شور و نشاط ۱۰۰ ساله در بازار کومور میدانی ارومیه + عکس

شور و نشاط ۱۰۰ ساله در بازار کومور میدانی ارومیه + عکس

در شهر ارومیه بازار تاریخی این شهر با بازارچه‌های اطراف آن همچنان در حکم تنظیم‌کننده اقتصاد این شهر ایفای نقش می‌کنند که بازار کومور میدانی یا بازار مجاور مسجد اعظم در زمره مهم‌ترین آنهاست.

به گزارش ندای ارومیه کومور میدانی (بازار ذغال فروشان) ارومیه در وسط بافت قدیمی شهر ارومیه و در مجاورت دو مسجد مهم و تاریخی این شهر یعنی مسجد اعظم ارومیه و مسجد جامع قرار گرفته است.

مسجد اعظم تنها مسجدی است که در زمان انقلاب توسط رژیم پهلوی به توپ بسته شد، و مسجد جامع این شهر نیز که قدمتش به دوره سلجوقی می‌رسد.

از منظر قدیمیهای شهر ارومیه، بازار مجاور مسجد اعظم یا همان کومورمیدانی همچنان جایگاه خود را به‌عنوان نبض بازار میوه این شهر در اختیار دارد.

کومور میدانی ارومیه را می‌توان به‌عنوان یکی از مکان‌هایی دانست که در آن ترک و کرد، آشوری و ارمنی در کنار هم به‌کسب و کار و طلب روزی مشغول هستند و همه اهالی این شهر نیز از این بازار میوه خرید می‌کنند که این نشان از وحدت و همبستگی دارد.

مردم ارومیه هنوز از کومور میدانی خرید می‌کنند و این محل هم چنان به‌عنوان اصلی‌ترین مکان خریدوفروش میوه و سبزیجات به صورت خرد به شمار می‌آید.

اما فرقی که الان این بازار میوه با گذشته دارد این است که اکثر مردم بدون نگاه کردن به جنس میوه و نوع آن به قیمت میوه نگاه می‌کنند چراکه ذائقه مردم دیگر مهم نیست بلکه قیمت‌های روی میوه‌ها مهم است و در نهایت شرمندگی پدر خانواده در مقابل خانواده خود است.

میوه‌فروشان در این بازار با صدای بلند خود و گفتن نام میوه به‌طور زیبا مانند (هولوده، باغچالارین گولوده)  سعی دارند که مردم را راغب سازند که از میوه‌های مغازه آن‌ها خرید کنند اما شاید شرایط بد اقتصادی جامعه دیواری مابین برخی طبقات مردم و میوه‌ها کشیده است.

خبرنگار تسنیم در بازدید از کومور میدانی ارومیه با تعدادی از شهروندان پای مصاحبه نشست که در این میان  یک پیرمرد ۷۷ ساله که از جوانی در این مکان فعالیت داشت سفره دلش را بیش از دیگران باز کرد.

او سالهاست که در اینجا خربزه می‌فروخت و به گفته خودش از  ۱۲ سالگی یعنی از سال ۱۳۳۳، کومور میدانی ارومیه را به‌عنوان محل کسب و درآمد خود انتخاب کرده است.

پیرمرد ۷۷ ساله که از زمان پهلوی و انقلاب در این مکان کار می‌کند خاطرات زیادی از این مکان دارد که از جمله آن می‌توان به توپ بستن گنبد مسجد اعظم ارومیه توسط سربازان رژیم پهلوی در لشگر ۶۴ پیاده ارومیه اشاره کرد.

این پیرمرد اورموی می‌گوید: این میدان قدیمی‌ترین میدان میوه‌فروشی شهر ارومیه است، زمانی که من حدود ۱۲ سال داشتم همه محصولات ارومیه مانند زغال، میوه، سبزیجات و غیره در این بازار به فروش می‌رسید.

وی گفت: شکل ظاهری کومور می‌دانی ارومیه اصلاً تغییری نکرده و‌‌ همان چهره قدیمی خودش را حفظ کرده است که البته فضای اطراف این بازار تغییراتی کرده است.

این مرد کهن‌سال به همراه خبرنگار تسنیم چرخی در این بازار زد و با نشان دادن گوشه و کنار این بازار قدیمی اظهار کرد: در کنار اینجا یک کاروانسرا بود که صاحب آن حاج اسد نام داشت و من از زمان بچگی این کاروانسرا را دیده بودم.

پیرمرد ۷۷ ساله که دل‌خوشی از میوه‌های امروزی نداشت گفت: در زمان گذشته در سال فقط یک‌بار میوه‌ها به بازار می‌آمدند و مثل الان فراوانی میوه وجود نداشت اما طعم میوه‌های زمان گذشته خیلی بهتر از میوه‌های الان بود و هیچ‌یک از میوه‌هایی که امروزه به بازار می‌آیند طعم قدیم را ندارند.

همچنین از لحاظ قیمت میوه‌ها در شرایط خوبی بودند و مثل الان گرانی وجود نداشت و همیشه مردم با دست‌پر از کومور میدانی ارومیه به خانه‌های خود برمی‌گشتند ولی امروزه دیگر خبری از آن نشاط و شادابی سابق وجود ندارد.

عسگری یکی دیگر از کسبه این بازار در این رابطه گفت: من ۵۴ سال سن دارم و از زمان بچگی در این محل کار می‌کنم، در اینجا یک قهوه‌خانه و یک کاروانسرا بود و کومور میدانی تنها جایی بود که مردم ارومیه برای خرید میوه و سبزیجات به این مکان می‌آمدند.

فلیم و گزارش از یوسف عباسی

  • تسنیم