انمامامذمبمل

هه

«خدا پولت را نصیب دوا و درمان نکند…» این دعای خیلی از بزرگ‌ترهایی است که پایشان به درمانگاه ها و بیمارستان های شهر باز شده است؛ اما امروز جای آن دعا باقیست که باید گفت:خدا پایت را را به "بیمارستان امام خمینی" ارومیـه باز نکند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیـــه، باز هم بیمارستان امام خمینی ارومیــه و باز هم یک گزارش تاسف بار دیگر.بیمارستانی که مدت هاست نقل محافل انتقادی رسانه های مجازی و مکتوب شده است{۱}. اما به قدرت می توان گفت، این انتقاد ها تقریبا هیچ تاثیر مثبتی بر کیفیت خدمات رسانی این مرکز درمانی نداشته است.

 

این مرکز  دولتی به عنوان یکی از مراکز اصلی درمانی در شهر ارومیـه، روزانه پذیرای تعداد زیادی از مصدومان حوادث ترافیکی و غیرترافیکی است. آنچه مسلم است اینکه این بیمارستان با آنچه که مسئولان مربوطه مدعی هستند، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

 

ادامه انتقاد ها و نارضایتی های مردم تا جایی پیش رفت که جلال زاده،استاندار آذربایجان غربی،تیر ماه -۹۲ به صورت سرزده از این مرکز درمانی بازدید کرد.

 

 

جلال زاده:مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه سطح خدمات به بیماران را ارتقا دهند
 

{۲}وحید جلال زاده بعد از ظهر یکشنبه در جریان بازدید از بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه اظهارداشت: رسیدگی و ارائه خدمات بهینه به بیماران و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکلات درمانی آنان باید در اولویت کار مدیران، مسئولان و پزشکان بیمارستان قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه، روند پذیرش، رسیدگی و ارائه خدمات به مراجعین و بیماران این بیمارستان را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

جلال زاده با حضور در بخش های مختلف این بیمارستان شامل درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، بخش رادیولوژِی و سونوگرافی درمانگاه، بخش خون و انکولوژی، بخش گوش، حلق و بینی، بخش چشم پزشکی، مرکز سنگ شکنی برون اندامی، بخش آندوسکوپی و کولونوسکوپی، بخش ارتوپدی و بخش جراحی عمومی ضمن گفتگو با مسئولان بخش ها از بیماران نیز عیادت و دلجویی کرد.

جلال زاده در این بازدید با تعدادی از مراجعه کنندگان، بیماران و همراه آنان در خصوص نحوه رسیدگی به مشکل آنان در این بیمارستان گفتگو و تذکرات لازم را برای تسهیل در روند رسیدگی به مسائل و مشکلات آنان صادر کرد.

مشکل تامین دارو، نحوه استفاده از بیمه های درمانی و کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی از جمله مباحث مطرح شده از سوی مراجعه کنندگان به بیمارستان امام خمینی (ره) بود.

دکتر مسعودی، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) نیز در این بازدید، گزارشی را در خصوص فعالیت ها و اقدامات این بیمارستان ارائه کرد.{تصاویر-۳}

 
ادامه نارضایتی های مردم در خصوص بیمارستان امام خمینی و وضعیت اورژانسی،اورژانس این بیمارستان خبرنگار ندای ارومیــه را راهی بیمارستان امام خمینی ارومیـــه کرد که عمده مشکلات گزارش شده به شرح زیر می باشد:
-شایان ذکر است به دلیل تمهیدادت جدی مسئولین این بیمارستان پس از انتشار گزارش های اخیر در رسانه ها شرایط مناسبی برای درج تصاویر وجود نداشت.
 
 
*صفوف طویل صندوق و تحقق شعار یا مرگ یا پذیرش!
با ورود به بیمارستان امام خمینی ارومیـــه اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند صفوف طویل صندوق این بیمارستان است.صندوق داری که جمعی به او مشغولند و او از میانه غایب است.
درحالی که بیمار و همراهانش در سخت ترین شرایط روحی ممکن قرار دارند، و احتمال هرگونه پرخاشگری و واکنش هایی از این قبیل در اینگونه افراد امکان پذیر است، متاسفانه پروسه پذیرش بیماران رفته  رفته سخت تر و طویل تر می شود.
 
یکی از کارگران این مرکز درمانی که خواست نامش فاش نشود در این خصوص اظهار می گوید:من میتوانم بگویم که روزانه حداقل هفت،هشت مورد درگیری و نزاع در قسمت اورژانس بیمارستان دیده می شود. از بخش های دیگر بیمارستان خبر ندارم،اما قطعا در بخش های دیگر هم درگیری هایی دیده می شود.
وی افزود:عامل اصلی این درگیری ها قرار نداشتن همراهان بیمار در وضعیت عادی و عدم رسیدگی به وضعیت آن هاست.خدا را خوش نمی آید.یادم هست همین چند روز پیش آقایی که حال عمومی همسرش بسیار وخیم بود با یکی از کارکنان قسمت اورژانس درگیر شد.مرد بیچاره همسرش را در گوشه ای گذاشته و درخواست رسیدگی به وضیت وی را داشت اما مسئولین می گفتند:اول باید پذیرش بشود و بعد پس از بیماران دیگر به وضعیت وی هم رسیدگی خواهد شد.خوب هرکسی باشد کنترلش را از دست می دهد.
اگر همین برادران نیروی انتظامی در قسمت اورژانس نباشد هر روز اینجا ده نفر کشته میشود.بسیار شاهد این موضوع بودیم که همراهان بیمار پرستاران و پزشکان و کارآموزان را تهدید به قتل در بیرون از بیمارستان کرده اند.
 
