عبدالله گل مهره انگلیس در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

عبدالله گل مهره انگلیس در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

ندای ارومیه، این روزها تمام قدرت‌های جهان و منطقه روی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه متمرکز شده‌اند که قرار است در سال ۲۰۱۹ برگزار شود، البته به شرطی که انتخابات زودهنگام اعلام نشود.

در این خصوص در رسانه‌ها و محافل سیاسی ترکیه برخی شایعات در مورد عبدالله گل بر سر زبان‌ها است که در ادامه می‌آید.
سه‌گانه‌ی آمریکا، انگلیس و اسرائیل هم از همین الان برای این انتخابات آستین بالا زده‌اند. قرارگاه مرکزی برای مهندسی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در انگلیس برپا شده است و اقدامات عملی در صحنه ترکیه را شروع شده است. تلاش‌های زیادی آغاز شده است تا بتوانند مهره دلخواه خود را در این انتخابات نامزد کرده و به پیروزی برسانند. در آنکارا و استانبول جلسات محرمانه برای مهندسی انتخابات تشکیل شده است.

عبدالله گل مهره وابسته و دلخواه انگلیس در انتخابات ترکیه است. آمریکا ابتدا به انتخاب انگلیس اعتراض داشت و حمایت از عبدالله گل را دارای ریسک بالا می‌دانست اما توسط انگلیس اقناع شده و با وجود تردیدهایش در مورد عبدالله گل با انگلیس به توافق رسیده است.

برای حمایت از عبدالله گل، تلاش برای اقناع احزاب مخالف اردوغان شروع شده است. یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا که با انگلیس در تماس است، رایزنی‌های خود با حزب «جمهوری خلق» و «مرال آکشنر» آغاز کرده است. این مقام اطلاعاتی همان کسی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، «اکمل‌الدین احسان‌اوغلو» را به‌عنوان نامزد حزب «جمهوری خلق» و حزب «حرکت ملی‌گرا» به آن‌ها قبولانده بود. این بار نیز در صحنه انتخابات ترکیه در حال ایفای نقش است.

احزاب مخالف اردوغان این‌گونه اقناع می‌شوند که: «برای شکست اردوغان و یک دوره گذار مجبور به جذب آرای طرفداران حزب عدالت و توسعه هستیم و کسی به جز عبدالله گل نمی‌تواند این کار را انجام دهد.»

اکیپ عبدالله گل از هم‌اکنون مشخص شده است. علاوه بر «احمد داود اوغلو» قرار است «علی باباجان» به‌عنوان وزیر اقتصاد در کنار عبدالله گل قرار بگیرد.

شهرداران ترکیه وابسته به حزب عدالت و توسعه که از طرف اردوغان مجبور به استعفا شده‌اند، به سمت اکیپ عبدالله گل جذب شده و برای فعالیت‌های انتخاباتی‌ آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

برای جذب اعضای حزب عدالت و توسعه به سوی عبدالله گل، بر وجود بیماری اردوغان تأکید می‌شود، به‌طوری که آن‌ها را اقناع می‌کنند که باید برای شرایط پس از اردوغان حاضر شد و تنها کسی که می‌تواند این شرایط را مدیریت کند، عبدالله گل است. قرار است از حربه بیماری اردوغان برای جذب آرای طرفداران حزب عدالت و توسعه نیز استفاده شود.

حمایت آمریکا، انگلیس و اسرائیل از عبدالله گل بدون شرط و شروط نیست. اولین انتظارات آن‌ها از عبدالله گل به شرح زیر اعلام شده است:

فضای باز سیاسی ایجاد شود، نمایندگان زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها آزاد شود، فرآیند عادی‌سازی روابط با ارمنستان آغاز شود، عملیات علیه تشکیلات فتح‌الله گولن متوقف شود، مقامات و کارمندان دولتی اخراج شده به پست‌های خود برگردانده شوند، مذاکرات و توافقات صلح قبرس پذیرفته شود، مذاکرات صلح سوریه در آستانه متوقف شود، اتحاد با ایران، روسیه، عراق و سوریه به تعلیق درآید و ترکیه هماهنگ با ناتو حرکت کند.

تحرکات اخیر عبدالله گل هم بسیار جالب‌توجه است. در ماه‌های اخیر یک پای وی در انگلیس و یک پایش در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس است. عبدالله گل سفرهای خود را با اکیپ متشکل از سفیران سابق، فعالان اقتصادی، وزرای سابق، نمایندگان سابق مجلس و روزنامه‌نگاران انجام می‌دهد.

با اینکه عبدالله گل بازنشسته است اما ۱۷ خودروی دولتی در اختیار وی قرار داشته و این روزها از همه امکاناتش استفاده می‌کند. «عثمان چانگال» رئیس محافظان عبدالله گل این مطلب را تأیید می‌کند و حتی ادعا می‌کند این امکانات پاسخ‌گوی فعالیت‌های گل نیست و می‌گوید: «عبدالله گل بازنشسته به نظر نمی‌رسد. خیلی فعال است. دائماً در حال مسافرت است. در حال حاضر در شهر اورفا قرار داریم، در ماه گذشته به انگلیس و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس سفر کردیم. دفتر استانبول عبدالله گل به‌صورت مستمر محل رفت‌وآمد مقامات، سیاستمداران، فعالان اقتصادی و روزنامه‌نگاران شده است.»

در روزها و ماه‌های آینده ابعاد بیشتری از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و دخالت‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل در این انتخابات هویدا خواهد شد.

*حمدی قدسی آذر

انتهای پیام/