دستاوردهای برجام؛ از واردات سیر تا کرم بادام زمینی آمریکایی! / برای اتاق بازرگانی حل مشکلات بانکی مهمتر است یا تجارت خشکبار و خاویار؟!

دستاوردهای برجام؛ از واردات سیر تا کرم بادام زمینی آمریکایی! / برای اتاق بازرگانی حل مشکلات بانکی مهمتر است یا تجارت خشکبار و خاویار؟!

دلار با عبور از ۴۶۰۰ تومان رکوردشکنی کرد
رویه فعلی منجر به خروج از رکود نمی شود
وضع بازار خراب است و اکثر چکها برگشت می‌خورد
آن چه خواندید بخشی از پرتکرارترین تیترهای خبری امروز، در شبکه های اجتماعی بود. چند روز پس از فرارسیدن سالگرد برجام!

این تیترها را اگر در کنار اخبار یکی دو هفته گذشته مبنی بر افزایش تحریم ها، تداوم مشکلات بانکی و سیر نزولی قدرت خرید مردم قرار دهیم، می توان دلیل مخالفت بخش عمده ای از مردم با این معاهده را که قرار بود تمام مشکلات حتی آب خوردن مردم را حل کند و رفع کننده تمام تحریم ها در یک شب باشد را بهتر فهمید.

اما این که گفته شود برجام هیچ دستاوردی برای هیچ کس نداشته شاید ادعایی کاملا صحیح نباشد!
این روزها تصاویری از فروش شکلات و کرم بادام زمینی آمریکایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که نشان می دهد برجام آن گونه که برخی می گویند نیز بدون عایدی نبوده!
سال قبل نیز تصویری از فروش سیر آمریکایی در سوپرمارکت های تهران منتشر شده بود. مهمتر از همه این ها، افزایش واردات خودروهای لوکس به کشور است.

بنابراین می توان نتیجه گرفت برجام برای هر کسی بی فایده بوده باشد لااقل برای واردکنندگان کالا از غرب سودآور و سرشار از خیر و برکت بوده است!
دلیل این امر را باید در نقش اتاق بازرگانی در تصویب برجام و حتی بالاتر از آن، یعنی شکل گیری دولت روحانی جست و جو کرد؛ واقعیتی که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته و از نگاه ها مغفول مانده است.

این که در گوشه کنار عنوان می شود دولت روحانی را نه یک دولت اصلاح طلب و… بلکه باید دولتی برآمده از اتاق بازرگانی دانست، با استناد به شواهدی از جمله واردات های غیرضروری مذکور، سخنی قابل اعتناست.

شاید یکی از بهترین راه ها برای آشنایی با ماهیت واقعی دولت روحانی و تفکر حاکم بر آن، مطالعه مستمر هفتنامه تجارت،به عنوان ارگان رسمی اتاق بازرگانی و حلقه فکری و نظری تیم اقتصادی دولت باشد!

این جریان رسانه ای به طور جدی و شبه علمی از برجام و رفع تحریم‌ها حمایت می‌کرد و تجارت فردا مهم‌ترین رسانه‌ای بودند که با همکاری افراد بانک مرکزی و اعضای کارشناس تیم مذاکره کننده به حمایت از برجام خصوصا در بخش اقتصادی می‌پرداخت.

از طرفی شاید کمتر کسی شنیده باشد که تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای به جای این که انرژی خود را صرف حل مشکلات بانکی کند، امتیاز تجارت خشکبار، فرش و خاویار ایرانی را از آمریکایی ها گرفته است!

با توجه به آن چه که گفته شد علت این که مشکل فقر مردم از سوی دولتمردان جدی گرفته نشود، تولید رونق نگیرد، گرهی از مشکلات عموم مردم باز نشده و تنها واردکنندگانی خاص از برجام منتفع شوند را بیش از ضعف عملکرد مدیران، در نسبت اتاق بازرگانی با دولت و عقاید اقتصاددان های تصمیم ساز در آن جست و جو کرد.

اگر خلاء کار علمی در حوزه اقتصاد سیاسی ایران معاصر برای بررسی نقش نهادها و جریان‌هایی چون اتاق بازرگانی پر شود، عامل اصلی بسیاری از مصائب تحمیل شده به ملت ایران روشن تر خواهد شد.

*امیرعلی موحد ارموی