انقلاب اسلامی مفهوم دموکراسی و آزادی را به جهان معرفی کرد

انقلاب اسلامی مفهوم دموکراسی و آزادی را به جهان معرفی کرد

فرامرز فتح‌نژاد در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با تشریح تفاوت‌های حکومت دیکتاتوری و حکومت مردم‌سالاری دینی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی این بوده که مفهوم دموکراسی، مفهوم دولت از طرف مردم و در واقع مردم‌سالاری دینی را معرفی کرد و مفهوم دموکراسی و آزادی را تغییر داد.

وی افزود: در مطالعات و مشاهداتی که در طول عمرم داشته‌ام به این نتایج رسیده‌ام که در دوران قبل از انقلاب دنیا به دو قطب تقسیم شده بود. حکومت‌هایی که مستقل و مردمی باشند بسیار کم بودند و حتی یک نمونه خوب هم نمی‌توان بیان کرد. کشورهایی مانند سوئد و سوئیس استقلال واقعی نداشتند و در قوانین داخلی خود تحت تأثیر قدرت‌های زورمدار داخلی خود بودند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ادامه داد: با معرفی سیستم جدید در دنیا با عنوان مردم‌سالاری دینی مفهوم دموکراسی تغییر یافت و این نوع مردم‌سالاری آن مفهومی که در اذهان مردم از دوران حکومت‌های دینی بسیار وحشتناک که در دوران سیاه اروپا بود و تصویری عقب‌مانده از حکومت دینی را تداعی می‌کرد، تغییر یافت. حرف‌های فریب‌دهنده دموکراسی جدید غربی و یا آموزه‌ها و حرف‌های سوسیالیستی به‌عنوان حکومت توتالیتی کارگری و یا مردمی کارگری همه آنها را تغییر داد.

فتح‌نژاد با یادآوری دوران دانشجویی خود در دوران قبل از انقلاب و عضویت در کمیته مطالعات فرهنگی به‌عنوان دانشجوی فعال سیاسی گفت: در آن دوران ایران را در دنیا به‌عنوان یکی از نمونه‌های دموکراسی می‌شناختند در حالی که فقط کافی بود کتاب شهید مطهری و یا مرحوم شریعتی را در خانه پیدا کنند حتی اگر نخوانده بودیم سه سال زندانی داشت. انتخاب اصلاً مفهومی نداشت، حتی قوانین شاهنشاهی را رعایت نمی‌کردند و در همه امور دخالت می‌کردند.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران معادله دوقطبی بودن جهان را برهم زد و نوعی حکومت و دموکراسی جدید را به دنیا معرفی و ثابت کرد که می‌شود کشوری بدون آن دو قطب در دنیا باشد، مردمی بوده و حکومت کند. با آغاز گام دوم انقلاب نه تنها این را ثابت کردیم، به حرمت خون شهدا و همه تلاش‌هایی که در طول چهار دهه از انقلاب کشیده شد از این به بعد دور جدیدی با حضور جوانان خواهد بود. امیدواری‌های بسیار زیادی وجود دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در پاسخ به سؤالی با موضوع دوقطبی گرایی دموکراسی و تفاوت مردم‌سالاری غربی با مردم‌سالاری کشور توضیح داد: با توجه به اینکه ۹ سال در دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا زندگی کرده‌ام و با سیستم انتخاباتی آنها آشنا هستم باید بگویم دموکراسی در غرب بیشتر حرف است به‌عنوان نمونه در آمریکا دو حزب عمده وجود دارد. به‌هیچ‌عنوان دیده نشده که حزب جدیدی بتواند بیش از ۱۰ درصد رأی بیاورد و این دو حزب از افرادی تشکیل شده‌اند که صاحبان ثروت و قدرت هستند. همان‌طور که ترامپ هم اقرار کرد مجتمع‌های صنعتی نظامی در آمریکا تعیین‌کننده هستند.

