عربستان در قبال اخذ پایگاه از تجزیه کردستان عراق حمایت می کند

عربستان در قبال اخذ پایگاه از تجزیه کردستان عراق حمایت می کند

یک منبع کردی که خواستار عدم افشای نامش شد از توافق پشت پرده مسعود بارزانی و و عربستان سعودی درباره طرح جدایی کردستان از عراق خبر داد.

این فرد در گفت‌و‌گو با روزنامه العالم الجدید گفت: طبق این توافق عربستان، امارات و اردن در ازای حمایت از برگزاری همه‌پرسی جدایی و سپس تشکیل کشور کردی، قول تأسیس پایگاه نظامی در دهوک و اربیل را با هدف مقابله با نفوذ ایران و ترکیه گرفته‌اند.

او افزود: در همین زمینه توافق تبادل اطلاعات امنیتی نیز بین ریاض و اربیل وجود دارد و در حال حاضر نیز صدها نظامی سعودی و اردنی و اماراتی تحت عنوان مستشار نظامی در اربیل و دهوک حضور دارند.

سخنان این منبع کردی در حالی است که همزمان با مطرح شدن تاریخ برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، رسانه‌های جریان سعودی و کاربران شبکه‌های اجتماعی سعودی و اماراتی نیز به شدت به حمایت از بارزانی روی آورده‌اند.

احزاب سیاسی کرد عراق چهارشنبه هفته گذشته به جز «گوران» و «کومل» با اجرای همه پرسی استقلال منطقه کردستان در ۲۵ ماه سپتامبر آینده (۳ مهر) موافقت کردند.

پیش از این نیز «وفیق السامرایی» سرلشگر بازنشسته ارتش عراق نیز گفته بود که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بارزانی را برای جدایی کردستان از عراق تحریک می‌کنند.

انتهای پیام/