سرپیچی ۵۰ درصدی پزشکان از نصب کارت خوان

سرپیچی ۵۰ درصدی پزشکان از نصب کارت خوان

هفته گذشته امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی دستورالعمل پرداخت مالیات علی الحساب پزشکان توسط مراکز درمانی در سال ۹۹ را ابلاغ کرد.  بر اساس ابلاغیه مذکورکلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده درصد (۱۰%) از حق الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را به عنوان على الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ مورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

دریافت مالیات علی‌الحساب از پزشکان در قانون بودجه سال ۹۸ به تصویب مجلس رسید. سال گذشته، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸، دو مصوبه درباره مالیات پزشکان در راستای مبارزه با فرار مالیاتی آنان ، جبران کسری بودجه کشور و تامین منابع پایدار برای بخش سلامت به تصویب رساند.

تصویب مالیات علی الحساب پزشکان در لایحه بودجه ۹۸

براساس اظهارات محمد مهدی مفتح، سخنگوی وقت کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در مصوبه اول، مقرر شد تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، نظام پزشکی یا نظام دامپزشکی صادر می شود از پایانه‌های فروشگاهی ( دستگاه کارت خوان) استفاده کنند. در مصوبه دوم هم مقرر شد تمامی مراکز درمانی که صورت حساب بیمار را صادر می کنند ۱۰ درصد از مبلغ دستمزد پزشک را مستقیماً به حساب سازمان امور مالیاتی بابت علی الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند.

مجموع مالیات سالیانه پزشکان ۷ هزار میلیارد تومان

بر اساس محاسبات کارشناسی، درآمد سالیانه پزشکان در کشور حداقل ۲۸۰۰۰ میلیارد تومان است. با احتساب مالیات ۲۵ درصدی برای متخصصان و دندان‌پزشکان و مالیات ۱۰ درصدی برای پزشکان عمومی، مجموع مالیات سالیانه پزشکان حداقل برابر ۶۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. با این وجود، سازمان امور مالیاتی مقدار مالیات سالیانه پزشکان را ۷۰۰ میلیارد اعلام کرده که به طور قابل توجهی از رقم محاسبه شده کمتر است؛ طبق گفته مسئولین سازمان امور مالیاتی، پزشکان، مالیات ۷۰۰ میلیاردی را نیز کامل پرداخت نمی‌کنند و از این میزان فقط ۱۵۰ میلیارد تومان در سال پرداخت می‌شود.

کارت خوان ابزاری برای مقابله با فرار مالیاتی پزشکان

در همین راستا نیز سازمان امور مالیاتی فراخوان ثبت نام و نصب دستگاه کارتخوان را به ۷۳ هزار و ۸۷۷ پزشک ارسال کرد و با تمدید چند باره این مهلت، نهایتاً مقرر شد که از ابتدای مهر ماه، دستگاه کارتخوان در مطب‌ها نصب شود. این موضوع با واکنش‌های زیادی از سوی جامعه پزشکی مواجه شد و تعداد محدودی از پزشکان با اعتراض و نقد بسیار، اقدام به اجرای قانون کردند.

سرپیچی ۵۰ درصدی پزشکان از نصب کارت خوان

به طوری که امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی در ۱۹ بهمن ماه ۹۸ در این باره گفت: «تاکنون ۵۰ درصد پزشکان برای نصب کارت خوان ثبت نام کرده‌اند و این به معنای سرپیچی ۵۰ درصد دیگر است که حتماً در صورت تداوم تخلف، جریمه‌های سنگینی برای آنها اعمال خواهد شد».

بعد از انتقاد شدید رئیس سازمان امورمالیاتی چهارم اسفند ماه ۹۸ بود که محمود علیزاده، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه‌ای گفت: «حدود ۶۰ درصد پزشکان واجد شرایط، برای نصب دستگاه کارتخوان ثبت‌نام کرده‌اند». باتوجه به پیگیری‌های انجام شده قرار بود تا پایان سال ۹۸  تمام پزشکان شاغل در بخش خصوصی و دولتی اقدام به نصب کارت خوان کنند. اما در نهایت شیوع ویروس کرونا و درگیر کردن کادر پزشکی موجب شد که در نهایت در سال ۹۸ عدد مشخصی در مورد تعداد پزشکانی که دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند، ارائه نشود.