جولان شکارچیان غیر مجاز در مناطق حفاظت شده ارومیه

جولان شکارچیان غیر مجاز در مناطق حفاظت شده ارومیه

به گزارش ندای ارومیه، حاشیه رودخانه باراندوز چای ارومیه از جمله مناطق محافظت شده و شکار ممنوع در کلان شهر ارومیه است که این روزها در غفلت مسئولین اداره حفاظت از محیط زیست تبدیل به جولانگاهی برای شکارچیان غیر مجاز شده است.

شکار بی رویه و غیر مجاز انواع پرنده های کبک ، درنا و سایر مرغان دریایی از سوی شکارچیان سودجو در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع باعث به خطر افتادن و انقراض گونه های کم یاب این گونه پرندگان شده است.

استان آذربایجان غربی و به خصوص ارومیه به دلیل برخورداری از شرایط آب هوایی مناسب هر ساله میزبان پرندگان و مرغان آبی بی شماری  بوده  ولی متاسفانه امروزه دلایل متعدد از جمله شکارهای بی رویه باعث کاهش چشم گیر این پرندگان شده است.

مناطق حفاظت شده درکلان شهر ارومیه که زیر نظر اداره حفاظت از محیط زیست میباشد به دلیل جلوگیری از انقراض گونه های نادر و کم یاب دارای محدودیت های زیادی برای شکار  می باشد اما برخی از افراد سودجو با زیر پا گذاشتن تمامی این قوانین و بدون توجه به شرایط حاکم بر محیط زیست اقدام به شکار پرندگان می‌کنند و با این عمل ناشایست خود باعث شدت بخشیدن به انقراض پرندگان میشوند.

با ادامه این روند وبا  شکار بی رویه که هر روز نیز بر امار آن افزوده میشود در چند سال آینده خطر انقراض به شدت پرندگان و مرغهای آبی را تهدید خواهد کرد.

برخورد قاطع مسئولین با متخلفین و افراد سود جو که به خاطر منافع شخصی خود اقدام به  قانون شکنی و دست به شکار غیر مجاز پرندگان میزنند امریست ضروری که رسیدگی به این موضوع نیازمند نظارت و رسیدگی هر چه بیشتر اداره محیط زیست میباشد.

فرهنگ‌ سازی و ارائه آموزش‌های لازم از سوی مسئولین محیط زیست به برخی شکارچیان ناآگاه از وضعیت محیط زیست  سازنده و مفید خواهد بود زیرا با این عمل نه تنها از انقراض گونه های کم یاب پرندگان جلوگیری می شود بلکه باعث افزایش پرندگانی می‌شود که در نوع خود بی نظیرند.

سیلوانانیوز