حقوق کارگران شهرداری را بپردازید، مسائل استان پیشکش!

حقوق کارگران شهرداری را بپردازید، مسائل استان پیشکش!

به گزارش ندای ارومیه، شهرداری ارومیه به مدیریت «محمد حضرتپور» که برای سومین دوره به عنوان شهردار انتخاب شده، این روزها در شرایط مالی بدی به سر می‌برد.

هرچند این وضعیت در بیشتر شهرهای کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی پیش آمده و شهرداری‌ها با مشکلات فراوان مالی مواجه هستند، اما این قضیه در ارومیه تفاوت‌های فاحشی با دیگر مناطق دارد.

در این شهر، شهردار به‌جای پاسخگو بودن در برابر عدم‌پرداخت حقوق و مزایای کارگران بخش‌های مختلف این نهاد که بین ۳ تا ۵ ماه از دریافت حق‌الزحمه خود محروم شده‌اند، دوست دارد به‌عنوان مدعی‌العموم در مسائل استانی و حل‌کننده موضوعات سطح استان وارد شود.

اینکه شهردار ارومیه به‌عنوان نماینده شهرداران در شورای اداری استان است و به همین جهت اطلاع وی از وضعیت مناطق مختلف ضروری است، می‌تواند دلیل متقنی برای دفاع و حمایتش از اوضاع آشفته‌بازار در مناطق مختلف استان باشد.

اما اینکه این مسئول با وجود ناتوانی شهرداری ارومیه در پرداخت حقوق کارگران خود و اعتراضات بسیار در این زمینه، خود را شیفته مسائل استانی دانسته و در برنامه‌های مختلف اظهاراتی خارج از محدوده اختیاراتش ارائه دهد، موضوعی است که به مزاج خیلی‌ها خوش نمی‌آید.

همین روز گذشته و در جریان برگزاری مراسم آغاز رزمایش طرح زمستانی ارگان‌های استانی، محمد حضرتپور در سخنانی با اشاره به جایگاه نهم آذربایجان‌غربی در ردیف بودجه کشور و خیر و برکت این وضعیت برای استان! اظهار داشته که با تمام توان، تلاش خود را می کنیم تا مردم در این استان احساس آرامش کنند.

البته این سخنان زیبای شهردار ارومیه جای تقدیر دارد چراکه نشان‌دهنده توجه وی به مقوله امنیت روانی در جامعه و نیز وعیت مالی در سطح استان است.

اما این سوال مطرح است که واقعا مباحث این‌چنین در حوزه وظایف و اختیارات یک شهردار تعریف شده؟ یا به‌نوعی دخالت در امورات دیگر نهادها و دستگاه‌ها محسوب می‌شود؟!

مدیر ارشد شهری در «ارومیه»، از چند ماه پیش در چندین مراسم و جلسه مختلف، سخنانی را مبنی بر رسیدگی به وضعیت کشاورزان و صادرات میوه‌های تولیدی استان، ضرورت نگاه ویژه به راه‌های مواصلاتی سطح استان و همین موارد مالی و امنیت روانی مردم آذربایجان‌غربی داشته است.

اما احتمالا وی از این منظر به موضوعات نگاهی ندارد که «کارگران شهرداری» شب و روزشان را با دغدغه فراوان گذرانده و زندگی خود را با شرمندگی در برابر صاحب‌خانه و ناتوانی در گذران زندگی به‌صورت مطلوب(و نه ایده‌آل) می‌گذرانند!

آقای شهردار باید به این موضوع توجه داشته باشد که امنیت روانی کارگران و کارمندان مجموعه تحت امرش دارای اولویت بیشتری است تا رسیدگی به وضعیت استان از منظر مشکلاتی که به هیچ‌عنوان به حوزه کاری و مسئولیتی وی ارتباطی ندارد.

به هر حال شاید اصول مدیریتی در چنین مواردی برای فرار شهردار از فشارها اجازه خروج از وظایف ذاتی نهاد تحت امرش را به وی اعطا کند، اما نباید از این موضوع غافل بود که قطع حقوق کارگران و زحمتکشان در سازمان‌های مختلف تحت‌پوشش شهرداری ارومیه به بهانه نبود بودجه و منابع مالی امری است که کمر بسیاری از مردان این شهر را خم کرده و به یکی از دغدغه‌های بزرگ در زندگی‌شان تبدیل شده است.

بهتر است آقای شهردار به‌جای اظهار نظر(چه قانونی و چه از روی احساسات کنترل‌نشده خود) در حوزه‌های ادارات و ارگان‌های دیگر، اندکی هم به فکر تامین منابع مالی برای واریز حقوق‌های عقب‌افتاده کارگرانی باشد که صورتشان با سیلی سرخ می‌مانَد!

اروم نیوز

انتهای پیام/