فتح‌نژاد بیان کرد: دنیا به‌طور عمده چه شرق و چه غرب و حتی کشورهای بی‌طرف و غیر استعمارگر خیلی از دوران‌ها را تجربه کرده‌اند مانند دوران استبداد تاریک مسیحیت اروپا، دوران حکومت‌های ناسیونالیستی و ملی‌گرایان افراطی، حکومت‌های سوسیالیستی و پرولتاریایی کارگری که از بین رفت و حکومت سوسیال دموکراسی که در نهایت به بن‌بست رسیده‌اند. در بسیاری از کشورها به ملی‌گرایی افراطی برگشته‌اند که ترامپ و بعضی از کشورهای اروپایی نمونه‌هایی از آنها هستند و این نشان می‌دهد که پشیمان بوده و سرشان به سنگ خورده است.

وی با تأکید بر کامل بودن دین مبین اسلام مطرح کرد: حکومت مردم‌سالاری دینی با محور اسلام همه‌چیز را یکجا دارد و با داشتن اصل ولایت‌فقیه که به‌عنوان یک سنگر که حافظ منافع مردم است در این دوران ثابت شده که اگر ولایت‌فقیه نبود با این اسم‌های مختلف یعنی با عنوان دموکراسی‌های مختلف و انتقادهای مختلف مردم تصمیم نمی‌گرفتند و همان قدرت‌های بزرگ نمی‌گذاشتند بتوانیم کاری صورت دهیم. این پایه و محور مستحکم ولایت‌فقیه و ارزش‌های دینی بوده که باعث شده به قدرتی برسیم که بتوانیم حافظ منافع مردم مسلمان دنیا باشیم و مردم‌سالاری دینی را منتشر کنیم. این موجب خوف آمریکاست؛ چراکه سیستم آنها به هم خورده به‌طوری‌که مفهوم نفوذ عوض شده و مانند ۴۰ سال پیش نیست که هر کشوری که تسلیحات نظامی بیشتری داشته باشد حرف اول را بزند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ادامه داد: خود آمریکا هم به این مسئله اقرار کرده و امروز آمریکا و اروپا در مقابل نظام مردم‌سالاری دینی ایران زانو زده‌اند این به دلیل تسلیحات ما نیست به دلیل ایده حکومت بر قلب‌ها، مواضع، نفوذ معنوی و فرهنگی ماست. این مسئله به سرعت و قدرت پیش می‌رود و تنها چالش و مشکل پیش رو خارج شدن از انحصار اقتصادی بوده که به کمک جوانان خودمان از این جنگ اقتصادی پیروز خواهیم شد و دیگر غرب نمی‌تواند کاری انجام دهد. در واقع مفهوم قدرت را در دنیا عوض کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که نوعی حکومت دینی وجود دارد که منافع اکثر مردم را در نظر می‌گیرد. در عین حال مردم در انتخابات نقش اساسی دارند نه لزوماً صاحبان قدرت و مردم‌سالاری دینی بهترین نوع حکومت است.

جایگاه و نقش جوانان در ترویج فرهنگ حکومت مردم‌سالاری دینی در چهل سال دوم انقلاب

فتح‌نژاد تبیین کرد: جوانان آگاه هستند و شناخت خوبی دارند. توصیه می‌کنیم که باید دشمن‌شناسی و بصیرت عمیق داشته باشند این روزها اخبار مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که جوانان باید قدرت تحلیل و تفسیر آن را داشته باشند. با توجه به اینکه رشته تخصصی بنده فناوری اطلاعات است باید بگویم که جوانان در گام نخست باید به اخباری که در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند شک کرده و باید دقت کنند؛ اگر خبری و یا تحلیلی پشت سر هم مانند باران چند روز تکرار می‌شود؛ باید مطمئن شوند پشت‌صحنه آن سازمان یا دولت است؛ چراکه امکان ندارد یک نفر و شخص دلسوز زندگی خود را رها کرده و کلی هزینه کند تا خبری و یا شایعه‌ای را مرتب تکرار کند. جوانان باید بدانند که آن نقشه شومی برای ترور شخصیتی نظام و مسئولان است.

