دانشجویان برای جلوگیری از توطئه آمریکا لانه جاسوسی را تسخیر کردند / در تولید فیلم و کتاب پیرامون وقایع لانه جاسوسی غفلت کرده ایم

دانشجویان برای جلوگیری از توطئه آمریکا لانه جاسوسی را تسخیر کردند / در تولید فیلم و کتاب پیرامون وقایع لانه جاسوسی غفلت کرده ایم

حسین جودوی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه، اظهار کرد: هر واقعه تاریخی یک سری پیش زمینه ها و پس زمینه ها دارد و تسخیر لانه جاسوسی هم از این امر مستثنی نیست؛ این اتفاق که در ۱۳ آبان ۵۸ رخ داد از منظر سیاسی فرهنگی و تاریخی پیش زمینه هایی دارد که مهمترین آن حضور آمریکایی ها در ایران و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود.

تصریح کرد: نفرت عمومی مردم ایران از حضور آمریکایی ها در کشور به بعد از کودتای ۲۸ مرداد باز می گردد که تحقیرها و جنایات آمریکایی ها کینه و نفرت همگانی را علیه این کشور رقم زد که در نهایت به تسخیر لانه جاسوسی منجر شد.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی افزود: در سال های پس از کودتای ۲۸ مرداد ایران به طور همه جانبه تحت سیطره آمریکایی ها قرار گرفته بود، برای مثال در بعد فرهنگی می بینیم که انتشارات فرانکلین با هدف ترویج فرهنگ آمریکا در کشور شروع به کار کرده بود، در بعد نظامی مستشاران آمریکایی حضور پررنگی داشتند و وضعیت به نحوی پیش رفته بود که حتی ژنرال های ایرانی ها نمی توانستند به یک سرباز آمریکایی دستور بدهند، و یا در اقتصاد ما حتی اجازه گران کردن نفت را هم نداشتیم.

وی ابراز داشت: ذهن قشر دانشجوی  تحصیل کرده ما که در زمان شاه کتاب های زیادی را در مورد جنایت ها و خیانت های آمریکایی ها البته به طور مخفیانه خوانده بود و وقایع تلخ آن روزها را به عینه دیده بود و از سوی دیگر در شور و هیجان انقلابی قرار داشت به این سمت رفته بود که آمریکایی ها ممکن است یک بار دیگر آمریکایی ها همان توطئه هایی که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ انجام دادند را تکرار کنند و باعث شکست انقلاب شوند.

جودوی در ادامه گفت: اهل تحقیق و پژوهش هم تصدیق می کنند که مقامات آمریکایی دیدارهایی را با برخی افراد با هدف ضربه زدن به انقلاب اسلامی انجام داده بودند.

وی افزود: با تسخیر لانه جاسوسی هیمنه آمریکا به عنوان قدرتی که ادعا می کرد هیچ کس توان مقابله با آن را ندارد شکسته شد و تمام ملت های جهان فهمیدند که می شود در برابر آمریکا ایستادگی کرد.

وی با اشاره به این که در انعکاس واقعیت های ماجرای تسخیر لانه جاسوسی به ملت ایران کم کاری صورت گرفته است، اظهار کرد: از همان روزهای نخست تسخیر لانه جاسوسی تا کنون آمریکا هایی سعی کرده اند به شیوه های مختلف از چاپ کتاب گرفته تا تولید فیلم و مستند مستند روایت های مورد نظر خود را به مخاطبان داخلی و خارجی خود القا کنند.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی تصریح کرد: برای مثال یکی از مواردی که همواره در دستور کار دشمنان ما قرار گرفته القای برخوردهای نامناسب و خشن دانشجویان ایرانی با اسیران آمریکایی است.

وی افزود: این در حالی است که روابط بسیار انسانی و دوستانه ای بین دانشجویان و اسیران آمریکایی وجود داشت و دانشجویان هم این واقعیت را لحاظ می کردند که این افراد کارمندان سفارت آمریکا هستند، گرچه برخی جاسوس ها هم در بین آن ها وجود داشت.

