درخواست نظارت مجلس بر حسن اجرای بخشنامه مقابله با تعارض منافع / تصویب قوانین برای مقابله با تعارض منافع در تمامی سطوح پیگیری شود در نامه جمعی از فعالین فضای مجازی ارومیه خطاب به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد؛

درخواست نظارت مجلس بر حسن اجرای بخشنامه مقابله با تعارض منافع / تصویب قوانین برای مقابله با تعارض منافع در تمامی سطوح پیگیری شود

جمعی از فعالین فضای مجازی در ارومیه، با انتشار نامه ای خطاب به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، خواستار نظارت بر حسن اجرای بخشنامه اخیر وزارت آموزش پرورش برای مقابله با تعارض منافع و همچنین پیگیری تصویب قوانینی در راستای مقابله با این موضوع در تمامی سطوح سیاستگذار و تصمیم ساز حوزه آموزش و پرورش شدند.

به گزارش ندای ارومیه، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نمایندگان محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی،

سلام علیکم،

همانطور که مستحضرید عرصه آموزش و پرورش کشور، به عنوان میدان کارزار علیه جهل و بی سوادی و عرصه ای که تمدن نوین اسلامی در آن پایه ریزی خواهد شد، نیازمند تحولات اساسی و بنیادین است.

علی رغم نکات مثبت مهمی که در طول دهه های اخیر در عرصه آموزش و پرورش کشور شاهد بوده ایم امروز مدارس ما، با چالش هایی اساسی مواجه شده اند.

خانواده ها از یکسو با کیفیت پایین برخی مدارس دولتی و از سوی دیگر هزینه های رو به افزایش تحصیل در مدارس غیر دولتی مواجه اند. این موضوع در کنار مسائل و آسیب های دیگر موجب شده تا برخی خانواده ها به تحصیل فرزندانشان در خانه روی بیاورند.

کارهای روی زمین مانده بسیاری در این عرصه، از تحول در وضعیت محتوا و هدایت تحصیلی تا مبحث ارتقاء کیفیت مدارس دولتی و نحوه تخصیص بودجه و ده ها موضوع ریز و درشت دیگر، معطل حضور فعال انسان های انقلابی دغدغه مند و تحول خواه است.

در میان این مشکلات اما، آن چه که آزاردهنده تر است و می تواند به عنوان ریشه بسیاری از سایر مشکلات موجود تلقی گردد، تبدیل شدن تعلیم و تربیت به یکی از عرصه هایی است که زرسالاران سود خود را در آن جستجو می کنند.

در کمال تاسف، عرصه آموزش در کشورمان در برخی موارد حتی از بعضی کشورهای لیبرال جهان نیز زرسالارانه تر گردیده است. جا دارد دغدغه مندانی که دل در گرو اسلام ناب دارند، روند خصوصی‌سازی آموزش و پرورش در ایران را طی ۱۰ سال اخیر با کشورهای مختلف حتی آمریکا مقایسه کنند.

زرسالاری ایرانی و طبقه مرفه جدیدی که دارد شکل می گیرد، عرصه آموزش را به عنوان مولد اعتبار اجتماعی و کانون خلق منزلت می بیند.

رهبر معظم انقلاب سال ها قبل گوشزد فرموده بودند که “اگر بنا شد به آموزش و پرورش به عنوان دکان، به چشم یک وسیله‌ سودبخش و سودده نگاه بشود، یقیناً فسادآمیز و فسادانگیز خواهد بود. محیط آموزش و پرورش را فاسد می‌کند، ارزش و اعتبار علم را از بین می‌برد”

حال به نظر می رسد، مهمترین و ریشه ای ترین برای دستیابی به تحول های اساسی در آموزش و پرورش، مستلزم برخورداری از این نگاه و فهم روند های زرسالارانه است.

بدون برخورداری از این نگاه جامع، اقدامات مصداقی می توانند در دام تقلیل گرایی و اقدامات گلخانه ای افتاده و نهایتا به دلایل مختلف منجر به تحول در این عرصه نشوند.

در این میان اما آن چه که به عنوان گام نخست می تواند امکان تحرک و اثرگذاری برای نیروهای تحول خواه را مطرح کند، مقابله با تعارض منافع است.

بدیهی است تا وقتی عده ای می توانند از نتیجه تصمیمات خود در حوزه قاعده گذاری، اعطای مجوز و نظارت برای آموزش و پرورش ذینفع باشند، نگرانی جدی در خصوص منافع عمومی به وجود می آید.

با توجه به این ضرورت، ما به عنوان جمعی از فعالین مردمی جبهه انقلاب در فضای مجازی، از نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس می خواهیم تا ورود به این عرصه، اولین گام برای امکان حضور جدی و موثر نیروهای انقلابی در عرصه تحول آموزش و پرورش را فراهم کنند.
یکی از مصادیق اقدامات موثر در این راستا، می تواند حمایت از اقدام اخیر وزیر آموزش و پرورش در مسیر مقابله با تعارض منافع باشد.

وزیر آموزش پرورش در مورخه ۱۹ خردادماه ۹۹ بخشنامه ای را به معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و مدیران کل آموزش وپرورش استان‌ها ابلاغ کرده و در آن مصادیق تعارض منافع در این عرصه را برشمرده که طبق آن افراد مشمول تعارض منافع دو ماه فرصت دارند بین مدیریت و منافع شخصی یکی را انتخاب کنند.

مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه در ستاد به عهده معاونت حقوقی و امور مجلس و در استان‌ها به عهده مدیران کل آموزش و پرورش است و نظارت و پیگیری نمایندگان مجلس بر اجرای دقیق آن می تواند موثر باشد.
نکته دیگری که انتظار می رود کمیسیون آموزش مجلس به آن توجه کند، ضرورت پیگیری تصویب قوانینی در راستای مقابله با تعارض منافع در حوزه آموزش در تمامی سطوح سیاستگذار است.

امید است که از طریق مشهود شدن نتایج این سلسله اقدامات، بارقه های امید در دل خانواده هایی که با مشکلات عدیده این عرصه گرفتار هستند به وجود بیاید و تعلیم و تربیت، این عرصه تمدن ساز، از امکان قرار گرفتن در ریل صحیح برخودار شود.

انتهای پیام/