نگاه های غیرجامع، مانع تحقق جهش تولید است/ جهش تولید در گرو مقابله با سوداگری است/ نهضت کاهش خام فروشی از تاکیدات رهبر انقلاب است

نگاه های غیرجامع، مانع تحقق جهش تولید است/ جهش تولید در گرو مقابله با سوداگری است/ نهضت کاهش خام فروشی از تاکیدات رهبر انقلاب است

جمعی از فعالین رسانه ای، دانشجویی، اجتماعی و فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی در ارومیه، با انتشار نامه ای، مطالبات خود را از منتخبین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شهرستان، جهت تحقق جهش تولید اعلام کردند.

به گزارش ندای ارومیه، متن نامه به این شرح است:

باسمه تعالی

منتخبین محترم مردم ارومیه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،

سلام علیکم،

همانطور که مطلعید، با انتخاب نام سال توسط رهبر معظم انقلاب، بسیاری از دغدغه‌مندان فعال در عرصه های مختلف، در حال تدوین و ارائه راهکارها و همچنین بررسی نقش خود در راستای دستیابی به جهش تولید هستند تا در این شرایط جنگ اقتصادی و روزهایی که بواسطه عوامل متعدد، در دسترس بودن منابع مالی محدود شده است، کشور بتواند با قوت مسیر رو به جلوی خود را تداوم بخشد.

اما در این میان، آن چه که می تواند در نقش مانعی در مسیر تحقق شعار امسال و حتی عاملی ضد آن ظاهر شود، نگاه های غیرجامع و نه چندان عمیق و جابجایی اولویت ها در پرداختن به مسائل فرعی است که در نادیده گرفتن نقش کارگر به عنوان ستون فقرات اقتصاد تولیدی، عدم درک تولید به عنوان امر اجتماعی، تمرکز صرف بر سیاست های ناظر به محیط کسب و کار و به طور کلی غفلت از سیاست های تولید نمود پیدا می‌کند.

جمع بندی نظرات کارشناسان اقتصادی جامع نگر، جهادی، حاضر در میدان و دارای مبنای فکری انقلابی به ما نشان می دهد، برای جهش در تولید، ضروری است که توجهی جدی به ریشه های ایجاد آن صورت گیرد که در این متن به برخی از محورهای اصلی آن اجمالا اشاره شده است.

ایران عزیز ما، که از نظر ثروت ها و منابع طبیعی، انسانی، زیرساختی، مواد اولیه، دانش، تکنولوژی و تجهیزات کشوری غنی است و عملا هیچ نقطه محرومی از این حیث در آن وجود ندارد، با احیای ظرفیت های خود، می تواند از این رکود فعلی تولید خارج شده و حتی بدون ایجاد یک کارخانه جدید، جهش قابل توجهی در آن را تجربه کند.

آن چه که جبهه انقلاب اسلامی برای پیشرفت کشور و گشایش در زندگی مردم به آن چشم دوخته و منتظر است به عنوان یکی از اولین اقدامات توسط مجلس جدید کلید بخورد، تلاش برای پایان دادن به سه دهه سیطره تفکر تکنوکراتیک در ریل گذاری اقتصاد کشور است.

تفکر شکست خورده ای که با بی اعتنایی به راهکارهای بومی و با اصرار به اجرای نسخه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، و همچنین نگاه غیرریشه ای به تولید، مشکلات متعددی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

جهش تولید، بدون مقابله جدی با سوداگری امکان پذیر نیست. فعالیت های سودگرانه و غیرمولد، که سه رکن اصلی آن را می توان ارجحیت داشتن دلالی، واردات بی رویه و خام فروشی دانست، جدی ترین موانع پیش روی تولید است.
“نهضت کاهش خام فروشی” تا از بین رفتن کامل آن، اصلاح “ترجیح دلالی بر تولید” به عنوان یکی از مصادیق فساد، و جلوگیری جدی از واردات بی رویه از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده اند.

