انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران و جمهوری آذربایجان در راستای بهره‌برداری آب و انرژی از رودخانه ارس

انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران و جمهوری آذربایجان در راستای بهره‌برداری آب و انرژی از رودخانه ارس

قاسم تقی‌زاده خامسی در آیین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای ارس، میل و مغان اظهار داشت: مساحت حوضه آبریزی رود ارس ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع است که بخشی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، دامنه سبلان و آرارات را نیز در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: رود خانه ارس یک مرز بین‌المللی ما بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان است که در همین راستا تعاملات سازنده بین کشورهای مذکور انجام شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه در حوزه روابط بین‌المللی اقتصادی هر دو کشور می توان به احداث چهار سد در رودخانه ارس اشاره کرد، افزود: مرز بین المللی به موافقت نامه ۱۹۵۷ میلادی در تهران و استفاده مشترک از آب رودخانه ارس بر می گردد و لازم به ذکر است سد مخزنی ارس در ناحیه نخجوان قرار دارد.

خامسی گفت: طی ۵۰ سال اخیر کشورهای هر دو طرف تعاملات سازنده در بهره‌برداری از این سازه ها داشته اند، به ویژه در بحث استفاده از ظرفیت های آب ما بین دو طرف بسیار رضایت بخش است.

وی اعلام کرد: در حاشیه پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای ارس، میل و مغان، تفاهم نامه ای در راستای افزایش تعاملات مابین ایران جهت بهره‌برداری از آب و انرژی منعقد خواهد شد.

انتهای پیام/