لحظه به لحظه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق

لحظه به لحظه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق

لحظاتی پیش مراکز رای‌گیری برای همه پرسی جدایی منطقه کردستان باز شدند و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، قرار است درباره سرنوشت منطقه کردستان، رای‌گیری شود.

امروز (دوشنبه)، اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت ۷ صبح امروز آغاز و تا ساعت ۱۸ عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات ۶۸ مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌ است.

تعرفه رای همه‌پرسی اقلیم کردستان

روز یکشنبه ایران و ترکیه رزمایش نظامی در مرزهای مشترک خود با کردستان عراق برگزار کردند تا آمادگی برای مقابله با هرگونه ایجاد بی ثباتی در منطقه را اعلام کنند.

همزمان، اختلافات میان احزاب کرد بر سر برگزاری همه پرسی به اوج خود رسید. حزب اتحادیه میهنی کردستان با اعلام مخالفت با همه پرسی، اعلام کردند اجازه برگزاری آن را نمی‌دهند و نیروهای امنیتی اتحادیه اقدام به محاصره محل‌های اخذ رای و برخی ساختمان‌های اداری کردند.

از سوی دیگر، بارزانی در نشستی خبری باز هم بر برگزاری این رفراندوم تاکید کرد. این اصرار بارزانی دولت مرکزی عراق را بر آن داشت تا با درخواست از ایران و ترکیه، کلیه مرزهای هوایی کردستان عراق از طریق دو کشور همسایه را مسدود نمایند؛ اتفاقی که به سرعت از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران و مقامات ترکیه اجرایی و اعلام شد.

آخرین تحولات همه پرسی کردستان، شامگاه یکشنبه با تماس‌های تلفنی میان رییس جمهور کشورمان با حیدر العبادی و اردوغان ادامه پیدا کرد.

هشدار ترکیه درپی آغاز همه‌پرسی کردستان عراق

وزارت خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد اگر همه‌پرسی جدایی کردستان امنیت ترکیه را تهدید کند، آنکارا تمام اقداماتی را که لازم باشد، انجام می‌دهد.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین از تمام اتباع ترکیه‌ای حاضر در منطقه کردستان عراق خواسته شده هرچه سریعتر آنجا را ترک کنند.

آنکارا با بیان اینکه این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد، تاکید کرد همه‌پرسی جدایی کردستان، ثبات و امنیت منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

منابع خبری تصویری از افراشته شدن تصاویر عبدالله اوجالان رهبر گروه تجزیه طلب حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) در مراکز اداری شهر کرکوک عراق منتشر کردند

توزیع برگه‌های همه‌پرسی تقلبی در برخی مناطق کردستان عراق

مدیر یک مؤسسه سازمان غیردولتی، محقق و حامی حقوق کردهای منطقه کردستان عراق، از توزیع برگه‌های همه پرسی تقلبی و جهت دار در برخی مناطق رای گیری خبر داد.

«امی ال بیم» مدیر مؤسسه سازمان غیردولتی «آزادی الجیان» در یک پیام در شبکه فیس بوک از تقلب و فساد در این همه‌پرسی در برخی مناطق خبر داد.

این محقق و نویسنده حامی حقوق کردها و ایزدی‌ها در کردستان عراق در این پیام که ۵ ساعت قبل از شروع رسمی همه پرسی منتشر شده نوشت: «من بسیار ناراحت هستم که گزارشهایی از «عزالدیس» در ستاد رأی‌گیری «کادیا» دریافت کردم مبنی بر اینکه برگه‌های رأی به شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی داده می‌شود که از قبل بر روی آنها «آری» نوشته شده است».

 

بیم در ادامه افزود: «افراد کارمند در مناطق دیگر نیز تهدید شده‌اند که در صورت عدم شرکت در همه‌پرسی اخراج می‌شوند».
وی با اشاره به این موارد نوشت: «به هیچ وجه احتیاجی به برگزاری یک همه‌پرسی فاسد نبود. امیدوارم که مدیر ستاد رأی‌گیری در خصوص این مسئله تحقیقات انجام دهد».

