داستان موجب خلاقیت و خودآگاهی کودکان می شود / باید به جای پاسخ سوالات، مهارت حل مسئله به کودکان آموزش داده شود

داستان موجب خلاقیت و خودآگاهی کودکان می شود / باید به جای پاسخ سوالات، مهارت حل مسئله به کودکان آموزش داده شود

ایمان طلب درگفت وگو با ندای ارومیه اظهار کرد: تعریف کردن داستان برای کودکان موجب می شود آنان به دنیای جدیدی سفر کنند و نکات این دنیای جدید با مختصات دیگر را از زبان فردی دیگر بشوند و بیاموزند و آن را تجربه کنند.

وی افزود: قصه و داستان یا قسمتی از تجربه دیگران است که ما آن را در زندگی خودمان تجربه کردیم و یا تجربه نکرده ایم وممکن است درمسیر زندگیمان با آن تجربه مواجه شویم.

این نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: فضای داستان هنگام شنیده شدن منفعل نیست و کاملا فعال است یعنی حین تعریف آن ارتباطی دو سویه و دوطرفه شکل می گیرد.

ایمان طلب ضمن اشاره به اهمیت داستان در تعریف کودکان، ابراز داشت: با توجه به این که جنبه آموزشی برخی داستان های موجود در بازار سطحی است و در آن ها به بعد تربیتی پرداخت نشده، والدین و مربیان باید آگاهانه به انتخاب داستان ها بپردازند.

وی در ادامه گفت: داستان هایی باید توسط والدین و مربیان برای تربیت فرزندان انتخاب شود که در وهله نخست، به معنای واقعی کلمه داستان باشند، یعنی محتوا و ویژگی فنی مناسبی داشته باشند و همچنین مفهوم و ارزش را به کودکان منتقل کنند.

ایمان طلب تصریح کرد: چون کودک ذهنی خلاق دارد، داستان باعث می شود قوه خیال او تقویت شود که این رشد قوه خیال، پایه و زمینه رشد خلاقیت و توانایی حل مساله است و نکته حائز اهمیت همین است که باید تلاش شود به جای دادن پاسخ ها، مهارت حل مساله به کودکان آموزش داده شود.

وی با اشاره به این که داستان هم از لحاظ فردی و هم اجتماعی باعث رشد شخصیت کودکان می شود، ابراز داشت: شنیدن داستان، دایره لغات کودکان افزایش می دهدو مهارت های ارتباطی آنان را برای توضیح خود، جهان و منظومه فکری اش بهبود می بخشد و موجب می شود بتواند راحت تر با محیط و دنیای بیرون ارتباط برقرار کند.

این نویسنده کودک و نوجوان اظهار کرد: داستان همچنین باعث خودآگاهی کودک شده و موجب می شود اون به درون خود سفر کند و به خودش فکر کند.

وی ضمن بیان این که اگر جملات داستان از قوت خوبی برخوردار باشند حس زیبایی شناسی هم افزایش می یابد، افزود: قصه گویی می تواند ارزش ها و سوابق فرهنگی و تاریخی را به کودکان منتقل کند.

ایمان طلب گفت: ما می خواهیم بچه هایی را تربیت کنیم که درآینده بتوانند مسائل ریز و درشتشان را حل کنند و هم در مسائل و مشکلات شخصی و هم مسائل کلان اجتماعی نگاه خلاقانه ای داشته باشند.

این قصه گو و نویسنده کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: قصه برای گوینده آن هم موجب خلاقیت وخودآگاهی می شود و می تواند برای والدینی که درخانه با فرزندان خود تعارض دارند، راه های بهتری را به جز عصبانیت، تهدید و محروم کردن فرزندان ارائه دهد.

انتهای پیام/