وی عنوان کرد: اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که تقریباً دو سال بعد از انقلاب تا به حال دیگر هیچ پیامی از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی منتشر نشد و اگر هم چیزی می‌بینیم، صرفاً تحلیل‌هایی است که خود آنان از پیام ایشان منتشر می‌کنند؛ یعنی تأثیری که خود پیام این دو شخص بزرگوار بر جوانان حتی جوانان غیرمسلمان می‌گذارد برای غربی‌ها اثبات شده، برای همین است که خود پیام را منتشر نمی‌کنند و یا رفرنس نمی‌دهند. جوانان باید با علم و مسلح شدن به این ایده که در دنیا هیچ‌وقت بیگانگان برای ما دلسوز نخواهند بود، بدانند که با وجود همه مشکلات اقتصادی و اداری که قابل حل هم هستند به‌ویژه با توجه به ظرفیت جوانان در گام دوم انقلاب، حکومتی موفق هستیم و مردم‌سالاری دینی ما پایه بسیار قوی دارد.

دانشجویان خودشان را مسلح به سلاح علم و بصیرت کنند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در توصیه به دانشجویان گفت: زمانی خودم فعالیت سیاسی می‌کردم و درس می‌خواندم؛ اما تعدادی از دوستان درس نخواندن و فعالیت سیاسی می‌کردند، عده‌ای دیگر فقط درس می‌خواندند تا اینکه تعدادی از جوانان با تشرف به محضر امام راحل از ایشان راهنمایی خواستند و ایشان در پاسخ گفتند هم درس بخوانید و هم خودتان را با فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی آماده کنید بر همین اساس توصیه من به دانشجویان این بوده که حتماً خوب درس بخوانند و مسلح به اسلحه علم باشند و در عین حال آگاه باشید، درصدی از وقت خود را به مطالعه در نظام‌های مختلف و وضعیت کشورهای مختلف، تحلیل مناسب و کتاب‌هایی که آگاه کننده است و شناخت عمیق‌تر و بصیرت بهتری می‌دهد، صرف کنند.

فتح‌نژاد افزود: مسلماً اعتقاد و داشتن اخلاق اسلامی که در عمل و زندگی مشهود و نمایان باشد یعنی دوری از محرمات و تأکید بر واجبات خیلی کمک خواهد کرد به بصیرت و آن زمان دانشجو موفق خواهد بود، فرق نمی‌کند چه رشته‌ای و کجا درس می‌خواند. استغنا به پول نیست به موقعیت اجتماعی هم ربطی ندارد، غنی بودن در قلب و ذهن انسان بود و به طور قطع دانشجو باید بداند اگر غنی از علم و اعتقاد است و درصدی از مطالبات اجتماعی و زندگی معمولی دارد، غنی‌ترین شخص و شاید مهم‌ترین شخص خواهد بود.

وی تشریح کرد: تشکل‌های اسلامی و جوانان دانشجو می‌توانند بیشترین نقش را داشته باشند؛ زیرا وابستگی مادی شدید به خانواده ندارند و در مقطعی هستند که شجاعت بیشتری دارند؛ افرادی که پا به سن گذاشته‌اند احتیاط بیشتری دارند. دانشجویان از دوران طلایی دانشجویی که در آن شجاعت کلامی، اقدامی و مطالعاتی وجود دارد، استفاده کنند، دشمن‌شناسی را جدی بگیرند، انتقادات سازنده انجام دهند؛ اگر دانشگاه‌ها اصلاح شوند، جامعه اصلاح و مردم‌سالاری دینی تقویت خواهد شد و این انقلاب با استحکام بیشتری به انقلاب حضرت ولی‌عصر(عج) وصل می‌شود.

انتهای پیام/