معادن، ثروت فراموش شده آذربایجان غربی / معضلی به نام خام فروشی

معادن، ثروت فراموش شده آذربایجان غربی / معضلی به نام خام فروشی

به گزارش ندای ارومیه؛ استان آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های معدن ‌خیز کشور به ‌شمار می‌رود به‌ گونه ‌ای که این استان در تولید باریت، طلا، میکا و سنگ‌های تزئینی جایگاه کم نظیری در سطح کشور دارد و این بخش را می توان یکی از بخش های اشتغال زا در استان دانست.

بخش معدن به دلیل ماهیتی که دارد هم می‌تواند مواد اولیه موردنیاز صنایع داخلی را تامین کند و هم با صادرات، بازارهای کشورهای مختلف از جمله منطقه را در اختیار بگیرد و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

طی سالیان گذشته به دلیل عدم توجه به این بخش، متوسط سهم معدن از تولید ناخالص داخلی در حدود یک درصد بوده است و این در حالی است که ایران با برخورداری از ذخایر معدنی باارزش، در حوزه معادن دارای جایگاه برجسته ای در سطح جهان است.

اما با وجود ذخایر بالای معادن استان، آنچه سبب شده آذربایجان غربی نتواند به سهم مناسبی از ارزآوری در بخش معادن برسد، خام فروشی و نبود واحدهای فرآوری مناسب در نقاط مختلف استان است. موضوعی که سبب شده که این منابع عظیم، نتوانند در تحقق جهش تولید در استان و کم رنگ کردن محرومیت و کاهش بیکاری چندان تاثیرگذار باشند.

خام فروشی را می توان مهم ترین معضل بخش معدن آذربایجان غربی دانست و نیاز دارد که مسئولان استانی و کشوری نگاهی مضاعف به این مسئله داشته باشند.

 

رشد ۳۴ درصدی پروانه های بهره برداری و اکتشاف معادن در آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در اوایل سال ۱۳۹۲ بیش از  ۵۲۴ پروانه بهره برداری و اکتشاف معادن در استان صادر شده بود، این رقم در پایان سال گذشته به ۷۰۲ واحد افزایش یافت.

غلامرضا بابایی افزود: این افزایش نشان می دهد که حجم فعالیت در حوزه معادن با همراهی بخش خصوصی بسیار افزایش یافته و به همین میزان نیز شاهد رشد مولفه های مختلف اقتصادی در حوزه معدن در سطح استان شده است.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار تُن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود در حالی که این میزان در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم  ۱۵ میلیون و ۷۵۹ هزار تُن بوده است.

وی گفت: این میزان برداشت از ۵۰۴ معدن استان استخراج و به مراکز فرآوری در داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود.

 

غیرفعال بودن بیش از ۱۹۰ معدن در آذربایجان غربی

پریسا عابدپور معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی اظهارداشت: ۳۰۳ واحد معدنی در این استان فعال بوده و ۱۹۲ معدن نیز غیرفعال است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی گفت: این استان به عنوان یک استان کشاورزی شناخته شده است و با توجه به کاهش بارندگی و کم آبی موجود در کشور همچنین وجود ظرفیت های غنی معدنی در استان، معادن و صنایع معدنی می تواند بهترین جایگزین برای کشاورزی باشد.

وی اظهار داشت:  برای رفع موانع موجود بر سر راه معدنکاران و فعالان حوزه معدن که بیشتر موانع قانونی است، باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ورود کنند و با اصلاح فرایند قوانین نسبت به رفع موانع تولید در حوزه معدن اقدام کنند.

عبادپور گفت: به منظور جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان و ایجاد ارزش افزوده بیشتر نیازمند  فعال سازی معادن راکد، راه اندازی و فعال سازی واحدهای صنایع معدنی در سطح استان هستیم.

 دست انداز های دولت اجازه احیا معادن را نمی دهد!

معادن آذربایجان غربی از ظرفیت بالایی برخودار هستند متاسفانه در سال های اخیر با ابلاغیه ها و بخش نامه های متعدد از سوی دولت تدبیر و امید سبب شد که معادن آذربایجان غربی با مشکلات مختلف مواجه شوند.

امروز احیای معادن آذربایجان غربی و ایجاد واحد های فرآوری در این استان  باید در دستور کار دولت قرار بگیرد؛ چراکه احیای این واحد های معدنی در سطح استان می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و اقتصاد منطقه ای و بین المللی نقش مهمی داشته باشد.

الخصوص مرزی بودن استان آذربایجان غربی ظرفیت بالقوه ای به این حوزه میدهد که ایران بتواند بازار معدنی خاورمیانه را به دست بگیرد.

*علی اصغر تمن 

انتهای پیام/