غبار فراموشی بر روی تنها قلعه محافظ روستایی به جای مانده در کشور

غبار فراموشی بر روی تنها قلعه محافظ روستایی به جای مانده در کشور

در اطراف ارومیه بنایی تاریخی وجود دارد که بخش عمده ای از مردم شهر علی رغم اهمیت بالایش آن را نمی شناسند. قلعه روستای عسگرآباد کوه که قدمت آن به دوران افشاریه باز می گردد ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ارومیه دارد که فعلا آن گونه که باید شناخته نشده است.

این روستا پادگانی نظامی در دوران افشاریه و قاجاریه بود که پس از دوره قاجار به روستا تبدیل شد. بسیاری از آثار باستانی اطراف این روستا قدمت هزاران ساله دارند که می توند نشانه ای از قدمت هر چه بیشتر این روستا داشته باشد.

برج و بارویی که در اطراف این روستای مسکونی قرار دارد، تنها نمونه برجای مانده از قلعه های محافظ روستایی است و از این حیث منحصر به فرد محسوب می شود.

نظرسنجی که برخی صفحات در شبکه های اجتماعی انجام داده اند نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد مردم شهر ارومیه از وجود چنین جاذبه ای بی اطلاع هستند.

بخش هایی از این قلعه که در معرض تخریب قرار دارد توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی مورد مرمت قرار گرفته است اما ظرفیت بالقوه این بنای حائز اهمیت برای جذب گردشگر هنوز آنگونه که باید فعال نشده است.

انجام اقداماتی نظیر برگزاری جشنواره ها، یا ایجاد مجموعه های اقامتی و رستوران های سنتی به همراه برخی تمهیدات دیگر می تواند موجب درآمدزایی چشم گیر برای مردم این روستا و منطقه شود.

به نظر می رسد، عرصه گردشگری با نگاه عاملی برای تولید ثروت و حتی تحریک چرخه تولید در روستاها می تواند یکی از مهمترین عرصه هایی باشد که گروه های مردمی تخصصی می توانند با همکاری نهادهای مرتبط به آن ورود کنند. امری که ارومیه بیش از هر زمان دیگری برای استفاده از ظرفیت های غنی خود، به آن نیازمند است.

انتهای پیام/