باید کشور را از شر تفکراتی که نسخه های دیکته شده غرب را چون وحی منزل باور دارد، رها کرد. تفکراتی که بدون هیچ مبنای قابل اعتنایی، در مقابل طرح های موثری چون جهاد خانه سازی ایستاده اند و یا با اصرار بر تز انگلیسی مزیت نسبی، سال ها مانع خودکفایی در کشاورزی و یا رونق تولید محصولاتی چون خودرو و هواپیما شده اند.

کارشناسان امین و خبیر انقلابی در گوشه کنار کشور، که سال هاست در خط مقدم مقابله با اندیشه های التقاطی تکنوکرات ها و همچنین برخی نگاه های ساده انگارانه قرار دارند، موثرین کشور از جمله نمایندگان مجلس را به پرهیز از ورود به مسائل غیرریشه ای و تمرکز بر مسائل اصلی از جمله درهم شکستن ارکان سوداگری، برقراری شفافیت و نظارت جدی و همچنین اصلاحات اساسی در بانک و بیمه و مالیات و پایان دادن به رویه های ضدتولید فعلی آنان دعوت می کنند.

مجلس جدید، اگر شرایط جنگ اقتصادی و ضرورت جهش تولید را به معنای واقعی کلمه لمس کند و پذیرای نظرات اندیشکده‌ها و متخصصان انقلابی باشد، به حول و قوه الهی دیگر شاهد مشکلاتی چون انحصارات غیرقابل قبول در اقتصاد و برخی مشاغل، مسئولیت گرفتن افراد دارای تعارض منافع بخصوص در حوزه تولید و همچنین حیف و میل ثروت ها و فرصت های کشور با جایگزینی لابی‌گری به جای آمایش سرزمینی در تعریف پروژه ها نخواهیم بود.

سال ها بواسطه سیطره تفکر تکنوکراتیک، شاهد پروژه زدگی و نگاه صرفا عمرانی به پیشرفت بوده ایم که جلوه هایی از آن را در عطش جهت احداث برخی زیرساخت ها از جمله مناطق آزاد و شهرک های صنعتی می بینیم، امری که بدون مشخص شدن سیاست های ملی و منطقه ای تولید، خود به عاملی بودجه سوز و غیرمولد تبدیل شده است.

امروز، اقتصاد دانش بنیان باید رونق بگیرد و مهجوریت و دلسردی برخی مبتکران و نوآوران جوان در دانشگاه ها پایان یابد که تحقق آن، مستلزم درک پیچیدگی های اجتماعی، فرهنگی و علمی نوآوری، فن آوری و امور دانش بنیان و اهمیت حیاتی آن در تحقق اقتصاد مقاومتی است. اهمیت فن آوری به مراتب بیشتر از آن است که صرفا وزارت علوم متولی آن باشد

در کنار موارد مذکور، آن چه که به قوی شدن هر چه بیشتر کشور و بهبود معیشت مردم کمک کرده و چالش های اساسی را رفع خواهد کرد، رونق صنایع خانگی و کوچک، توجه به اقتصاد شهر و اقتصاد محله محور و احیای تعاونی های روستایی به منظور تشکیل زنجیره های تولید است.

اگر تصمیم گیران و تصمیم سازان در کشور، برای عمیق تر کردن هر چه بیشتر نگاه های خود به جهش تولید تلاش کنند و به متخصصین جامع نگر و انقلابی مراجعه کنند، حتی تهدیدهایی مانند کرونا نیز به فرصتی جهت تقویت برخی صنایع و یا پایان بخشیدن به سهم ناچیز ایران و محرومیتمان از ظرفیت عظیم بازارهای منطقه، بدل می شوند.

امید است مجلس جدید، با توجه به توصیه های کارشناسان مساله محور و متخصص که نقش دیدبان های کشور در این شرایط را ایفا می کنند، تصمیماتی را اخذ نمایند تا تاثیرات جهش تولید بر معیشت مردم، طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب محسوس شود که در صورت چنین اتفاق بی شک، مردم و فعالین انقلابی آنان را در کسوت قهرمانان جنگ اقتصادی ارج خواهند نهاد.

انتهای پیام/