خشکی دریاچه ارومیه، سبب مهاجرت ۲۰ میلیون نفر از منطقه می شود

خشکی دریاچه ارومیه، سبب مهاجرت ۲۰ میلیون نفر از منطقه می شود

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در دومین جلسه شورای اداری استان که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور برگزار شد، بیان کرد : آذربایجان غربی استان مهمی از نظر حوزه استراتژیک و ورود ایران به اروپا و غرب می باشد.

وی افزود : جنگ تحمیلی و درگیری با عوامل ضدانقلاب موجب عقب ماندگی استان و فرار سرمایه، فقر و بیکاری و غفلت از منابع آبی و معدنی این استان شده است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل کنونی استان دریاچه ارومیه است، خاطرنشان کرد : در تمام دنیا مشاهده میکنیم کشورهایی که با خشکی دریاچه مواجه شده اند با انواع مشکلات غیرعادی و شیوع بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند و موضوع دریاچه ارومیه نیز یک موضوع محلی نیست.

شهریاری یادآور شد : مشکل خشکی دریاچه ارومیه یک موضوع ملی بوده و در صورت خشکی کامل آن نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در منطقه مجبور به مهاجرت و جابجایی خواهند شد.

وی ضروری ترین مساله برای احیای دریاچه ارومیه را مشارکت مردم عنوان کرد و گفت : علاوه بر امکاناتی که دولت برای احیای دریاچه ارومیه در اختیار می گذارد مردم نیز باید مشارکت داشته و آگاه باشند که خشکی دریاچه جان میلیون ها انسان را تهدید می کند.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه استان از نظر سطح سواد نسبت به میانگین کل کشور در جایگاه خوبی قرار ندارد، تصریح کرد : هم اکنون در استان نیاز به ۵ هزار کلاس درس وجود داشته و ۴ هزار کلاس درسی نیز نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

انتهای پیام