بی‌توجهی به اخلاق زیستی در معدن آق‌دره تکاب

بی‌توجهی به اخلاق زیستی در معدن آق‌دره تکاب

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، امروزه بخش اعظم طلای کشور ایران از معادن دامغان، اصفهان آق‌دره و زرشوران تکاب استحصال می‌گردد، که معدن آق‌دره تکاب روباز بوده مثل معادن روباز و عظیمی که در کانادا و گینه‌نو قرار دارند.

صد البته باید اذعان کرد که پس از استخراج سنگ‌ها و خاک‌های این معدن خصوصاً معدن آق‌دره خرد شده و پس از تبدیل شدن به خاک نرم با اضافه کردن سیانور، طلای آن استحصال می‌گردد، تمامی کارشناسان و خبرگان معدن نوشته‌اند «که انواع پسماندهای سمی و خطرناک و سرازیر شدن آنها  به رودها و اقیانوس‌ها و منابع آب زیرزمینی، اسیدها و فلزات سنگین موجود در این پسماندها، به آلوده شدن طبیعت می‌انجامد و باید خاطرنشان کرد که برای تولید یک سوم اونس طلا، ۱۸ تا ۲۰ تن پسماند معدنی تولید می‌شود.»

قواعد ده‌گانه طلایی، دو موسسه Earth Worksو Oxfam، که نهضت اجتماعی (نه به طلای کثیف) را راه انداخته است به شرح زیر است:

به حقوق اولیه انسان‌ها در کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوقی به آنها اشاره شده، احترام بگذارید، نسبت به آسیب‌های وارد شده به جوامع گزارش‌هایی جامع ارائه کنید.

به حقوق کارگران و استانداردهای کار احترام گذاشته و حق دارا بودن شرایط ایمن برای کار آنان را به رسمیت بشناسید.

اطمینان داشته باشید که فعالیت معدنی شما در مناطقی که در آن درگیری‌های نظامی و جنگ وجود دارد، انجام نگردد
تنها در مناطقی به فعالیت بپردازید که پروژه‌های شما به آواره کردن ساکنان بومی نیانجامد.

از سرازیر نمودن پسماندهای معادن در آب اقیانوس‌ها، دریاها و رودخانه‌ها خودداری کنید.

اطمینان داشته باشید که فعالیت‌های شما در مناطق حفاظت شده، اکوسیستم‌های در حال نابودی و یا سایر مناطقی که از ارزش اکولوژیکی بالینی برخوردارند، انجام نمی‌شود.
پرداخت همه هزینه‌های مربوط به پاکسازی معادن، پس از پایان عملیات استخراج این معادن را بر عهده بگیرید.

تأثیرات اجتماعی، زیست محیطی و پروژه‌های خود را به صورت کامل انتشار دهید.

اجازه دهید که مراکز مستقل، اقدامات فوق را مورد بررسی و سنجش قرار دهند.

بررسی‌های ما از معدن پویا زرکان از بدو شروع تا به اکتشاف نهایی، استخراج و استحصال حاکی از آن است که در این معدن، تعداد کثیری از این قواعد زیر پا گذاشته شده می‌شود و اخلاق حکم می‌کند دراین رابطه نماینده مسئولین قضایی، مسئولان بهداشت حرفه‌ای، کانون‌های مدافع محیط زیست و انجمن‌های علمی مدافع حقوق بشری و اخلاق زیست محیطی ورود پیدا کرده و از اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی شرکت  پویازرکان جلوگیری نمایند.

«در کنفرانس ریو ۱۹۹۲، رسماً پیوستگی و تجزیه ناپذیری توسعه اقتصادی و حفاظت محیط زیست در چارچوب اصل توسعه پایدار و غیرقابل‌قبول بودن سیاست‌های ملی بر انفکاک این دو به رسمیت شناخته شده است، این کنفرانس همچنین بر اهمیت روزافزون حقوق بین‌الملل محیط زیست به عنوان سازوکاری برای تدوین و ترویج و توسعه حقوق بین‌الملل توسعه پایدار تاکید نمود و ارتقای حفاظت محیط زیست در پرتو اصل توسعه پایدار را خواستار شد و از آن پس حقوق بین‌الملل توسعه جایگاهی ویژه یافت.»

لذا پویازرکان در برابر حقوق کارکنان و از دستمزد آنها گرفته تا امنیت شغلی و جانی و همچنین آتیه کاری آنها مسئول بوده و تا به حال اقدامات شایسته‌ای انجام نداده است.

در خصوص قاعده پنج این کنفرانس پویازرکان چه تضمینی را به مردم منطقه و نهادهای ذی‌ربط داده است و آیا تاکنون در این خصوص آمار و آسیب‌شناسی انجام داده است.

در بخش قاعده ۶ هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده هیچ بلکه مکرراً در گزارش‌های خود مخفی کاری نموده و اطلاعات خلاف واقع به بازرسان و مردم منطقه داده است، نمونه‌اش تلف نمودن بیش از هزاران نوع ماهی، وحوش، گیاهان و حتی جان باختن افرادی از کارگران، آلوده شدن اکثر کارگران به مواد سمی حاصل از استحصال این کارخانه می‌باشد آیا این زیر پا گذاشتن اخلاق فردی و اجتماعی نیست.

قاعده ۷ : نهضت اجتماعی فوق که عبارت است از اطمینان داشته باشید که فعالیت‌های شما در مناطق حفاظت شده، اکوسیستم‌های در حال نابودی و یا سایر مناطقی که از ارزش اکولوژیکی بالینی برخوردارند، انجام نمی‌شود. واضح و مبرهن می‌باشد که در دادن مجوز ایجاد این کارخانه بیشتر به مسئله سودآور بودن و ملی بودن این پروژه تأکید شده است تا متکی بودن به حفض جان و مال و کرامت مردم منطقه.

آیا گیاهان کم‌یاب و آب منطقه و تغییر اکوسیستم و اکولوژیکی در مرحله آخر قرار نگرفته یا بهتر بگویم چشم‌پوشی نشده است اگر چنین نیست، اگر شرکت پویازرکان دلایل علمی و مجوزهای مأخوذه قانونی و کارشناسی شده خود را ارائه نکند، در این صورت می‌توان گفت نهادهای مجوزدهنده اخلاق زیست محیطی را زیرپا گذاشته و منفعت‌های مادی را  مدنظر قرار داده‌اند.

قاعده ۸: این قاعده می‌گوید پرداخت همه هزینه‌های مربوط به پاکسازی معادن، پس از پایان عملیات استخراج این معادن را بر عهده بگیرید، شرکت پویا زرکان در خصوص مفاد قراردادهای خود با وزارت صنایع معادن و فلزات در کدام بخش به این قاعده طلایی متعهد شده است ارائه کند و چه اقدامی انجام داده است گزارش کند.

در بند ۱۰ قاعده (نه به طلای کثیف) آمده است اجازه دهید مراکز مستقل، اقدامات فوق را مورد بررسی و سنجش قرار دهند، که تاکنون محرمانه بودن مسائل و امورات پروژه پویازرکان غیراخلاقی بوده و موجب شده تا اقدامات و بازرسی‌هایی از طریق مراکز و نهادهای مستقل انجام نپذیرد.

به قلم؛ رحمت الله محبوبی

انتهای پیام