پیش از بروز فاجعه انسانی باید به فکر ایمنی ارومیه باشیم / وجود آپارتمان های چند طبقه در کوچه های باریک نگران کننده است

پیش از بروز فاجعه انسانی باید به فکر ایمنی ارومیه باشیم / وجود آپارتمان های چند طبقه در کوچه های باریک نگران کننده است

بهرنگ دیلمقانی در گفت و گو با ندای ارومیه، اظهار کرد: ساختمان هایی که طی ۱۰ سال اخیر در ارومیه احداث شده عمدتا در برابر زلزله مقاوم هستند و در برابر زلزله های شدید با خسارات کمی مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه بخش عمده ای از ساختمان های قدیمی شهر و حتی برخی ساختمان های حائز اهمیت که باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند در برابر زلزله آسیب پذیر هستند.

این کارشناس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: زمین لرزه ای که اخیرا در ارومیه احساس شد در واقع لرزشی ساده به حساب می آید اما می بینیم در بسیاری از مناطق دیوار ساختمان ها ترک خورده و حتی مراکز درمانی ما با آسیب هایی مواجه شده است.

دیلمقانی ابراز داشت: زلزله اخیر هشداری بود برای این که ساختمان های با اهمیت بیشتر مقاوم سازی شود تا به هنگام بروز بلایای طبیعی فاجعه انسانی در شهر رخ ندهد.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی ضمن اشاره به این که وجود آپارتمان های چند طبقه در کوچه های باریک نگران کننده است، گفت: وجود معابر باریک یکی از مواردی است که می تواند در ارومیه منجر به بروز فاجعه انسانی شود؛ برای مثال کافی است نمای یکی از همین آپارتمان های چند طبقه ای که در کوچه های ۶ متری یا ۸ متری ایجاد کرده ایم به این کوچه ها بیفتد و با اخلال در فرآیند امدادرسانی جان مردم را به خطر بیندازد.

وی خاطرنشان کرد: باید قبل از بروز فاجعه فکری به حال افزایش ایمنی ارومیه و رفع نواقص موجود صورت گیرد و در این راستا هم سرمایه گذاران و هم سیاست گذاران باید نگاه جدی تری به مقوله ایمنی داشته باشند.

انتهای پیام/