مطابق مشاهدات خبرنگار ندای ارومیـه بیشتر نارضایتی های بیماران و همراهانشان از تاخیر در رسیدگی به وضعیت بیمار بوده است.
از طرفی به نظر می رسد که این بیمارستان دچار مشکل کمبود پزشک متخصص است.حقیر(نگارنده) در یکی از مراجعات خود به قسمت  ارتوپدی این بیمارستان با مشاهده لیست حاضرین در صف پزشک ارتوپد این بیمارستان تحمل درد را بر حضور در صف ترجیح دادم. در حالی  اسامی حدود صد الی صدوپنجاه نفر در لیست مراجعین دیده می شد که پزشک مورد نظر تا ساعاتی از ظهر در محل کار حاضر نبود.
مطالبق تحقیقات همین صفوف طویل و هجمه مراجعین یکی از مهم ترین دلایل افت کیفیت رسیدگی پزشکی به بیماران محسوب می شود.بیمارانی که شاید در پاره ای از مواقع رسیدگی به وضعیت آن ها به بیش از یک تا دو دقیقه به طول نمی انجامد.
 
 
*کمبود فضا،امکانات و استفاده از تجهیزات فرسوده
 
مهم ترین مشکلات سخت افزاری این مجموعه به شرح زیر می باشد:
 
۱)کمبود تخت، در قسمت اورژانس که گاها موجب خوابیدن بیماران بر روی صندلی ها و حتی کف زمین می شود.
۲)کمبود فضای لازم جهت استقرار بیماران به صورت موقت در قسمت اورژانس که موجب قرار گرفتن تخت ها در راه رو ها  و سالن ها می شود.
۳)مناسب نبودن وضیعیت بهداشتی برخی از نقاط بیمارستان.
۴)کمبود برخی از امکانات از قیبل لحاف-بالش و …
۵)ساخت و ساز در درون قسمت اورژانس و ایجاد آلودگی شدید صوتی در قسمت اورژانس برای بیماران
۶)عدم پاسخ گویی آسانسور ها در زمان ملاقات
۷)بوی نا مطبوع داخل بیمارستان به خصوص بخش اورژانس
 به عکس های {۴} زیر که از همین بیمارستان گرفته شده است توجه کنید:
 
 
در گزارش خبرنگار اعزامی ندای ارومیـــه به بیمارستان امام خمینی آمده است:با ورود به بخش اورژانس صداهای عجیب و غریبی توجهم را به خودش جلب کرد.در کمال تعجب دیدم که  گروهی در قسمتی از اورژانس با پتک های غول پیکر مشغول تخریب قسمتی از این مجموعه هستند. این در حالیست که بیماران در فاصله حدود ۲تا۳متری محل تخریب در حال درد کشیدن بودند.
از طرفی گردو غبار ایجاد شده در اورژانس موجب نارضایتی تعداد زیادی از بیماران شده بود و مرتبا برخی از افرا را مورد لعن و نفرین قرار میدادند!!!
 
کسانی که راهشان به اروژانس بیمارستان امام خمینی افتاده است قطعا تا به حال مشاهده کرده اند که  تخت های این قسمت با پرده هایی از یکدیگر جدا شده است.
اما متاسفانه برخی پرده فاصل در بین برخی از تخت ها خراب یا اصلا وجود نداشت.همین امر موجب نارضایتی و ناراحتی برخی از بانوان بیمار شده بود.
 
خانم کهن میگفت:دخترم به دیروز عمل سزارین انجام داده،امروز در حالی که قصد داشتیم با دسته مخصوص تخت های بیمارستانی ارتفاع تخت او را بیشتر کنیم،دسته به یکباره از جایش کنده شد و ارتفاع تخت به یکباره به صفر رسید و دخترم را دچار وحشت کرد.
 
 

*مشکل بد رفتاری کادر بیمارستانی بسیار جدی است
همه میدانیم که بیماری شرایط خاصی را برای خود بیمار و اطرافیانش فراهم می سازد.گلایه های زیادی از برخورد های نامناسب پرستاران و کارگران بیمارستانی این مرکز درمانی مطرح شده است که این مسئله نظارت بیشتر مدیران بیمارستانی را میطلبد.
 
 
*و اما نیمه پر لیوان …
 
با وجود مشکلات بسیار زیادی که پیرامون بیمارستان امام خمینی ارومیــه احساس و مشاهده می شود،اما به هر حال طی چند ماه اخیر اقدامات مناسبی جهت برطرف کردند مشکلات این بیمارستان از قبیل افزایش صندلی های انتظار،افزایش تخت ها،نصب پنجره های دوجداره،ایجاد سرویس نوبت دهی اینترنتی و تلفنی و … انجام شده است.
 
http://emamclinic.umsu.ac.ir/image/banner/banner02.jpg
http://emamclinic.umsu.ac.ir/image/banner/banner03.jpg
 
 
 

البته با توجه به حجم مراجعین و وضعیت فعلی قطعا اقدامات انجام شده کافی نبوده و رفع کارو تلاش شبانه روزی مسئولین را می طلبد.

 

{۱}سایت خبری تحلیلی اروم نیوز –لینک مرتبط

{۲} خبرگزاری مهر لینک مرتبط

{۳}وب سایت استانداری آذربایجان غربی- لینک مرتبط

{۴}عکس سایت اروم نیوز آبان ماه سال ۹۱ لینک مرتبط