ترکیه گذرگاه مرزی با کردستان عراق را بست

دولت ترکیه درپی آغاز همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، گذرگاه مرزی «خابور» با این منطقه در شمال عراق را بست.

رسانه‌های ترکیه گزارش می‌دهند آنکارا همچنین عبور و مرور از عراق به سمت ترکیه را مسدود کرده است.

با این حال شبکه کردی «روداو» گزارش داد که منطقه کردستان، خود تصمیم گرفته تا پایان فرایند همه‌پرسی جدایی، تمام مرزهای خود را ببندد.

«مسعود بارزانی» و استاندار کرکوک؛ نخستین مقامات شرکت‌کننده در همه‌پرسی

به نوشته پایگاه خبری عراقی «دجله»، بارزانی لحظاتی پیش پای یکی از صندوق‌های رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

«نجم الدین کریم» استاندار کرکوک که به دلیل اقدامات یک‌جانبه‌اش در این استان درباره همه‌پرسی، از سوی پارلمان عراق، از پستش خلع شده، از دیگر مقامات کُرد بود که رای خود را به صندوق انداخت و اظهار داشت که مشارکت در این همه پرسی آینده‌ای بهتر را برای ما تضمین می‌کند.

همچنین «صلاح‌الدین بهاء الدین» رئیس حزب «الاتحاد الاسلامی» از دیگر احزاب موافق برگزاری همه‌پرسی منطقه کردستان، لحظاتی پیش رای خود را به صندوق انداخت.

از ساعت ۷ صبح امروز به وقت عراق، مراکز رای‌گیری برای همه پرسی جدایی منطقه کردستان باز شدند و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، قرار است درباره سرنوشت منطقه کردستان، رای‌گیری شود.

قرار است امروز (دوشنبه)، اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت ۷ صبح امروز آغاز و تا ساعت ۱۸ عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات ۶۸ مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌ است و این روند را ۴۰۰ ناظر بین‌المللی و ۲ هزار ناظر محلی و ۱۵۹ رسانه خارجی و ۵۰۰ رسانه داخلی دنبال کنند. همچنین ۲۳ هزار و ۵۶۴ ناظر سیاسی نیز روند رای‌گیری را رصد خواهند کرد.

برگه رای نیز دارای دو گزینه بله به استقلال و نه به استقلال است که به ۴ زبان کردی، عربی، ترکمانی و سریانی نوشته شده است.

خبرنگار «العربی الجدید» در اربیل نیز اعلام کرد: همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شده و نیروهای امنیتی کردی در نزدیکی مراکز رای‌گیری مستقر شده‌اند. همزمان از بلندگوهای مساجد صدای تکبیر پخش می‌شود و از شهروندان کرد به زبان کردی خواسته می‌شود که از منازل خود بیرون آینده و در همه‌پرسی شرکت کنند.

بر اساس این گزارش در مناطق مورد منازعه مذکور در بند ۱۴۰ قانون اساسی عراق، نیز مراکز رای‌گیری باز شده‌اند اما حرکت در این مراکز بسیار ضعیف و کند است.

بیش از ۵ میلیون نفر حق مشارکت در این همه پرسی را در ۴ استان اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه و نیز مناطق مورد منازعه در کرکوک و …را دارند هرچند که برخی منابع خبری این تعداد را ۳ میلیون و ۹۰۰ نفر اعلام می‌کنند.

هجوم مردم اقلیم کردستان عراق به فروشگاه‌های مواد غذایی/بحران سوخت و افزایش‌ قیمت‌ها

منابع محلی در اقلیم کردستان عراق از به وجود آمدن هرج‌ومرج و همچنین هجوم گسترده مردم به مراکز تجاری و فروشگاه‌های مواد غذایی به‌سبب نگرانی مردم از پیامدهای بسته شدن گذرگاه‌های مرزی خبر دادند.

