آیا کاریکاتوریست ایرانی در سوئیس بخاطر کاریکاتور هولوکاست به شهادت رسیده؟ / وزارت خارجه موضوع را برای افکار عمومی مشخص کند

آیا کاریکاتوریست ایرانی در سوئیس بخاطر کاریکاتور هولوکاست به شهادت رسیده؟ / وزارت خارجه موضوع را برای افکار عمومی مشخص کند

یک فعال فضای مجازی به نام یاسر قدسی در صفحه اینستاگرامش نوشته است، بهنام بهرامی، کاریکاتوریست ایرانی که ساکن سوئیس بود، بخاطر کاریکاتوری که ده سال قبل در ایران علیه هولوکاست کشیده بود توسط پلیس سوئیس بازداشت می شود و مدتی بعد، پس از خاموش شدن یکباره تلفن همراهش به طور مشکوکی جان خود را از دست می دهد.

به گفته این فعال فضای مجازی، پلیس سوئیس، جسد بی‌جان بهنام را بی هیچ توضیحی درباره علت مرگ و مکان کشفش، در اختیار کنسولگری ایران گذاشته، دولت و پلیس سوئیس از دادن هرگونه اطلاعات درباره علت مرگ و مکان کشف جسد بهنام طفره رفته است و در نهایت پیکر بهنام بهرامی در ژنو به خاک سپرده شده است.

این فعال فضای مجازی نوشته است:

“حدود یک دهه بعد، پلیس سوئیس بازداشتش کرد؛ بابت همین کاریکاتور که ده سال پیش در ایران کشیده بود!

با بهنام، سال ۷۸ آشنا شده بودم؛ در گرماگرم انتخابات مجلس ششم و در ستاد یک کاندیدای عدالتخواهِ مستقل که رای نیاورد! برای نشریه‌ آرمانِ مسجد سناباد مشهد هم کاریکاتور می‌کشید و من می‌نوشتم.

بهنامِ ۱۹ ساله‌ آن روزها خیلی بیشتر از سنش هنرمند بود. کاریکاتورهای خوب و معنادار می‌کشید. یک بار هم من ایده دادم و او کشید: ترازویی که یک کفه سنگین دارد؛ اما شاخص‌های کجِ ترازو، دو کفه را میزان نشان می‌دهد.

بعدها بهنام برای روزنامه‌های زیادی کاریکاتور می‌کشید؛ از شهرآرا و قدس تا ابرارِ دوره‌ وحید جلیلی. نمایشگاه‌ها و کلاس‌های زیادی هم برگزار کرد. چند سال پیش، دانشجوی سوئیس شد و رفت ژنو.

پارسال، منافقین ردش را زدند و یکی از نمایشگاه‌هایش را با شعار “مرگ بر بسیجی” به هم ریختند. مدتی بعد، پلیس سوئیس بازداشتش کرد؛ بابت کاریکاتور معروف هولوکاستش. بعد از یک شب بازداشت، گفته بودند باید سوئیس را ترک کند. او پذیرفت؛ اما بلاتکلیفش گذاشتند. از اداره پلیس ژنو که بیرون آمد، در یک پارک، لپتاپ و مدارکش را به غارت بردند.

از این پس، اتفاقات مختلفی احساس ناامنی را در او تقویت کرد. آبان گذشته در تماس با خانواده، از عزم بازگشت به ایران گفت. اما یکی دو هفته بعد، در روزهایی که اینترنت در ایران قطع بود، تلفنش هم خاموش شد. از اوایل آذر هیچ خبری از او نبود؛ تااینکه پلیس سوئیس، جسد بی‌جان بهنام را بی هیچ توضیحی درباره علت مرگ و مکان کشفش، در اختیار کنسولگری ایران گذاشت.

خانواده بهرامی گفتند: منتظر پاسخ پزشکی قانونی و اطلاعات مربوط به مرگ بهنام می‌مانند. اما نمایندگان کنسولگری ایران جسد بهنام را در ژنو به خاک سپردند.

سفارت ایران به خانواده بهرامی می‌گوید: پلیس و دولت سوئیس از دادن هرگونه اطلاعات درباره علت مرگ و مکان کشف جسد بهنام طفره رفته؛ به همین راحتی!

خبر شهادت بهنام بهرامی کاریکاتوریست ایرانی تا کنون به رسانه‌ها هم درز نکرده و من هم تازه دیروز شنیدمش.
در روزهای نزدیک به روز جهانی قدس دوستانی که بهنام بهرامی و کاریکاتورهایش را می‌شناسند، از او بنویسند.
از وزارت خارجه هم باید پرسید که دقیقا مشغول کدام کار مهم است؟!”

جا دارد وزارت خارجه و خبرگزاری ها به طور جدی پیگیر این موضوع باشند و برای افکار عمومی مشخص کنند که آیا بهرامی در سوئیس به شهادت رسیده است؟ امری که در صورت مشخص شدن، اقدامات مقتضی و مسئولیت های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/