سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه، استاندار آذربایجان‌غربی شامگاه امروز در جلسه هماهنگی سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا که در سالن حوزه استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد اظهار داشت: با توجه به اینکه ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) است، باید در این همایش، شئونات ماه محرم رعایت شود.

قربانعلی سعادت با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های مختلف برای برگزاری مطلوب این همایش افزود: از سوی دیگر برای بهتر برگزاری آن باید از اساتید متخصص برای صحبت، استفاده شود.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: یکی از مشکلات برگزاری این همایش این است که از کمک سازمان ارتباطات اسلامی برای دعوت از مهمانان استفاده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی بیان کرد: بنابراین برای اینکه شهر تاریخی خوی به خوبی در مجامع بین‌المللی شناخته شود، باید از این ظرفیت استفاده کرد.

در ادامه این همایش فرماندار خوی گفت: در راستای تفاهم‌نامه منعقده با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور، فراخوان برگزاری سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خرداد امسال توسط تولیت شمس تبریزی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

سیدمحمد عابدینی تصریح کرد: در این رابطه ۱۸۶ نفر از پژوهشگران، محققان و اساتید دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای حضور در همایش ثبت نام کرده که از این تعداد ۶۷ نفر برای مرحله داوری پذیرش شدند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر پس از طی مراحل داوری در سه مرحله، تعداد ۱۲ مقاله برای ارائه در سالن اصلی همایش و چهار مقاله برای ارائه و دفاع در پنل‌های تخصصی انتخاب شدند.

فرماندار خوی اظهار داشت: از ۶۷ مقاله داوری شده تعداد ۲۰ مقاله برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات و تعداد سه مقاله برای چاپ در فصلنامه تخصصی و بین‌المللی”کهن‌نامه ادب پارسی” وزارت علوم انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه بیشتر مقالات رسیده از داخل کشور به این همایش، از تهران بوده است افزود: بیشتر مقالات خارجی رسیده نیز از کشورهای هند، پاکستان، عراق، تاجیکستان، آمریکا، صربستان، افغانستان و ترکیه بوده است.

وی ‌تصریح کرد: علاوه بر آن، به منظور همکاری و هماهنگی با وزارت امور خارجه برای حضور سفیران و رایزن‌های فرهنگی کشورها در سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا، ارتباط تنگاتنگی با نمایندگی وزارت امور خارجه در استان برقرار شده است.

فرماندار خوی با اشاره به اعلام آمادگی مقامات خارجی در این همایش گفت: در این رابطه علاوه بر مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات اروپا و آمریکا، افرادی همچون سفیر نروژ، رایزن فرهنگی پاکستان، رایزان فرهنگی هند، سرکنسول کشور ترکیه، سرکنسول کشور آذربایجان، سفیر ایران در ترکیه و معاون سفیر ایران در ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی بیان کرد: در این همایش بین‌المللی که در محل سالن فرمانداری خوی برگزار می‌شود، مقرر شده که پیام رئیس جمهور نیز قرائت شود.