جودوی ابراز داشت: ارتباط دانشجویان با گروگان ها به اندازه ای دوستانه و انسانی بود که حتی برایشان جشن کریسمس برگزار شده بود و ما در خاطرات خانم معصومه نورمحمدی از دانشجویان حاضر در آن وقایع می خوانیم که خانم های دانشجو به همراه خانم های گروگان با هم و در کنار هم برای جشن کریسمس کیک می پختند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه ما برخلاف آمریکایی ها که هر سال حداقل یک کتاب، فیلم یا مستند در این رابطه می سازند هیچ کار جدی و قابل توجهی انجام نداده ایم و در انعکاس واقعیت ها بسیار کم کار بوده ایم.

وی تصریح کرد: تولیدات ما حتی ۱۰ درصد تولیدات آمریکایی ها در این زمینه نیست و متاسفانه برخلاف دشمنان که دروغ های خود را شکلات پیچ به مخاطبان ارائه می دهند ما دغدغه ای برای دفاع از یک واقعه ای که در آن بر حق هستیم را نداریم.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی با گلایه از غفلت گسترده اصحاب هنر و فرهنگ در رابطه با انعکاس وقایع تسخیر لانه جاسوسی، ابراز داشت: کدام یک از اهالی فرهنگ هنر ما فقط یک فیلم در مورد این واقعه ساخته اند، امروز ساخت یک سریال در مورد تسخیر لانه جاسوسی به آرزوی ما تبدیل شده است و یا از این تعداد دانشجویی که آن جا حاضر بوده اند چند کتاب خاطره به چاپ رسیده است؛ حوزه هنری سال هاست که در حال گردآوری خاطرات دانشجویان حاضر در تسخیر لانه است اما مشخص نیست این اقدامات چه زمانی خروجی خواهند داشت.

وی افزود: قطعا ما توانایی تنویر افکار عمومی جهان را داریم و اگر می بینیم که امروز پرس تی وی را حذف می کنند نشان دهنده ظرفیت بالای تاثیرگذاری ما است اما متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نمی کنیم.

جودوی تصریح کرد: ما امروز می توانیم به مردم دنیا این پیام را برسانیم که دانشجویان چه برخوردی با گروگان ها داشتند و اصلا برای چه اقدام به تسخیر آن جا کردند اما متاسفانه پاسخ این سوال ها را به مردم خودمان هم نداده ایم و وقتی یک کتاب و یک مستند قوی در این رابطه نداریم قطعا دشمنان از خلاء موجود نهایت استفاده را خواهند برد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه برنامه ریزی در سطح حاکمیتی و دولتی وجود ندارد که از یک واقعه به حق تاریخی دفاع کند و همه دغدغه مان تبدیل به این شده که مراسم ۱۳ آبان را چطور برگزار کنیم.

وی ابراز داشت: عامل دیگری که موجب شده واقعیت های لانه جاسوسی به طور کامل منعکس نشود برخی لیدرهای آن اقدام بودند که بدنه دانشجویی را از هرگونه سخنرانی و فعالیت در رابطه با ماجرای تسخیر لانه منع کردند و ترساندند.

افزود: در جریان تسخیر لانه جاسوسی بالغ بر ۶۰۰ نفر دانشجو حضور داشتند که رسانه ها بخصوص رسانه ملی باید سراغ شنیدن حرف ها و روایت ها و برجسته کردن آن ها بروند.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی تصریح کرد: متاسفانه صدا و سیما در طول این سال ها صرفا به انتشار تصاویری کلی از تسخیر لانه جاسوسی و گفت و گو با برخی لیدرها که بعضا پس از فتنه نیز در برابر نظام و انقلاب ایستادند اکتفا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به درسی که باید از تسخیر لانه جاسوسی گرفت، خاطرنشان کرد: مردم ایران دشمن شناس اند و به خوبی می دانند که چه کسی دارد علیه آنان کار می کند اما متاسفانه گاهی اوقات دولتمردان وقایع مهم تاریخ معاصر را فراموش می کنند و خیانت های دشمنان را از یاد می برند.

جودوی ابراز داشت: ما در همان سال ۱۳۵۹ و در جریان مذاکرات قرارداد الجزایر که بهزاد نبوی به عنوان نماینده دولت برای مذاکره با آمریکایی پای میز گفت و گو رفته بود به عینه دیدیم که آمریکا قابل اعتماد نیست.

این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در کمال تعجب برخی افراد سه دهه پس از قرارداد الجزایر باز هم پای میز مذاکره با آمریکایی ها رفتند و در نهایت دیدیم مشابه همان تجربه این بار در برجام تکرار شد.

انتهای پیام/