یک پنجم روستاهای آذربایجان غربی زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند!

یک پنجم روستاهای آذربایجان غربی زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند!

مینامهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ندای ارومیه، اظهار کرد: آذربایجان غربی براساس طرح گسترش ۲ هزار و ۸۱۹ روستا دارد که در حدود ۳۰۰ روستای آن آبرسانی سیاری انجام می‌گیرد و بقیه نیز زیرپوشش مستقیم مراکز بهداشتی و درمانی هستند.

وی افزود: براساس آخرین اطلاعات در حال حاضر یک هزار و ۹۰۰ روستا معادل ۶۷ درصدشان زیر پوشش خدمات مستقیم آب و فاضلاب روستایی هستند.

این مسئول گفت: ۳۳ درصد روستاها در آذربایجان غربی زیرپوشش خدمات شرکت آبفار استان هستند امید می‌رود که با برنامه‌ریزی و پیگیری مسئولان شرکت و آب و فاضلاب در آینده نزدیک این تعداد روستا زیرپوشش خدمات قرار گیرد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: این نکته هم نباید مغفول واقع شود که روستاهایی فاقد انشعاب آب، روستاهایی با جمعیت زیر ۲۰ خانوار هستند که یک پنجم روستاهای استان را شامل می‌شوند.

مینامهر این روستا‌ها را یکی از چالش‌های اساسی برای کارشناسان بهداشت محیط استان عنوان کرد و افزود: برای سالم‌سازی آب و عدم استفاده از منابع غیرمطمئن به طور مستمر به آموزش‌های موردنیاز به مردم و آبداران ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: تامین و توزیع آب آشامیدنی و بهداشتی با لحاظ استانداردهای ملی از نیازهای اساسی خانوارهای روستایی به شمار می‌رود چرا که این موضوع نقش مستقیم در حفظ و تامین سلامت خانواده‌ها دارد بنابراین اهتمام شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در این زمینه باید جدی‌تر شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: چنانچه مردم روستاهای فوق به دلیل بی‌احتیاطی از منابع آب غیربهداشتی و غیرمطمئن استفاده کنند خطر بروز بیماری‌های واگیردار و روده‌ای وجود دارد که احتمال ابتلا در بین کودکان بیشتر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه برای کاهش خطرات استفاده از آب غیربهداشتی دوره‌های آموزشی برای ساکنان روستاها، آبداران و بهورزان خانه‌های بهداشت برگزار می‌شود ولی با این همه اقدام شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای توسعه خدمات در مناطق روستایی ضروری است.

انتهای پیام/