راه اندازی سیستم های ناوبری توسط متخصصان بومی

راه اندازی سیستم های ناوبری توسط متخصصان بومی

سیاوش امیر مکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: باتوجه به گذشت بیش از ۱۹سال از نصب سامانه کمک ناوبری VOR/DME فرودگاه ارومیه و استهلاک دستگاه به کار گیری سیستم های نوین کمک ناوبری بر اساس آخرین معیار ها و استاندارد ها سازمان هواپیمایی و نصب سامانه کمک ناوبری DVOR/DME در این فرودگاه ضروری بود.

امیرمکری ادامه داد: فرسودگی، فناوری قدیمی و مستهک شدن سامانه کمک ناوبری VOR/DME و نیز مانیتورینگ پیشرفته سیستم DVOR/DME نسبت به سیستم های قدیمی، تاثیر موانع اطراف بر عملکرد سیستم VOR/DME و کاهش خطا در سیستم DVOR/DME از مهم ترین دلایل جایگزینی سیستم جدید است و با جایگاه سیستم DVOR/DME به جای VOR/DME ارتقای ایمنی پروازی به شکل قابل ملاحظه ی افزایش می یابد و تداوم عملکرد سامانه های ناوبری هوایی با کمترین خطا انجام شود.

وی  درباره تجهیز این فرودگاه به سامانه DVOR/DME اشاره کرد، گفت:از ۱۱ مرداد ماه ۹۹ پروژه تحویل پیمانکار شد و پس از اتمام عملیات عمرانی، مراحل مربوط به نصب و تنظیم کانترپوز  توری ها و انتن های این سیستم پیشرفته از ۲۲ شهریور ماه سال ۹۹ آغاز شد. این طرح در مجموع با صرف ۴۵ روز کاری در آبان ماه سال ۹۹ با وجود محدودیت های کرونایی کارشناس اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و اداره مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه ارومیه به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد:  اندازی، عملیات کردن سیستم و تنظیمات سامانه کمک ناوبری DVOR/DME فرودگاه ارومیه باید توسط کارشناسان کارخانه سازنده انجام میشد که با توجه به شرایط ظالمانه و عدم همکاری شرکت سازنده ، متخصصان الکترونیک هواپیمایی این تهدید به فرصت تبدیل و با تخصص و پشتکار این دانش را بومی سازی کردند و در حال نصب کامل سیستم های hight tech ناوبری هوایی به خودکفایی کامل رسیده است.

سیاوش امیر مکری خاطر نشان کرد: طی ۲۵ روز کاری عملیاتی کرد سیستم به اتمام رسید و در عملیات وارسی پروازی سیستم کمک ناوبری مورد تایید قرار گرفت.

امیر مکری ادامه داد: هزینه اجرای این پروژه ۱۸۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.

وی یادآور شد : ارتقا ایمنی پرواز و عملکرد بهینه سامانه ناوبری با کمترین خطا، افزایش شاخصه های ارائه سرویس ناوبری ۲۴ ساعته شامل دقت، صحت، پیوستگی و قابلیت دسترسی در دو بخش مسیر های هوایی و طرح های تقرب فرودگاهی و مانیتورینگ پیشرفته سامانه DVOR/DME در مقایسه با سامانه های قدیمی از مزایای های این طرح است.

انتهای پیام /