها

امیر سرتیپ کیومرث حیدری،در حاشیه رزمایش فاتحان خیبر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ما در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچگونه چشم‌داشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفا از خود دفاع کرده است. در مدت دوره طولانی اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان نیز همواره بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کرده و هیچ‌گاه اشغالگری را تایید نکرده‌ایم.

وی افزود: رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و سایر مناطق برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و با هدف آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزم نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. زمان رزمایش‌ها، مکان رزمایش‌ها و اندازه نیروها، برابر تدابیر نیروهای مسلح است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: انجام این رزمایش‌ها با هدف ارتقای آمادگی است، همانطور که چندین رزمایش اجرا شده در کشور همسایه ما با اهداف خاص خودشان در حال انجام است. تعداد ۴ الی ۵ رزمایش طی ماه گذشته در شمال مرزهای جمهوری اسلامی ایران و همین الان یک رزمایش هم کشور همسایه ما در جوار مرزهای ما در ترکیه در حال اجرا است و این روندها ادامه دارد.

وی گفت: در این منطقه ما یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت را داریم که از جای دیگر آمده و آن رژیم نامشروع صهیونیستی است و از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش یافته، فعالیت آنها در اینجا کاملا در رصد ما است.

وی افزود: در کنار این موضوعات هنوز برای جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای تروریستی که از سوریه به این منطقه آمده‌اند محرز نشده و جمهوری اسلامی ایران از این بابت حساس است.

امیر سرتیپ حیدری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا نسبت به تغییرات مرزهای رسمی کشورها در این منطقه حساس است و آن را قابل قبول نمی‌داند. فرمانده نیروی زمینی ارتش بادآور شد :همه مرزهای قانونی باید حفظ شود و ضعف احتمالی یک کشور در حفظ مرزهای خود دلیل نمی‌شود که کشور دیگری با کمک بیگانه، مرزها را به‌ هم بریزد و جمهوری اسلامی ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.

وی  با بیان این که رزمایش‌های ما به تنهایی انجام می‌شود و انتظار داریم بیانات مسئولان کشورها در این رابطه از روی صدق باشد، اضافه کرد: زمانی در این منطقه جنگ بوده و الان زمان امنیت و بازسازی است و تاریخ کشور ما و رفتار کشور ما نسبت به همسایگان در این منطقه گواه بزرگی در جهت ثبات و امنیت است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: تردد کامیون‌ها از خاک آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و از آنجا به ترکیه یا به نخجوان و یا از جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان و ارمنستان باید در امنیت و آرامش کامل صورت بگیرد. انتظار می‌رود کشورها در این رابطه به مسئولیت خودشان که احترام به امنیت و مسیرهای اقتصادی و انتقال انرژی است توجه کنند و از بازی‌های رسانه‌ای خود را دور کنند.