مستندات اصابت دقیق موشک‌های سپاه به مواضع داعش + تصاویر و نقشه‌

مستندات اصابت دقیق موشک‌های سپاه به مواضع داعش + تصاویر و نقشه‌

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۲۸ خرداد ماه گذشته با ۶ فروند موشک بالستیک میان‌بُرد، ۶ هدف را در استان دیرالزور سوریه با موفقیت مورد اصابت قرار داد.

طبق فیلم‌های منتشره، موشک‌هایی که نیروی هوافضای سپاه پاسدارن در این عملیات مورد استفاده قرار داده است، موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن ذوالفقار و همچنین موشک‌های بالستیک میان برد قیام بوده است.

در این حمله که در پاسخ به حملات تروریستی ۱۷ خرداد تهران صورت گرفت، مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه با هدف تنبیه تروریست‌های جنایتکار، مورد حمله موشکی سپاه قرار گرفت.

همزمان با اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات، سپاه پاسداران اعلام کرد که با اعزام چندین فروند پهپاد از حومه دمشق، لحظه اصابت موشک‌ها به اهداف را تصویربرداری کرده و ساعتی بعد هم این فیلم‌ها منتشر شد.

سپاه پاسداران چند فیلم از لحظه اصابت موشک‌ها به ۲ اهدف اصلی را منتشر کرده بود که در ذیل بررسی خواهیم کرد که آیا این موشک‌ها به اهداف اصابت کرده است یا خیر.

** موشک اول

در یکی از فیلم‌ها، واضح است که سپاه این هدف را که یک مرکز مخابراتی و فرماندهی داعش است را از فاصله بیش از ۵۸۰ کیلومتری ( در صورتی که موشک از استان کرمانشاه شلیک شده باشد)، شناسایی کرده است.

بررسی این فیلم نشان می‌دهد که هدف مورد نظر سپاه، یک مجموعه بوده و دارای چندین ساختمان کنترل و فرماندهی به همراه دو دکل بزرگ مخابراتی بوده است که موشک، به یکی از ساختمان‌ها اصابت کرده و سپس موجب تخریب و وقوع آتش‌سوزی در همان ساختمان و ساختمان‌های مجاور از این مجموعه فرماندهی داعش شده است.

در بیانیه ای هم که سپاه چند روز پس از این عملیات منتشر کرد، اعلام شده بود که مقرهای فرماندهی داعش مورد حمله قرار گرفته است که احتمالا این مرکز بزرگ فرماندهی، یکی از همان مقرها بوده است.


مقر فرماندهی – مخابراتی داعش در شهر المیادین – به دکل‌ها دقت کنید (بالا)
اولین لحظه پس از اصابت موشک – موشک به جداره‌های دیوار ساختمان شماره ۳ اصابت کرده است (پایین)

در فیلم واضح است که برای زدن این هدف، موشک از ضلع جنوب شرقی به آن نزدیک شده و اصابت می‌کند. فیلمی که سپاه از این اقدام منتشر کرده، نشان می‌دهد که درختان کنار دکل‌ها، ساختمان شماره ۱، ساختمان شماره ۲، ساختمان شماره ۳ و ساختمان شماره ۴ (طبق تصویر) در جریان این اصابت، تخریب شده و یا آسیب جدی دیده‌اند.

سپاه پاسداران در مجموع این عملیات، از موشک‌های ذوالفقار و قیام استفاده کرده است که هر دوی این موشک‌ها، بالستیک هستند اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

موشک بالستیک ذوالفقار، موشکی زاویه پرتاب است که بردی معادل ۷۰۰ کیلومتر دارد. این موشک برای رسیدن به هدف از سوخت جامد مرکب بهره جسته و در مهمترین بخش، از سرجنگی قابل هدایت تا لحظه پایانی اصابت به هدف، برخوردار است.

از رد دودهای سفید رنگ، مشخص است که ۳ موشک ذوالفقار با هم از یک نقطه شلیک شده‌اند و در فیلم منتشره شده توسط صدا و سیما، معلوم می‌شود که موشک‌های ذوالفقار از کرمانشاه شلیک شده‌اند

موشک بالستیک ذوالفقار، اولین بار در جریان رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهرویرماه سال ۹۵ در بندرعباس رونمایی شده بود که در آن رونمایی، موشک‌ها صرفا روی خودرو حامل قرار گرفته بودند و لانچری (پرتابگر) نداشتند.

