فیلم/ روایتی از قتل عام مردم ارومیه در سال ۱۲۹۶ هجری شمسی

فیلم/ روایتی از قتل عام مردم ارومیه در سال ۱۲۹۶ هجری شمسی

به گزارش ندای ارومیه، این ویدئوی چند دقیقه ای، روایتی است از آن چه که در سال ۱۲۹۶ هجری شمسی با توطئه نمایندگان دولت آمریکا، دولت روسیه تزاری و دولت انگلیس بر سر مردم ارومیه و چند شهر دیگر آذربایجان غربی آمده است.

مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند:

در این استان، تعدادی از هم میهنان ایرانی ما، از آشوری و ارمنی و مسیحیان کاتولیک و پروتستان، حضور دارند؛ آن روز هم بودند. مسلمانان هم با آنها دوستانه، آنها هم با مسلمانان برادرانه و دوستانه رفتار می‌کردند. بین آنها هیچ مشکلی وجود نداشت. امّا نکته‌ی عبرت‌آموز این است که نمایندگان کشورهای خارجی و استعمارگر، چون دیدند تعدادی مسیحی در این استان وجود دارد، به طمع افتادند که شاید بتوانند با تحریکات مذهبی و فرقه‌ای و دینی، پایگاهی از مسیحیت در این بخشِ از ایران به وجود آورند و این بخش را از ایران جدا کنند.
یکی از امتحانهای سخت برای این استان – یعنی برای ارومیه، سلماس، خوی، ماکو و شهرهای دیگرِ این منطقه – پیش آمد. در همان برهه از زمان و تاریخ بود که نمایندگان دولت آمریکا، دولت روسیه‌ی تزاری و دولت انگلیس، در این نقطه، توطئه‌ی مشترکی را طرّاحی کردند و فتنه‌ی عجیبی به راه انداختند. هزاران نفر از مسلمانان و مسیحیان، در این فتنه، در همین ارومیه و سلماس و بقیه‌ی نقاط کشته شدند. من وقتی آنچه را که بر این استان و بر این شهرها در آن برهه گذشته است، به یادم می‌آورم، قلبم متلاطم می‌شود.

 

روایتی از آن چه که بر سر مردم ارومیه آمده را به همراه اسناد تاریخی از آن فاجعه تماشا کنید:

انتهای پیام/