روزنامه مساوات باکو: کاریکاتور سوسک در تل آویو طراحی شده بود

روزنامه مساوات باکو: کاریکاتور سوسک در تل آویو طراحی شده بود

روزنامه ینی مساوات (چاپ باکو) با انتشار یک گزارش انتقادی در خصوص فعالیت های موساد و آمان (اطلاعات ارتش اسرائیل) از برخی ابعاد فعالیت های مشترک نهادهای امنیتی باکو و اسرائیل در آذربایجان ایران پرده برداشت.

به گزارش ندای ارومیه، روزنامه ینی مساوات از نحوه عملکرد ناشیانه نهادهای امنیتی باکو بر روی فعالان تجزیه طلب مقیم ایران انتقاد کرد و این عملکرد ناشیانه را باعث لو رفتن برخی از عاملین بیگانه گرا دانست.

هم چنین این روزنامه «ینی مساوات » از همکاری کمیته دولتی امور دیاسپورای جمهوری باکو با ارگان های امنیتی اسرائیل در اغتشاشات سال ٢۰۰۶ ( سال ١٣٨۵) در مناطق آذری نشین ایران پرده برداشت.

 

« همکاری های ویژه امنیتی ، (جمهوری) باکو و اسراییل را به همدیگر پیوند داده است. در سال های ٢۰۰۶ و ٢۰۰٧ ، به ابتکار این مقامات ، ارگان های اطلاعاتی اسراییل با فعالان آذربایجان ایران رابطه برقرار کردند و نهایتا با مخمصه مواجه شدند. زیرا، بعدا معلوم شده است که بسیاری از این افراد ، مأموران مخفی ایران بوده اند. در نتیجه، دستگیری های گسترده در آذربایجان ایران روی داد و این موضوع در اسراییل نیز بی تاثیر نماند و موجب اختلاف میان «موساد» و «آمان» ( سازمان اطلاعات نظامی اسراییل) شد.

 موازی کاری در سازمان های اطلاعاتی اسرائیل 

ینی مساوات افزوده است : « در اواخر سال ٢۰۰٨، مطبوعات اسراییل بار دیگر خبری حیرت انگیز منتشر کردند. جروزالم پست و سایر روزنامه ها نوشتند که ساختارهای امنیتی اسراییل نمی توانند در زمینه کار با فعالان سیاسی آذربایجان ایران ، میان خود تقسیم کار کنند. برغم مطرح شدن موضوع  اختلاف های «موساد» و « آمان » در رسانه های اسراییل، مطبوعات (جمهوری) آذربایجان دراین باره سکوت اختیار کردند.»

 دیپلمات سابق اسرائیل در ایران، مسئول میز تجزیه طلبی آمان

ینی مساوات افزود : « در آن جنجال مطبوعاتی، نام «اوری لوبرانی» ، مامور امنیتی و دیپلمات پیشین اسراییلی نیز مطرح بود که پیشینه ای درخشان در امور ایران دارد. اوری لوبرانی، عضو قدیمی سازمان مخفی «هاگانا» ، در سال ١٩٧٣  از طرف «گولدا مایر»، نخست وزیر وقت اسراییل ، به مقام سفیر اسراییل در ایران تعیین شد.  اوری لوبرانی در دوره سفارتش در ایران تا سال ١٩٧٨ ، به زبان های فارسی و ترکی مسلط شد و به دقیق بودن پیشی بینی هایش مشهور بود تا اینکه در سال ٢۰١۵ ، بازنشسته شد. اوری لوبرانی در امور شیعیان لبنان، ایران و آذری های ایران و آذربایجان کارشناسی خبره است. در اواخر دوره نظام شاهنشاهی ایران نیز لوبرانی اتمام عمر این نظام را پیش بینی کرده بود که مورد توجه اسراییل و آمریکا واقع نشد و بعدها معلوم شد که با نادیده گرفته شدن پیش بینی لوبرانی، اسراییل و آمریکا چه اشتباهی را مرتکب شده اند. به همین علت، بعدها لوبرانی در ساختارهای نظامی اسراییل  در راس پرونده های کاملا محرمانه ایران جای گرفت. »

