شبیه ترین فرد به اولاند!

شبیه ترین فرد به اولاند!

مناظره دیروز نخستین تجربه مواجهه مستقیم روحانی با منتقدینش بود. وی بالاخره پس از ۴ سال در اختیار داشتن تریبون های یک طرفه بالاخره در مقابل دیدگان مردم به چالش کشیده شد.

در طی این ۴ سال رفتار روحانی همواره بیش از یک رئیس جمهور به کاندیدای انتخابات ۹۶ شباهت داشته است. وی از هر فرصتی برای تقدیر از عملکرد خود استفاده کرده و هر تلاشی برای نقد و هر درخواستی برای پاسخگویی را با توهین و تحقیر پاسخ داده است.

اما دست های لرزان او در مناظره عصر دیروز، اعتماد به نفس پایینش در دفاع از عملکرد خود و کارنامه خالی اش را بر همگان برملا کرد.

عملکرد منفعلانه و ضعیف روحانی در این مناظره حتی مورد توجه برخی رسانه ها و چهره های اصلاح طلب نیز قرار گرفت.

از این پس زمزمه های عبور اصلاح طلبان از روحانی و بحث کناره گیری وی به نفع جهانگیری بیشتر از سوی اصلاح طلبان به گوش خواهد رسید.

همزمان بحث راه اندازی ستادهای انتخاباتی جهانگیری نیز توسط اصلاحات مطرح شده است.

اکنون می توان دلیل فرار روحانی از مناظره و رای منفی نمایندگان دولت به پخش زنده مناظرات را در جلسه ستاد تبلیغات انتخابات کشور راحت تر درک کرد.

ظاهرا تحلیل ها و پیش بینی های چند ماه های گذشته در رابطه با شباهت روحانی و فرانسوا اولاند، روز به روز به واقعیت نزدیک تر می شود.

روحانی در ۴ سال ریاست جمهوری خود توجه ویژه ای به اولاند داشته و همواره سعی کرده در برقراری روابط دوستانه با او پیش قدم باشد.

اولاند رئیس جمهوری است که برخلاف وعده های انتخاباتی اش فرانسه را با سیر صعودی معضل بیکاری، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش کسری بودجه مواجه ساخت و با تصمیم بر عدم شرکت در دور بعدی انتخابات به یکی دیگر از روسای جمهور تک دوره ای فرانسه تبدیل شد.

حالا با شرایطی که برای روحانی پیش آمده باید او را “شبیه ترین سیاستمدار به اولاند دانست”. او تصمیمی سخت پیش رو دارد، پذیرفتن شکست و انصراف به نفع جهانگیری یا ریسک کردن و ماندن در انتخاباتی که روز به روز احتمال باخت در آن بیشتر می شود؛ باختی که همراهان اصلاح طلب او را سال ها از قدرت اجرایی دور خواهد کرد!

انتهای پیام/