بر  اساس گزارش منابع خبری از جمله القرطاس نیوز و شبکه ماهواره‌ای الاباء، استان سلیمانیه از استان‌های مهم اقلیم کردستان (که به مقر جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق معروف  است)، از شامگاه گذشته شاهد هجوم گسترده مردم برای خرید مواد غذایی و وسایل ضروری زندگی بوده و جاده‌های منتهی به جایگاه‌های سوخت هم شاهد صفوف طولانی خودروهایی بوده که شهروندان از ترس بسته شدن مرزها به این مراکز هجوم آورده‌اند.

یک منبع عراقی تأکید کرده است مردم در اقلیم کردستان عراق با شنیدن خبر احتمال بسته شدن گذرگاه‌های مرزی زمینی، به جایگاه‌های سوخت هجوم آورده‌اند که این مسئله به بروز بحران شدید ترافیک در جاده‌های منتهی به این مراکز و همچنین ایجاد صفوف طولانی شده است.

به‌گفته این منبع، بنزین عملاً در بسیاری از جایگاه‌های سوخت اقلیم کردستان  عراق به اتمام رسیده است.

این منبع از هجوم گسترده مردم به انبارها و مراکز تجاری و اقتصادی برای انبار کردن مواد اساسی و مواد غذایی از ترس اتمام آن در بازار در صورت اعمال محاصره اقتصادی بر اقلیم از سوی کشورهای همسایه خبر داده است.

منابع محلی همچنین از اقدام نیروهای پیشمرگه در وادار کردن شهروندان عرب شهرستان شیخان در استان نینوا به مشارکت در رفراندوم خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای پیشمرگه برخی از خانواده‌های عرب ساکن شهرستان شیخان را مجبور کرده‌اند در این همه‌پرسی شرکت کنند. به‌گفته این منابع، گروه‌های مسلح کردی خیابان‌ها و جاده‌ها را برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم پر کرده‌اند که این اقدامات سبب بروز تنش و همچنین نگرانی در این شهر شده است.

حمله جنگنده های ترکیه به مناطق کوهستانی شمال عراق

هواپیماهای جنگی ارتش ترکیه بخش هایی از مناطق کوهستانی شمال عراق را هدف قرار دادند.

جنگنده های ترکیه ارتفاعات زاپ ، آواشین و باسیان در شمال عراق را بمباران کردند.

دستور بارزانی برای محاصره تاسیسات نفتی کرکوک

یک منبع آگاه امنیتی، دوشنبه (امروز)، اعلام کرد که نیروهای کردی وابسته به ریاست منطقه کردستان عراق، تاسیسات نفتی در اطراف کرکوک را محاصره کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری SNG، نیروهای مسلح کردی، در استان کرکوک، از شب گذشته در اطراف کرکوک به طور مشخص در اطراف تاسیسات نفتی این شهر مستقر شده‌اند و این اقدام پس از آن صورت گرفت که بغداد از اربیل خواست که تاسیسات نفتی مذکور را به دولت مرکزی تسلیم کنند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مسلح کردی، تمامی راه‌های منتهی به میدان‌های نفتی خباز، کرکوک و باباکرکر را بسته‌اند و تدابیر شدید امنیتی در این مناطق برقرار کرده‌اند.

آنکارا بستن گذرگاه مرزی «الخابور» با کردستان عراق را تکذیب کرد

دولت ترکیه بسته شدن گذرگاه الخابور در مرزهای مشترک با اقلیم کردستان عراق را تکذیب کرد.

آنکارا اعلام کرده است که تنها تدابیر امنیتی در این گذرگاه تشدید شده اند و تصمیم دیگری در این خصوص اتخاذ نشده است.

گفتنی است، پیشتر برخی رسانه ها از بسته شدن گذرگاه الخابور در مرزهای مشترک با کردستان عراق به دلیل برگزاری همه پرسی این اقلیم خبر داده بودند.

نیچروان بارزانی: تهدیدهای «العبادی» ما را یاد صدام انداخت

«نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، همزمان با برگزاری همه پرسی جدایی این منطقه در یک کنفرانس خبری حاضر شد.

