تفاوت قسط با عدل چیست؟

تفاوت قسط با عدل چیست؟

رهبر انقلاب، در سخنان امروزشان، فرمودند که ” اصل بعثت همه انبیا و ارسال کتب، قسط اجتماعی و اقتصادی است.”

اما معنی “قسط” چیست و چه تفاوتی با عدل دارد؟
(بازخوانی سخنان امام خامنه ای در این خصوص)

«قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه.»

«قسط» با «عدل» فرق می‌کند.
عدل یک معنای عام است. عدل همان معنای والا و برجسته‌ای است که در زندگی شخصی و عمومی و جسم و جان و سنگ و چوب و همه‌ی حوادث دنیا وجود دارد.

یعنی یک موازنه‌ی صحیح. عدل این است. یعنی رفتار صحیح؛ موازنه‌ی صحیح؛ معتدل بودن و به سمت عیب و خروج از حد نرفتن. این، معنای عدل است.

لکن قسط، آن‌طور که انسان می‌فهمد، همین عدل در مناسبات اجتماعی است.

یعنی آن چیزی که ما امروز از آن به «عدالت اجتماعی» تعبیر می‌کنیم. این، غیر از آن عدل به معنای کلی است. انبیا اگرچه حرکت کلی‌شان به سمت آن عدالت به معنای کلی است – «بالعدل قامت السموات و الارض»؛ آسمان‌ها هم با همان اعتدال و عدالت و میزان بودن سر پا هستند –

اما آن چیزی که فعلاً برای بشر مسأله است و او تشنه‌ی آن است و با کمتر از آن نمی‌تواند زندگی کند، قسط است. قسط یعنی این‌که عدل، خُرد شود و به شکل عدالت اجتماعی در آید. «لیقوم الناس بالقسط.» انبیا برای این آمدند. »

بر این اساس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قسط را پیاده کردن عدل در اجتماع می‌دانند.

شایان ذکر است که آیه ۲۵ سوره‌ی مبارکه‌ی حدید، جزو پرکاربردترین آیات قرآن در کلام رهبر انقلاب است.
یادداشتی در این باره ??
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=27073

آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید: لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