روش‌های صحیح امر به معروف تبیین شود/ لزوم رعایت حدود و شرایط امر به معروف و نهی از منکر

روش‌های صحیح امر به معروف تبیین شود/ لزوم رعایت حدود و شرایط امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام و المسلمین «سید مهدی قریشی» نماینده ولی فقیه آذربایجان غربی، در آیین رونمایی از سامانه ارتباط مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اظهار داشت: برخی در جامعه به نام امر به معروف و نهی از منکر، مرتکب منکر می‌شوند، این افراد خودشان نیازمند نهی و برخورد جدی هستند.

وی ادامه داد: یقینا برخی رفتارهای رخ داده در جامعه به بهانه امر به معروف و نهی از منکر اشتباه و از روی نادانی یا غرض‌ورزی بوده و نباید موجب دلسردی در اجرای این فریضه شود.

قریشی افزود: امر به معروف و نهی از منکر چه ربطی به برخورد خشن و رفتار نادرست دارد؟ این نوع رفتارها خود بزرگترین منکر است.

این مقام مسئول اظهار داشت: تفکیک و تبیین نوع رفتار و حد و حدود امر به معروف و نهی از منکر مهم است. مصادیق و حدود اقدام مردم و حکومت با اندکی تامل روشن است و باید برای عموم تبیین شود.

حجت الاسلام قریشی بیان کرد: آیا در خانواده و به هنگام رفتار نادرست، کتک زدن فرزند به بهانه جلوگیری از خطا درست است؟ قطعا پاسخ خیر است. پس هر برخوردی نباید به نام امر به معروف و نهی از منکر مطرح شود.

وی تاکید کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر نباید با رفتارهای ناپخته برخی افراد دلسرد شوند چون انجام و عمل به فریضتین اجر و پاداش الهی دارد و باید وظیفه شرعی را انجام دهیم.

قریشی افزود: باید فریضتین در جامعه احیا و صیانت شود. عده ای اصل امر به معروف و نهی از منکر را مورد هجمه قرار می‌دهند و از اسمش خوششان نمی‌آید که در این مورد نیازمند همت و تلاش طلایه داران و اقشار مختلف مردم برای تبلیغ و ترویج روش درست احیاء فریضتین هستیم.

امام جمعه ارومیه خاطر نشان کرد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر را و مهم‌تر از آن بحث احیاء و صیانت از این فریضتین را جدی بگیریم چراکه این یک مساله فطری بوده و در تمام جوامع چه اسلامی و چه غیراسلامی وجود دارد.

شایان ذکر است در این جلسه، سامانه پیامکی ارتباط مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی با شماره ۳۰۰۰۷۰۸۰۷۰ به منظور دریافت گزارشات، انتقادات و پیشنهادات و نیز ارتباط دوسویه مردم با ستاد رونمایی شد.