بیش از ۲ میلیون نفر زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر هستند

بیش از ۲ میلیون نفر زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر هستند

علی شیرکانی در نشست خبری که به مناسب شانزدهمین سالگرد تاسیس این صندوق که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت:  مبنای سیاست گذاری صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر به سمت سرمایه گذاری است و بنگاه داری را در برنامه کاری این صندوق ندارد.

وی تصریح کرد: تمام سرمایه گذاری سال گذشته صندوق در حوزه سهامداری و یا در حوزه سپرده گذاری بود و به هیچ وجه به سمت بنگاه داری نرفته است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر کشور افزود: درآمد صندوق سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش یافته است، با توجه به سازوکاری که از سال ۹۸ شروع کردیم و در این راستا به بازار بورس ورود پیدا کرده ایم و سرمایه را به سمت شرکت های سودده متمرکز کرده ایم و خوشبختانه اتفاقات اخیر بورس برای صندوق مشکل ساز نبود.

شیرکانی اعلام کرد: ریل گذاری خوبی در این زمینه انجام گرفته است ولی مدل رفتار ما مدل دولتی است و دولتی ها بنگاهداران خوبی نیستند و بیشترین سهم ما در شرکت های بورس زیر ۵ درصد بود که این امر سبب شد تا قدرت تغییر داشته باشیم وبه موقع بتوانیم از یک سهم خارج  به سهم دیگری ورود پیدا کنیم.

وی به پروژه های سرمایه گذاری صندوق اشاره کرد و گفت: پروژه های نیمه تمام در فولاد خراسان داریم که افزایش سرمایه پروژه سال گذشته انجام شده  و در حال اجرا است که این پروژه سرمایه گذاری،  سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر کشور با اشاره خرید معوقات بیمه ای در صندوق، اظهار داشت: صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر معوقات بیمه ای زیر یک سال را می پذیرد ولی معوقات بیش از یکسال به عنوان خرید بیمه میسر نیست .

شیرکانیبا بیان اینکه بیمه شده وقفه بیمه ای را بخرد، مخالف اصول بیمه ای است چرا که در وقفه ها، برخی پوشش های بیمه ای از جمله غرامت فوت و از کار افتادگی از دست می رود و این امر با ذات و ماهیت بیمه ها مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران با فرهنگ پس اندازی فاصله داریم و از اینرو فرهنگ بیمه در کشور رشد پیدا نکرده و این امر در روستاها به مراتب بیشتر مشاهده می شود و با توجه به فرهنگ بیمه ای حاکم بر جامعه تلاش های خوبی در جذب بیمه گذاران انجام گرفته است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر کشور با اشاره به تعداد بیمه شده زیر پوشش این صندوق، گفت: یک میلیون و ۵۰۰ بیمه شده فعال در صندوق داریم و مجموع بیمه شده های صندوق ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است.

شیرکانی افزود: از کل بیمه شده ها ۱۵۰ هزار نفر به صندوق های دیگر متصل شده و مابقی نیز منفصل شده اند که این انفصال ناشی از تغییر محل سکونت، عدم جذابیت بیمه ناشی از افزایش یا کاهش درآمدها است.

وی با اشاه به وجود یک هزار و۸۰۰ کارگزاری صندوق در کشور، افزود: کرونا سفره مردم روستایی را کوچک کرده است که سبب شده در بحث جذب به تناسب تلاش های یکه شده است رشد نداشته باشیم ولی سال گذشته ۲۳۶ هزار نفر رشد جذب داشتیم که رکود ۱۵ ساله در سال گذشته شکست.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاوزان، روستاییان و عشایر کشور بر فعال سازی بیمه گذاران غیرفعال تاکید کرد و گفت: طرح “یک میلیون و ۴۰۰ در سال ۱۴۰۰” در سال جاری اجرایی می شود که در این راستا از اسفند ماه سال گذشته تا کنون ۹۲ هزار بیمه شده غیرفعال در قالب این طرح فعال شده اند.

شیرکانی در ادامه با اشاره به همسان سازی حقوق بیمه شدگان، اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این صندوق همسان‌سازی مستمری روستاییان و عشایر بود که ابتدای آذرماه این موضوع مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، مستمری افرادی که ۱۵ سال قبل بازنشسته شده بودند با کسانی که به تازگی بازنشست شده اند همسان سازی شده است.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاکید کرد: بازنشستگان  و عشایری که پایه حقوق آنها پایین بود و سنواتشان نیز زیاد نبود مستمری شأن از افزایش خوبی برخوردار شد و در این راستا حداکثر حقوق یک بیمه پرداز بازنشسته یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان است.

شیرکانی بیان کرد: پرداختی هر یک نفر دراین صندوق سالانه به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز نمی رسد.

وی اظهار داشت: ما ۲۰ میلیون جامعه روستایی داریم و ده میلیون در در ۱۸ تا ۵۰سال است و ۳۰ درصد آنها تحت پوشش سایر صندوق ها باشند و حدود ۶ میلیون نفر جامعه هدف ما است.

شیرکانی گفت: حدود دو میلیون و ۵۰۰ سرپرست خانوار در سطح کشور داریم که فاقد پوشش بیمه ای هستند؛ اگر تحت پوشش قرار نگیرند مشکلات زیادی برای جامعه و کشور وارد خواهد شد.

رئیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستایان و عشایر تصریح کرد: افرادی پیش ثبت‌نام کردند و تمامی مراحل آنها بررسی شده است، امروز جلسه ای برای تامین منابع این افراد برگزار شده است که انشاالله جواب های خوبی برای مردم خواهیم داد.

انتهای پیام/