لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مشکلات آذربایجان‌غربی

لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مشکلات آذربایجان‌غربی

به گزارش ندای ارومیه؛ حجت منتظر خراسان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در کشور ما سیستم‌های علمی محور مانند معاونت علمی ریاست جمهوری پارک‌های علم و فناوری و مراکز پژوهشی دانشگاهی هر یک به وسع خود کارهای خوبی را انجام می‌دهند اما یک نقطه در این زمینه غافل مانده است و آن هم بازار محصول است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد فناور و شرکت‌های دانش بنیان که در حدود ۶۰۰۰ شرکت هستند دارای این دغدغه هستند که به چه شکلی قادر به عرضه محصول خود باشند در این شرایط نیاز به حمایت احساس می‌شود حمایتی که معمولاً انجام می‌شود بیشتر جنبه آموزشی و ارتقاء توانمندی دارد اما برای تکمیل این زنجیره فناوری که از ایده اولیه شروع می‌شود و به فروش محصول ختم می‌شود مرحله آخر یعنی بازار فروش اهمیت بالایی به دلیل تمام کنندگی و یا به عبارتی تکمیل کننده زنجیره دارد.

نماینده شرکت پیشگامان در آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از موارد جدی در حوزه اقتصاد غیرنفتی اقتصاد دانش بنیان است و بسیاری از صنایع و زنجیره‌های ارزش در داخل کشور خلأهای فناورانه دارند که اگر پاسخ های مورد اعتماد و قوی برای این خلاها در داخل کشور وجود داشته باشد می‌تواند نقش عمده‌‍‌ای را در پیشبرد اقتصاد در داخل کشور ایفا کنند.

منتظر خراسان افزود: در کشور برای حل نیازهای فناورانه سه ضلع وجود دارد یک ضلع شبکه پاسخ‌ها(شرکت‌ها و مجموعه‌های فناور و دانش بنیان) ضلع دوم پشتیبانی (مالی، اعتباری و زیرساختی) و ضلع سوم اصل شناسایی نیازهای فناورانه و تمرکز بر روی حل مسائل و پاسخ‌ها است که رسالت شرکت پیشگامان بسیج ظرفیت‌های پشتیبانی سرمایه‌گذاری بر روی نیازهای اولویت‌دار فناوران در کشور و استان‌ها است، یعنی شناسایی مسئله، پاسخ یافتن و نهایتاً ورود به مرحله پشتیبانی، یعنی تحقق اقتصاد دانش بنیان است.

وی با  اشاره به اینکه بخشی از فرآیند شناسایی و احصا مسائل و مشکلات خط و ارائه راه حل را شعب استانی شرکت انجام می‌دهند، عنوان کرد: برای اینکه در بستری گسترده این فرایند انجام شود شرکت طرح‌های مختلفی را پیاده می‌کند که ذیل این طرح های چالش مختلف مطرح  و راه حل‌ها ارائه شده است و حرکت‌های حمایتی آغاز می‌شود در حال حاضر این بستر از طریق طرح راهینو فراهم شده است.

این مقام مسوول گفت: “راهینو “راهی نو برای صاحبان کارخانجات تولیدی‌ها کارگاه‌ها کسب و کارها است که به دنبال حل نیازهای فناورانه خود بوده و برای پاسخ نیازمند پشتیبانی و سرمایه گذاری هستند .

منتظر خراسان ادامه داد: شبکه پاسخ دهندگان “راهینو” برای طرح‌های پیشنهادی مسائل این واحدهای شغلی راه حل ارائه می‌کنند و شبکه ارزیابی باید برترین راه‌حل را با همراهی حامیان طرح” راهینو “سرمایه‌گذاری و پشتیبانی کنند همچنین پاسخ برتر هر یک از RFP  را با مدل‌های تسهیلات لیزینگ مشارکت در سود تسهیلات نمونه اولیه و تضمین خرید طرح سرمایه‌گذاری و پشتیبانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: حامیان این طرح شرکت پیشگامان، سازمان بسیج مستضعفین معاونت علمی ریاست جمهوری صندوق صندوق نوآوری و شکوفایی خبرگزاری فارس، شبکه سه سیما و… هستند و پلتفرم چالش نشانه اینترنتی CHALLESH.IR بستر ثبت  RFP  یا برای پاسخ شبکه حل‌کنندگان به RFPهای موجود در این بستر هستند .

نماینده شرکت پیشگامان در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه رویداد امنیت غذایی یکی از رویدادهای ذیل طرح “راهینو” است یادآور شد:  شرکت به دنبال شناسایی راه حل‌های پیشنهادی جامعه نخبگان برای موضوع امنیت غذایی است برای ثبت راه حل همانطور که اشاره شد وارد صفحه اینترنتی  CHALLESH.IR با انتخاب گزینه راهینو، چالش های زیر مجموعه این طرح را مشاهده و در صورت داشتن راه‌حل اقدام به ثبت آن می‌‌شود.

وی بیان کرد: این رویداد با مشارکت شرکت پیشگامان شرکت توسعه دانش سینا، شرکت رشد و پایدار ایرانیان، سازمان بسیج عشایری، شرکت کشاورزی عالیا سبز برگزار می‌شود و اطلاعات بیشتر در فضای مجازی و شبکه‌های پیام رسان‌ها قابل دسترسی است.

منتظرخراسان با اشاره به اینکه راهینو یک طرح مستمر است که در بازه‌های زمانی مختلف و ذیل آن چالش‌ها و رویدادهای متفاوتی اجرا می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر چالش امنیت غذایی در حال اجرا است بعد از آن یک مسئله دیگر که جزء مسائل اولویت‌دار باشد مطرح خواهد شد و به عنوان چالش نسبت به ارائه راه‌حل اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان‌غربی چالش‌های متعددی وجود دارد که همین مسئله سیب یا دریاچه ارومیه و یا تغییر زیست بوم کشاورزی به صنعتی و غیره طبق رسالتی که شرکت بر عهده دارد با تکمیل ظرفیت نخبگان صاحب نظر آنها پرداخت می‌شود .

این مقام مسوول یادآور شد: برای چالش امنیت غذایی فرایند اخذ پیشنهادات شروع شده و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت و سپس فرایند در داوری تا نهم مهرماه اعلام و برندگان در ۱۴ مهر انجام خواهد پذیرفت.

منتظر خراسان اضافه کرد: به دلیل نو پا بودن شعبه آذربایجان‌غربی که حدود سه ماه  است شروع به کار کرده است و با وجود عدم شناخت عمومی، ما منتظر مراجعه فناوران استان نشده‌ایم و خودمان به صورت میدانی به شرکت‌ها مراجعه و مشکلاتی که در راستای تجاری سازی محصولات دانشگاه بنیان دارند بررسی کرده ایم تا به امروز به ۵ شرکت دانش بنیان مراجعه کردیم که در مورد سه شرکت برخی از مسائل آن ها در حیطه فعالیت شرکت در دست پیگیری برای حل مسئله برای مشارکت شرکت کنندگان در چالش ها و جوایز ارزشمندی در نظر گرفته شده است که با توجه به نوع چالش و همچنین نوع راحت متفاوت است

انتهای پیام/