به نوشته «اسکای نیوز»، وی در سخنانی تند علیه «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق گفت: تهدیدهای العبادی، ما را یاد «صدام» انداخت. با این وجود ما برای گفت‌وگو با بغداد به دور از این تهدیدها تلاش می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق نیز آماده مذاکره باشد.

وی افزود: تصمیمات العبادی در واکنش به برگزاری همه‌پرسی به منزله تحمیل تحریم‌هایی دسته‌جمعی علیه ملت کردستان است. تجارب تاریخی نشان می‌دهد که تحمیل تحریم‌های جمعی علیه ملت‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دولت فدرال عراق درچارچوب اقدامات تنبیهی خودعلیه منطقه کردستان از کشورهای جهان خواسته است که از خرید نفت منطقه کردستان خودداری کنند.

شورای امنیت ملی عراق روز گذشته، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت عراق خود را مسئول حفظ منافع شهروندان عراقی از جمله شهروندان کرد می‌داند، بنابر این برگزاری همه‌پرسی از نظر بغداد اقدامی یکجانبه و غیرقانونی است که امنیت و ثبات منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

براساس این بیانیه، شورای امنیت ملی عراق ضمن درخواست عدم خرید نفت از منطقه کردستان، از کشورهای جهان خواسته است که در زمینه گذرگاه‌های صادرات نفت فقط با بغداد تعامل کنند.

بغداد همچنین از اربیل خواسته است که مناطق مرزی و فرودگاه‌ها را به دولت مرکزی تحویل دهد.

دراین بیانیه تاکید شده است که  بغداد  انجام اقدامات سیاسی و دیپلماتیک  علیه همه‌پرسی و تصمیم یکجانبه بارزانی برای برگزاری آن برای خود محفوط می دارد.

نخست‌وزیر منطقه کردستان ضمن محکوم کردن این اقدامات دولت عراق، درباره مخالفت‌های ترکیه با همه‌پرسی جدایی این منطقه، گفت: روابط ما با ترکیه همچنان ادامه دارد و ما خواستار سفر به آنکارا برای توضیح دادن درباره انگیزه‌های برگزاری این همه‌پرسی به مقامات ترک از نزدیک هستیم.

سفر نظامی اردوغان به تهران

بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و فرمانده ارتش این کشور به زودی به تهران سفر خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکیه چندی قبل  اعلام کرده بود که چهارم اکتبر(۱۲ مهرماه) به منظور دیدار دوجانبه و برگزاری نشست راهبردی عازم تهران می‌شود.

این سفر درحالی انجام خواهد شد که امروز همه پرسی جدایی کردستان عراق برگزار شد.

بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به همه پرسی جدایی کردستان عراق گفت: همه پرسی کردستان تنها باعث وخیم تر شدن ناامنی موجود و بی ثباتی در عراق خواهد شد.

اردوغان: تمام گزینه‌ها برای ممانعت از تشکیل دولت کُردی روی میز است/ فقط اسرائیل حامی جدایی کردستان است

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) گفت که همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، غیرقابل قبول و اجازه آن را نخواهند داد.

اردوغان طی سخنرانی در استانبول با بیان اینکه همه‌پرسی کردستان غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی عراق است تاکید کرد که ترکیه هیچ ارزشی برای آن قائل نیست.

وی تاکید کرد هیچ کشوری حامی جدایی کردستان از عراق نیست و فقط رژیم صهیونیستی از تشکیل دولت کُردی مستقل در شمال عراق حمایت می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ارتش ترکیه تمام اقدامات لازم در مرز را انجام داده گفت در صورت نیاز به اقدام نظامی مشابه عملیات «سپر فرات» در شمال عراق، آنکارا در آن تردید نخواهد کرد. ما مرزهای خودمان با شمال عراق را به طور کامل خواهیم بست.

اردوغان با بیان اینکه نمی‌پذیرند یک دولت تروریستی در مرزهای جنوبی‌شان تشکیل شود، تاکید کرد به زودی مرزهای ترکیه با عراق به طور کامل بسته خواهد شد.

