تشکیل اتحادیه مراکز خرید و فروش ضایعات تفکیکی موجب رونق صنایع تبدیلی می شود / نمی گذاریم زباله گردها بواسطه سامان دهی تفکیک و بازیافت زباله متضرر شوند

تشکیل اتحادیه مراکز خرید و فروش ضایعات تفکیکی موجب رونق صنایع تبدیلی می شود / نمی گذاریم زباله گردها بواسطه سامان دهی تفکیک و بازیافت زباله متضرر شوند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: به دنبال کاهش حجم تولید و دفن زباله های تولیدی در سطح ارومیه هستیم.

احد یوسفی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه، اظهار کرد: اولویت اصلی مجموعه مدیریت پسماند شهرداری ارومیه کاهش تولید و دفن زباله است که این امر مستلزم آموزش عمومی و همچنین استفاده از شیوه های نوین بازیافت است.

وی افزود: روزانه به طور متوسط حدود ۵۰۰ تن زباله در ارومیه تولید می شود که از این میزان تقریبا ۷۰درصد آن را زباله های تر و ۳۰ درصد را زباله های خشک تشکیل می دهند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه تصریح کرد: زباله های خشک می توانند برای تولید کاغذ، لاستیک و سایر محصولات مورد استفاده قرار گیرند و زباله های تر نیز به دلیل برخورداری از مواد آلی برای تولید کود کمپوست مناسب اند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر تقریبا حدود ۲۸۰ مرکز غیررسمی در حوزه خرید و فروش ضایعات تفکیکی در ارومیه فعالیت می کنند که البته فعلا هیچ اتحادیه ای برای این کار وجود ندارد و به تبع آن این مراکز فاقد پروانه هستند و حتی برخی از آنان از انبارهای منازل مسکونی برای فعالیت های خود استفاده می کنند؛ اما ایجاد اتحادیه برای این مراکز می تواند به رونق گرفتن صنایع تبدیلی و حتی در نهایت ایجاد شهرک صنایع تبدیلی منجر شود.

یوسفی با اشاره به ضرورت انجام پیشگیری های لازم جهت جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی بواسطه جمع آوری و نگهداری زباله در سطح شهر، بیان کرد: ما در مجموعه مدیریت شهری باید به دنبال مشخص کردن محلی مناسب برای تفکیک ضایعات در خارج از شهر باشیم تا از آسیب های بهداشتی این مساله جلوگیری شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه در ادامه گفت: نکته ای که برای مجموعه مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بسیار حائز اهمیت بوده، فرهنگ سازی جهت تفکیک زباله ها در منزل است و این اقدام می تواند به نفع خود مردم شهر نیز باشد.

وی ضمن بیان این که در برخی کشورها مردم با خرید دستگاه های خانگی با استفاده از زباله های تر خود، کود کمپوست تولید می کنند، افزود: عملیات احداث کارخانه تولید کمپوست در ارومیه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تکمیل می تواند از محل زباله های تر ارومیه که اکنون بلااستفاده دفن می شوند، موجب تولید ثروت و اشتغال شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: در بحث سامان دهی و مدیریت مساله زباله گردی به نحوی رفتار نخواهد شد که زباله گردهایی که از سر اضطرار و ناچاری، به این کار روی آورده اند متضرر شوند و مجموعه مدیریت پسماند حاضر است با افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند در قالب تعاونی های تفکیک و بازیافت زباله همکاری کند.

انتهای پیام/