چند روز بعد و در چهارم مهر ماه سال ۹۵، خط تولید انبوه موشک بالستیک ذوالفقار توسط سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رونمایی شد تا این موشک، به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در میان‌بُرد شود.

فاصله حومه کرمانشاه تا این مقر فرماندهی داعش در شهر المیادین در استان دیرالزور سوریه، بیش از ۵۸۰ کیلومتر است. در تصویر ذیل این فاصله به طور تخمینی نشان داده شده است.

** موشک دوم

در هدف دوم، سپاه پاسداران پس از یک کار اطلاعاتی و شناسایی گسترده، متوجه حضور فرماندهان اصلی تروریست‌ها در یکی از خانه‌های عادی شهر المیادین شده بودند. این خانه در جنوب غربی شهر المیادن و در حاشیه این شهر واقع شده بود و از این حیث، کار شناسایی هدف و رصد چند روز سوژه، توسط سپاه به خوبی و با دقت بالا، صورت گرفته و محل استقرار و زمان حضور سوژه در شبی که موشک‌ها به سوی آن هدف، شلیک شده بود، قطعی بوده است.

بر همین اساس، نیروی هوافضای سپاه مختصات این هدف را دریافت کرده و با استفاده از یک فروند موشک، با دقت بالایی و در زمان حضور فرد مورد نظر، هدف را مورد اصابت قرار داد.

فاصله این هدف تا کرمانشاه (در صورتی که موشک از کرمانشاه به سوی ان شلیک شده  باشد)، حدود ۶۰۰ کیلومتر است.


لحظه اصابت موشک به هدف دوم

این موشک در حالی با دقت بالایی اصابت کرده است که سایت بی‌بی‌سی  فارسی در گزارشی احتمال داده که هدف سپاه، یک ساختمان چندین طبقه در فاصله حدود ۱۰۰-۱۵۰ متری محل اصابت موشک (سمت راست هدف) بوده است، حال اینکه هدف، آن ساختمان نبوده است چه اینکه داعش معمولا برای فرماندهانش از ساختمان‌های چند طبقه و بزرگ استفاده نمی‌کند چرا که ترددها، مشخص می‌کنند که ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه، محل استقرار یا تجمع تروریست‌ها هستند.

از این رو، ساختمانی کوچک و یک طبقه (احتمالا محل استراحت شبانه)، محل استقرار یکی از فرماندهان داعش در جنوب غرب المیادین بوده و سپاه نیز، همان ساختمان را هدف قرار داده و فیلم منتشره هم موید این موضوع است که موشک دقیقا به هدف اصابت کرده است.

سپاه پاسداران در این عملیات موشکی، از موشک بالستیک قیام هم استفاده کرده اما موشک مشخص نیست که برای کدام هدف از چه موشکی استفاده شده است. اما موشک قیام، موشکی سوخت مایع و بدون باله است که جمهوری اسلامی ایران این موشک را مخصوص زدن پایگاه‌های آمریکا در منطقه تولید انبوه کرده و تحویل نیروی هوافضای سپاه داده است.

این موشک، از دقت بالایی برخوردار بوده و اخیرا نیز تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد، این موشک نیز به سر جنگی قابل هدایت تا لحظه اصابت (هدایت پایانی مسیر) تجهیز شده است.


۲ فروند موشک قیام – لحظاتی قبل از شلیک (۲۸ خرداد)

نکته قابل توجه درباره این عملیات موشکی، آن است که حتی ارتش رژیم صهیونیستی هم به دقت بالای موشک‌ها در اصابت به اهداف اذعان کرده است، آنجایی که افیخای ادرعی سخنگوی رسمی ارتش اسرائیل ۴ روز بعد از این حملات و احتمالا پس از دریافت گزارش‌های منابع اطلاعاتی – امنیتی اسرائیل، در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: ایران این هفته موشک زمین به زمین با دقت بالا، به سمت اهداف داعش در سوریه شلیک کرد  و اینگونه داعش ضربات دردناکی دریافت کرد.

طبق اعلام رسمی سپاه پاسداران، کلیه مراحل شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات پیرامون وضعیت مقرها و موقعیت تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور، صرفاً توسط عوامل میدانی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرآیندی دقیق و مطمئن صورت پذیرفت و در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفته است. در این عملیات بیش از ۱۷۰ تروریست تکفیری از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر مؤثر داعش به هلاکت رسیده و علاوه بر مجروحیت تعدادی دیگر از تروریست‌ها، تلفات سنگینی بر ادوات، تجهیزات و سامانه‌های آنان وارد شده است.

منبع: تسنیم