وی همچنین از قطع واردات نفت از منطقه کردستان در آینده نزدیک خبر داده و گفت زمانی که این اتفاق بیافتد، اقتصاد آنها نیز فرو خواهد ریخت.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد که تمام گزینه‌ها برای ممانعت از تشکیل دولت کُردی مستقل در شمال عراق، روی میز است.

العامری: به هر قیمتی مقابل همه پرسی می‌ایستیم

«هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر عراق و از فرماندهان اصلی الحشد الشعبی از منطقه عملیاتی «الحویجه» برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را یک توطئه بزرگ توصیف کرد.

 

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، هادی العامری، گفت: باید مقابل این توطئه بزرگ بایستیم و اجازه ندهیم تا این توطئه به بار بنشیند.

او افزود: این توطئه وحدت و یکپارچگی عراق را هدف قرار داده و به هر قیمتی شده اجازه نمی‌دهیم تا به سرانجام برسد.

شرط ترکیه برای عملیات نظامی در اقلیم کردستان

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد در صورت وقوع هرگونه اقدام علیه ترکمن‌ها در منطقه کردستان عراق، آنکارا برای عملیات نظامی تردید نخواهد کرد.

چاووش‌اوغلو طی مصاحبه تلویزیونی گفت درپی همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، ترکیه دیگر به نیروهای پیشمرگه اجازه حضور و تمرین نظامی در پایگاه بعشیقه در شمال عراق را نمی‌دهد.

مقتدی صدر خواستار سیطره بر گذرگاه‌های عراق شد

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق طی بیانیه‌ای خواستار سیطره نیروهای عراقی بر کلیه گذرگاه‌های مشترک با منطقه کردستان و حمایت از مرزهای کشور شد.

وی همزمان با برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان بیانیه‌ای در رد این همه‌پرسی صادر کرد و از دولت عراق خواست تا کنترل کلیه گذرگاه‌های زمینی و هوایی را به دست گیرد و با اعلام آماده‌باش نیروهای امنیتی، از مرزهای کشور حمایت کند.

پارلمان عراق نیز امروز اعلام کرد که بغداد همه گذرگاه‌های زمینی خود با مناطق تحت کنترل کردستان را مسدود خواهد کرد. نمایندگان همچنین تصمیم گرفتند که حقوق ماهیانه همه کارمندانی که در همه‌پرسی شرکت‌کرده‌اند، قطع و خودشان نیز اخراج شوند.

بنا بر تصمیم امروز پارلمان عراق، می‌بایست قطع قاچاق نفت [از کردستان] متوقف شود به گونه‌ای که صادرات نفت فقط توسط دولت مرکزی در بغداد انجام شود.

دستور ویژه العبادی برای حمایت از شهروندان عراقی

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به نیروهای امنیتی عراق دستور داد تا از شهروندانی که در طول همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تحت ظلم واقع می‌شوند، حمایت کنند.

به نوشته پایگاه خبری «دجله»، العبادی دستور داد از شهروندانی که از سوی نیروهای پیشمرگه و آسایش تحت فشار قرار می‌گیرند تا به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، بله بگویند، حمایت شود.

امروز گزارشهایی درباره اقدام نیروهای آسایش در کرکوک، منتشر شده بود که خانواده‌های آوارگان جنگ‌زده پناهنده به این شهر را تحت فشار قرار می‌دهند تا به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان بله بگویند یا از شهر خارج شوند.

دیده‌بان حقوق بشر عراق نیز در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی وابسته به منطقه کردستان، بر خانواده‌های مذکور فشار آورده‌اند که در این همه‌پرسی شرکت کنند. به همین دلیل نیز، بیش از ۲۵۰ خانواده به دلیل مخالفت با همه‌پرسی و رد شرکت در تظاهرات حمایت از استاندار برکناری کرکوک، طی دو روز گذشته از کرکوک خارج شده‌اند.

اقدامات اولیه دولت عراق در واکنش به همه‌پرسی

یک منبع دولتی عراق اعلام کرد که دولت این کشور از روز گذشته شروع به اجرای تصمیمات کابینه امنیتی درباره همه‌پرسی کردستان عراق کرده است.