 دسیسه کاریکاتور در تبریز با مدیریت اطلاعات ارتش اسرائیل

ینی مساوات افزوده است : « سازمان های امنیتی اسراییل در ٢۰۰۵ با انتشار کاریکاتور اهانت آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) و بروز واکنش های مسلمانان به آن، فعالان اسلامی را تحت کنترل گرفتند. معلوم شد که می توان در هر موضوعی با انتشار کاریکاتور، مسلمانان را به واکنش سوق داد و از آن بهره برداری کرد.  در موضوع کاریکاتور در آذربایجان جنوبی در سال ٢۰۰۶ نیز اتهامات جدی علیه اسراییل مطرح است. »

 اطلاعات ارتش اسرائیل پشت پرده کاریکاتور سوسک

ینی مساوات  در گزارش خود آورده است :

« اوری لوبرانی همواره با اقدام نظامی در ایران مخالف و مدعی بوده است که اقدامات نظامی، رژیم ایران را تقویت و مردم را متحد می کند. اما، لوبرانی بارها گفته است که بجای اقدام نظامی، باید برای عملیات روانی علیه ایران ، به آذریها متکی بود.

گویی در ١٢ مه ٢۰۰۶ نیز اوری لوبرانی همان شیوه کاریکاتور را به ایران صادر کرد. در آن روز،  کاریکاتوری علیه آذربایجانی ها در روزنامه دولتی «ایران» منتشر شد. در این کاریکاتور، به شکلی طنزآمیز، یک کودک به زبان فارسی با حشرات حرف می زند و حشرات به زبان آذری پاسخ می دهند. در نتیجه انتشار این کاریکاتور، موج اعتراضات تمام مناطق آذری نشین ایران را فراگرفت که منجر به کشته شدن چهار نفر شد. حکومت ایران وارد عمل شد و روزنامه ایران را تعطیل کرد و مهرداد قاسم فر، سردبیر و مانا نیستانی، دبیر این مطلب دستگیر شدند که پس از مدتی آزاد شدند.

طراح این واقعه ، سازمان اطلاعات نظامی اسراییل ، «آمان»  و کهنه سرباز این سازمان ، اوری لوبرانی بود.  اوری لوبرانی در نتیجه موفقیت آمیز بودن این عملیات، با فعالان قومگرا تماس گرفت.  تا آن زمان، سازمان جاسوسی اسراییل ( موساد) بجای فعالان تجزیه طلب با نیروهای حاشیه ای نظیر «مجاهدین خلق ایران» در ارتباط بود.

احتیاج به فعالان قومی، لوبرانی را به تماس گرفتن با سازمان های دیاسپورا (جمهوری) باکو سوق داد. لوبرانی که آدرس ها و پرونده ها را از این سازمان های جمهوری آذربایجان دریافت کرد، فکرش را هم نمی کرد که  رهبران دیاسپورای (جمهوری) باکو ، در واقع ، توده ای از افرادی ناشی و بی سواد هستند و نمی توانند از نوک بینی خود، آن طرف تر را ببینند. برای این ها، کار امنیتی موضوعیت ندارد. این ها تاجراند.  همچنین فراوان بودن مخبران تهران در میان تجزیه طلبان نیز به سرعت تاثیر منفی خود را برجای گذاشت.  به زودی، دستگیری های گسترده در آذربایجان ایران آغاز شد و  فعالان تجزیه طلب بی مهارت، در  مقابل فشارها و شکنجه ها تاب مقاومت نیاوردند و همه چیز را لو دادند.

در واقع، مقصر اصلی این وضعیت، برخلاف آنچه مطبوعات اسراییل نوشتند، اوری لوبرانی نبود، بلکه مقصر اصلی ، رهبران بعضی از سازمان های دیاسپورای ما و «وزارت امنیت ملی» است که کارهای جدی را به افراد ناشی سپرده بود. در شرایط ایجاد شده، موساد با استفاده از فرصت، رقیب خود ، «آمان» و اوری لوبرانی را از  فعالیت های مربوط به ایران کنار زد و خود عملیات مخفی درباره ایران را به دست گرفت. »

*آذری ها