انحراف از قبله در قطعه های ۶۴ و فاز یک قطعه کرونایی بیش از ۴۰ درجه است

انحراف از قبله در قطعه های ۶۴ و فاز یک قطعه کرونایی بیش از ۴۰ درجه است

توماج وحید افشار در گفت‌وگو با ندای ارومیه، اظهار داشت: از بدو تاسیس باغ رضوان تاکنون از قطعه‌های یک تا ۶۴ مشکلات قبله‌ای دارند لذا امروز ما با استفاده از ابزارآلات دقیق، قبله‌یابی کرده‌ایم این درحالی است که در ایام قدیم قبله‌یابی بر اساس روش‌های سنتی از جمله طلوع و غروب خورشید انجام می‌شد.

وی ادامه داد: با وجود انحراف جزیی از قبله، حد شرعی در باغ رضوان به غیر از قطعه ۶۴ و فاز یک قطعه کرونایی رعایت شده است و از لحاظ شرعی مشکلی ندارند.

سخنگوی شورای شهر ارومیه تصریح کرد: وقتی با ابزارهای دقیق موضوع را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که تمام قبور باغ رضوان مشکلات قبله‌ای دارند به طوری‌که مشکل قبله‌ای در باغ رضوان از ۷ درجه شروع شده و ۴۰ تا ۵۰ درجه نیز ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل قبله‌ای در قطعه‌های ۶۴ و فاز یک قطعه کرونایی نسبت به سایر قطعه‌ها بسیار زیاد است ، بیان کرد: در قطعه‌های ۶۴ و فاز یک قطعه کرونایی میزان اختلاف با قبله بیش از ۴۰ درجه است.

وحید افشار ادامه داد: بخش عمده این موضوع به مدیریت‌های سابق باغ رضوان و بخش کوچکی نیز به شرایط بحرانی کرونایی  بر می‌گردد.

وی گفت: این مسئله را با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در میان گذاشته‌ایم و خواستار راهکار شرعی به این مسئله شدیم تا خانواده‌های متوفی نسبت به این قضیه آسوده شوند.

سخنگوی شورای شهر ارومیه تاکید کرد: در قبور جدید هیچگونه مشکل قبله‌ای و شرعی وجود ندارد.

وحید افشار خاطرنشان کرد: بیشترین مشکلات قبله‌ای در قطعه‌های ۶۴ و فاز یک قطعه کرونایی است که نهایتا شامل حدودا ۳۰۰ قبر است.

انتهای پیام/