هیس! پیمانکاران راه‌آهن ارومیه مصاحبه نکنند

هیس! پیمانکاران راه‌آهن ارومیه مصاحبه نکنند

صحبت از بدقولی‌ها در مورد افتتاح پروژه راه‌آهن مراغه به ارومیه به یک بحث تکراری و البته شاید بی‌فایده تبدیل شده است؛ همین مرداد امسال بود که زمزمه رسیدن قطار به ارومیه در هفته دولت به گوش رسید و همه رسانه‌ها در دادن این مژده هر چند پوچ بر هم پیشی گرفتند و غافل از اینکه این مژده‌ها نیز وعده‌ پوشالی بیش نبودند و این فرآیند چندین بار تکرار شد و مردم هر روز بی‌اعتناتر نسبت به خبرهای راه‌اندازی پروژه قطار شده‌اند.

حمل ‌و نقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر، راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه و مهم‌ترین دلیل صبر ۱۶ ساله مردم این دیار است که به خاطر شیرینی راه‌اندازی راه‌آهن تلخی بدقولی‌های مسئولین را التیام می‌دهد.

اگر خبرهای چهار سال گذشته را مرور کنیم از هر مسئول حداقل یک خبر در مورد افتتاح قطار در روزها و ماه‌های آینده به چشم می‌خورد و صد افسوس که همه آن‌ها فقط در حد یک خبر باقی مانده است.

از همه این حرف‌ها که بگذریم برای گرفتن آخرین اطلاعات از وضعیت فعلی این پروژه به سراغ ارگان و مسئولی که به طور مستقیم با آن ارتباط دارد می‌رویم که البته حاصلی جز سردرگمی به دست نمی‌آید.

نمونه بارز این سردرگمی‌ها به چند ماه قبل برمی‌گردد که طبق آخرین وعده که قرار بود قطار در هفته دولت افتتاح شود، خواستیم از اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی روند اجرای این پروژه را جویا شویم و آخرین اخبار را از مراجع رسمی پیگیری کنیم.

خان اول پیگیری‌ها مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی بود که ناامیدی ارائه پاسخ از مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی سبب شد به روابط عمومی این اداره مراجعه شود که در واقع خان دوم این سوژه خبری بود که گویا ذاتا این اداره اعتقادی به ارتباط با رسانه ندارند و لزومی برای توضیح دادن نمی‌بینند که حق هم دارند مگر ۱۶ سال زمان زیادی است؟!

حاصل پیگیری‌ها از روابط عمومی، خبرنگار ما را به مدت یک ماه فقط در خان روابط عمومی این اداره معطل کرد و مانند وعده‌های مسئولین در خصوص افتتاح قطار با امروز و فردا کردن برای مدتی مشغول کرد تا آخر سر بعد از کلی تعلل در خان دوم، به شماره تلفن تعدادی از پیمانکاران این پروژه رسیدیم تا مشکل تأخیر این طرح و آخرین وضعیت آن را از پیمانکاران پیگیری کنیم، این یعنی رسیدن به خان سوم.

این داستان پاس کاری خبرنگار بین اداره راه و شهرسازی و پیمانکار مدت طویلی ادامه داشت که در آخر نفهمیدیم به چه دلیل بعد از کلی رایزنی پیمانکار این طرح از مصاحبه با خبرنگار ما و ارائه گزارش و ایجاد شفافیت خودداری کرد و در قبال سوالات خبرنگار به یک جمله کوتاه که ” حق و اجازه مصاحبه نداریم ” بسنده کرد و تا امروز نتوانستیم جوابی برای هزاران علامت سوال خود پیدا کنیم از جمله این که چه کسی این اجازه را نمی‌دهد؟

آیا پیمانکاران در صورت مصاحبه با رسانه‌ها از طرف ارگان خاصی مورد بازخواست قرار می‌گیرند؟

 آیا پرداخت مطالبات پیمانکاران راه‌آهن منوط به عدم مصاحبه با رسانه‌ها است؟

چرا پروژه‌ قطاری که روزی پیام‌آور صدها خبر خوش برای مردم آذربایجان غربی بود امروز به طنزی میان مردم منطقه تبدیل شده است؟ با چه حسابی ۲۷ کیلومتر باقیمانده پروژه که قرار بود در ۲۷ روز تمام شود چهار ماه است که نه تنها به اتمام نرسیده بلکه با به تأخیر افتادن چند ماهه آن سرنوشت نامعلومی  دارد.

از اعتباراتی که قول تخصیص آن از طرف دولت به این پروژه داده شده بود و خبر دستورات موافق روسای تهران‌نشین آمد و از ارگان استانی مربوطه سوال می‌کنیم که اعتبار رسید یا نرسید از سنگ‌های راه و شهرسازی صدا در می‌آید اما …

به دلیل پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه در این خصوص مجبور هستیم تا سوالات خود را به صورت عمومی در این یادداشت مطرح کنیم تا شاید به طور کاملا اتفاقی به گوش مسئولان مربوطه رسیده و صرفا جهت اطلاع و در صورت صلاحدید اقدامات لازم را برای پاسخگویی مبذول فرمایند که البته حتما ما نیز بعد از جمع بندی پاسخ‌های این بزرگواران را جهت اطلاع مردم منتشر خواهیم کرد.

* چه میزان اعتبار برای اتمام این طرح در نظر گرفته شده بود و تا کنون چه میزان از این اعتبار تخصیص یافته است؟

* تا سال ۹۲ چه میزان از این طرح آماده شده بود و چه میزان اعتبار تخصیص یافته بود؟ طی چهار سال گذشته این اعداد به چه صورت است؟

* چه میزان از دستورات رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ناشی از فشار نمایندگان برای اختصاص بودجه به این طرح عملی شده است؟

* بالاخره این پروژه چه زمانی افتتاح خواهد شد؟

* آیا ممنوعیتی برای ارائه اطلاعات این طرح به رسانه‌ها وجود دارد؟ آیا به پیمانکاران این طرح تذکری نسبت به عدم مصاحبه با رسانه‌ها داده شده است؟

مسیر مراغه به ارومیه از ایستگاه مراغه محور راه‌آهن تهران به تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان در آذربایجان شرقی، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده در آذربایجان غربی عبور کرده و سپس به ارومیه می‌رسد؛ طول این مسیر تنها ۱۸۰ کیلومتر می‌باشد و در طول مسیر هفت ایستگاه پیش‌بینی شده است.

 * یادداشت از زهرا محمدی

انتهای پیام/