این مقام دولتی که خواسته تا نامش فاش نشود، به شبکه آسیا گفت: با کشورهای مرتبط برای توقف همکاری با اقلیم در خصوص گذرگاههای مرزی و فرودگاهها و صادرات نفت هماهنگی صورت گرفته و به این کشورها گفته‌ایم که فقط با دولت مرکزی عراق همکاری کنند.

او افزود: این کشورها نیز موافقت کرده و اقدامات اولیه را در این خصوص انجام داده‌اند.

این مقام عراقی در ادامه گفت: به مراجع قضایی و دستگاههای نظارتی درباره بلوکه کردن اموال مربوط به اقلیم و برخی سیاسیون که از فروش نفت به دست آمده، دستورات صادر شده است.

بنا به گفته وی، کارمندانی هم که در اجرای همه‌پرسی نقش داشته‌اند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

ترکیه، شبکه‌های منطقه کردستان عراق را از «ترک‌ست» حذف کرد

شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، با حذف شبکه‌های تلویزیونی منطقه کردستان عراق را از «ترک‌ست» موافقت کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی «خبر ترک» ترکیه، این شورا روز دوشنبه (امروز) با حذف شبکه‌های کردی «رودآو» و «کردستان ۲۴»، وابسته به منطقه کردستان عراق از ماهواره ترک‌ست موافقت کرده است.

شبکه رودآو وابسته به مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق است و طی چند ماه گذشته تبلیغات گسترده‌ای در منطقه کردستان عراق و خارج از آن برای رفراندم جدایی انجام داده است.

همه‎پرسی کردستان عراق تمدید شد

کمیته عالی انتخابات و همه‌پرسی کردستان عراق اعلام کرد که درصد مشارکت در همه پرسی امروز تا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی، ۷۶ درصد بوده است.

کمیته انتخابات و همه‎پرسی کردستان همچنین اعلام کرد که همه‏‎پرسی برای جدایی کردستان تا ساعت ۱۹ به وقت محلی تمدید شده است.

منطقه کردستان عراق صبح امروز برای جدایی کردستان از این کشور همه پرسی برگزار کرده است.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل از همه‌پرسی جدایی کردستان عراق

دبیر کل سازمان ملل ضمن درخواست از اربیل و بغداد برای گفت‌وگو، ابراز نگرانی کرد که همه‌پرسی کردستان می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند.

وی از مقامات منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق خواست مشکلات خود را با گفت‌وگو حل کنند.

آغاز مانور نظامی مشترک ترکیه و عراق

فرمانده ستاد عراق از آغاز مانور نظامی مشترک بین این کشور و ترکیه در مناطق مرزی خبر داد.

به گزارش شبکه سومریه، سرلشکر عثمان الغانمی، فرمانده ستاد ارتش عراق شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه و عراق تمرین‌های نظامی گسترده‌ای را در مناطق مرزی مشترک خود شروع کرده‌اند.

پیشتر امروز، بینالی ایلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفته بود نیروهای عراق در مانورهای نظامی ترکیه در مرزهای جنوبی مشارکت خواهند کرد.

النجباء: برای آزادسازی کرکوک آماده هستیم

گروه مقاومت اسلامی «النجباء» عراق امروز در بیانیه‎ای اعلام کرد که کرکوک استان اشغال شده است.

در ادامه بیانیه گروه مقاومت اسلامی عراق آمده است که النجباء آماده است اراضی مورد مناقشه عراق را آزاد کند.

پایان رأی گیری برای همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق

رأی گیری برای همه‌پرسی جدایی کردستان عراق به پایان رسید.

همزمان با پایان مدت زمان اعلام شده از سوی کمیته عالی همه‌پرسی کردستان عراق برای تمدید یک ساعته آن، شمارش آرا شروع شد.

این کمیته ساعت ۱۸ به وقت محلی، رأی گیری را یک ساعت دیگر تمدید کرد. با این حال این تمدید شامل استان کرکوک نمی‌شد.

منابع کردی میزان مشارکت در این همه‌پرسی را ۷۶ درصد اعلام کرده‌اند.