مراسمی برای یک کتاب مورد دار در ارومیه!

مراسمی برای یک کتاب مورد دار در ارومیه!

آنگونه که از شواهد و قرائن بر می آید ظاهرا مسئولین فرهنگی کشور به استانداردهای جدیدی در تساهل و تسامح دست پیدا کرده و با اقدامات خود مرزهای “ولنگاری” را در فرهنگ در نوردیده اند.

یکی از آخرین مصادیق این ولنگاری در کتاب “یاری شیرین یاری تورش” که توسط نویسنده ارومیه ای در تبریز به چاپ رسیده قابل مشاهده است.

فضای غالب حاکم بر این کتاب که به زبان ترکی آذری نوشته شده، فضایی مبتنی بر عقاید چپ و غیردینی است که در بخش هایی از آن این فضا شدت بیشتری پیدا کرده و حتی آموزه ها و مراسم مذهبی توسط شخصیت های اصلی داستان به باد تمسخر و استهزا گرفته شده است.

برای مثال در بخشی از این کتاب یکی از شخصیت های اصلی داستان فرزندش را از شرکت در عزاداری های امام حسین (ع) بر حذر داشته و عزاداران را به باد توهین و تمسخر می گیرد. در ادامه شخصیت اصلی داستان که راوی خاطرات است، پدرش را به عنوان فردی که علی رغم بی سوادی از عقل و خرد بالایی برخوردار است مورد ستایش قرار داده و می گوید: او مجسمه ای از بی دینی بود که با ریاکاری، خرافه پرستی و وعده بازی های آخرت میانه ای نداشت.

در بخش دیگر نویسنده “رشید حسنی”،پسر بزرگ حجت الاسلام حسنی، امام جمعه سابق ارومیه را که به سازمان کمونیستی چریک‌های فدائیان خلق گرایش داشت و در اوایل انقلاب اعدام شد، با عنوان “شهید رشید حسنی فدایی خلق” نام برده است.

در یکی از داستان های پایانی کتاب توهین به اوج خود می رسد. نویسنده در این حکایت با به تصویر کشیدن صحنه ای که از امتحان فقه خارج شده می نویسند “کتاب فقه را به هوا انداختم و مانند توپ فوتبالی به (رودخانه) شهرچای شوت کردم. پس از آن لباس ها را در آوردیم و برای شنا وارد رودخانه شدیم. یکی از دوستانم گفت

پسر به ناحق کتاب را به آب انداختی. کمی بعد که از آب در می آییم و سردمان می شود با (آتش زدن) کتابها خودمان را گرم می کنیم، آن وقت طعم (کتاب فقه) را می چشیدی!”

در کمال تعجب و تاسف این کتاب از فیلتر ارشاد و ممیزی عبور کرده و به مرحله چاپ و فروش رسیده است. عشق و ارادت به معصومین (ع) همواره بارزترین صفت آذری های ایران بوده و وجه اشتراک اقشار مختلف مردم این منطقه با سلایق فکری مختلف است. اما آن چه که در کتاب آمده در تضاد با این واقعیت تاریخی است.

اما فارغ از محتوای این کتاب و چاپ تامل برانگیز آن، برگزاری مراسم نقد کتاب و تجلیل از نویسنده آن در سالن استاد شهریار نهاد کتابخانه های عمومی ارومیه سوال برانگیز است.

در حالی که ارومیه با صد ها مشکل فرهنگی دست و پنجه نرم می کند، کم کاری مسئولین اوقات فراغت جوانان را به قهقرا برده و آنان را در معرض آسیب قرار داده و از سوی دیگر جوانان حزب اللهی بدون حمایت و بدون متولی به حال خود رها شده اند، نشستی تحت عنوان نقد این کتاب برگزار شده و اقدام به “برجسته سازی” کتاب مذکور و نویسنده آن می شود.

در جلسه نقد این کتاب که چهارشنبه در سالن استاد شهریار نهاد کتابخانه های عمومی ارومیه برگزار شد یکی از حاضرین که بخش قابل توجهی از وقت جلسه خارج از نوبت به او اختصاص داده شد با اشاره به قسمت های توهین آمیز کتاب علیه مبانی دینی نویسنده را بخاطر آن چه وی “محتوای ستودنی کتاب” و “مبارزه با خرافه پرستی” عنوان کرد مورد ستایش قرار داد.

این سخنان با اعتراض یکی از منتقدین کتاب مواجه شد اما در پاسخ فرد مذکور با اعلام این که “شما هم مثل حکومت نمی خواهید این حرف ها زده شود” به او واکنش نشان داد و مجری برنامه در کمال تعجب از فردی که سخنان منحرف به زبان آورده بود جانبداری کرد.

در واکنش به چاپ این کتاب و نشست برگزار شده اخیر، چیزی نمی توان گفت جز این که وزارت ارشاد و رئیس نهاد کتابخانه های عمومی استان، چشمتان روشن!

انتهای پیام/