اولین شرط؛ شفافیت!

اولین شرط؛ شفافیت!

امروز یکی از مطالبات جدی مردم از مسئولین، موضوع شفافیت است شاید اولین بار موضوع شفافیت را در بحث شفافیت آراء در مجلس شورای اسلامی شنیده باشید؛ لازم به ذکر است که موضوع شفافیت برای پارلمان شهری «شورای شهر» نیز در ابعاد مختلف تعریف شده است.

اولین شرط شروع به کار اعضای منتخب شورای شهر ارومیه  باید موضوع شفافیت باشد چرا که بیش از نیمی از منتخبین شورای شهر اورمیه بر موضوع مبارزه با فساد تأکید کرده اند ویکی از راه های مبارزه با فساد همین موصوع شفافیت است  حتی برخی از منتخبین شورا وعده داده اند که در صورت پیروزی در انتخابات موضوع شفافیت را پیگیری خواهند کرد.

حال تعریف از شفافیت چیست! شاید اولین موضوعی که به ذهن انسان می رسد بحث ارائه لیست اموال و دارایی ها و زندگی شخصی نماینده است این در حالی است که این تفکر سبب شده است که بیشتر مسئولین و نمایندگان  از موضوع شفافیت فرار کنند بنابراین موضوع شفافیت در شورای شهر ارومیه و مدیریت شهری بحث شفافیت دستور جلسات، مصوبات، ریز هزینه کرد های بودجه، لیست های استخدامی، برگزاری علنی جلسات شورای در قالب لایو های اینستاگرامی، قرارداده های شهرداری و… است.

باید متذکر شد که اگر اطلاعات اقتصادی شهرداری شفاف باشد، مفاسد اقتصادی و فرصت های سوءاستفاده‌ های اقتصادی نیز بسته خواهد شد یعنی شفافیت یکی از بهترین و موثر ترین راه های مبارزه با فساد است. اگر این موضوع قبلاً  ها توسط دوره های قبل اجرایی میشد شاهد دستگیری های متعدد در سطح مجموعه شهرداری ارومیه نبودیم.

مقام معظم رهبری در سال ۲۳ مهر ماه ۹۷ خطاب به مسئولان کشوری فرموده اند: مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.

مقام معظم رهبری با صراحت گفته اند که مسئولان باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند لذا با آنکه این توصیه مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان ارشد کشوری است اما نباید از این نکته غافل شد که منظور رهبری خطاب به تمامی مسئولین سراسر کشور است.

شاید برخی ها براین باور باشند که برخی از موضوعات مدیریت شهرداری نباید در اختیار مردم قرار بگیرد لذا یاد آور می شوم که امیرالمومنین، علی(ع) در نامه به مالک اشتر می فرمایند من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را پنهان نمی دارم «أن لاأحتجز دونکم سراً إلا فی حرب» .

اگر در اموری که مربوط به جامعه می‌شود شفافیت از سوی اعضای شورای شهر و شهرداری انجام می گرفت؛ یقینا جلوی بسیاری از بدگمانی‌ها و شائبه ها گرفته می شد. امروز  تنها راه حل شهرداری و شورای شهر ارومیه برای افزایش و جلب اعتماد مردم ارومیه، موضوع شفافیت است.

بنابراین موضوع شفافیت از مسائل ضروری است که اعضای شورای شهر ارومیه باید نسبت به این مسئله نگاهی مضاعف داشته باشند و باید تلاش کنند تا موضوع شفافیت را در ابعاد مختلف مدیریت شهری به وجود بیاورند چراکه دین اسلام نیز بر این موضوع دستور داده است.

علی اصغر تمن؛ سردبیر ندای ارومیه

انتهای پیام/