فعالیت تعاونی های تولیدی در گرو ایجاد تعاونی های توزیع و بازاریابی است/ اصلاح الگوی کشت دچار شعار زدگی شده است

فعالیت تعاونی های تولیدی در گرو ایجاد تعاونی های توزیع و بازاریابی است/ اصلاح الگوی کشت دچار شعار زدگی شده است

مدرس دانشگاه ارومیه گفت: ایجاد تعاونی های توزیع و بازاریابی، به جای تعاونی های تولید منجر به رونق تولید خواهد شد چرا که با تحریک بازار،خط تولید هم به خودی خود تحریک می شود.

دکتر محمد جلال زاده در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه اظهار کرد: اگر به اقتصاد کشاورزی یعنی به تولید و توزیع و مصرف دقت کنیم متوجه خواهیم شد که در حال حاضر در بخش تولید و مصرف دچار مشکل هستیم و اگر از لحاظ تخصص بررسی کنیم به این نتیجه خواهید رسید که عمدتا در عملیات پس از برداشت،مشکلات زیادی داریم، بنابراین تشکل های مردمی و بخش خصوصی با فعالیت در بخش های پس از برداشت و بازاریابی باعث تحریک بازار و تولید خواهند شد.

وی اظهار کرد: تمام کارشناسان براین باورند که اگر بازار تحریک شود خط تولید هم به خودی خود تحریک خواهد شد، چرا که به اندازه کافی تعاونی تولید وجود دارد اما چیزی که مورد نیاز است تعاونی های توزیع و بازاریابی است.

این دکترای توسعه و برنامه ریزی تصریح کرد: این روزها اصلاح الگوی کشت دچار شعارزدگی شده است، به طوری که هر کسی در حوزه دریاچه ارومیه و یا در بحث کمبود آب در صورت مواجهه با مشکل پیشنهاد اصلاح الگوی کشت را مطرح می کند، اما سوال اینجاست که اصلاح الگوی کشت،با کدام پشتیبانی امکان دارد؟

جلال زاده در ادامه گفت: آیا به کشاورزی که سالها مشغول کاشت آفتاب گردان بوده گفته شود الگوی کشت خود را تغییر دهد، حاضر است که اینکار را انجام دهد؟ مطمئنا بخش عمده ای مخالفت خواهند کرد؛ بنابراین اصلاح الگوی کشت،حداقل نیازمند یک برنامه ریزی میان مدت است؛از این رو تشکل های مردمی با فرهنگسازی در بین اعضای خودشان و همچنین استفاده کردن این تشکل ها و تعاونی های مردم پایه از یکسری روش های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشتشان در برخی نقاط،باعث تشویق خودبه خودی بقیه مردم خواهند شد.

وی با اشاره به لزوم تجمیع سرمایه های خرد برای افزایش کسب و کارهای پایدار در عرصه کشاورزی، افزود: با سرمایه های خرد زیر ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان امکان راه اندازی کسب و کارهایی وجود دارد اما پیشنهاد ما این است که این سرمایه های خرد با هم جمع شوند و در قالب یک صندوق فعالیت نمایند.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر گفت: اگر انتقال تجارب موفق به صورت فردی انجام گیرد شاهد تاثیر موفقیت آمیزی نخواهیم بود بنابراین بهتر است بخش تحقیقات و آکادمیک وارد کار شده و با اقداماتی در قالب بازدیدهای مزرعه ای و درون استانی و بین استانی، تجارب موفق را بین این دو بخش و بخش اداری و مزرعه اشتراک گذاری کند چرا که ارتباط بین بخش اجرایی و تحقیقاتی باعث انتقال تجارب بین استان ها و افراد شده و نقاط ضعف و قوت ما را پوشش داده و شناسایی فرصت ها و تهدید ها را برایمان راحت تر خواهد کرد.

جلال زاده خاطرنشان کرد: بهترین مرجع برای گسترش فناوری های جدید، معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین پارک علم و فناوری است که خواهد توانست فناوری های جدید را برای کسب و کار در هر بخشی مثل حوزه صنعت و یا حوزه کشاورزی و سایر بخش ها به علاقه مندان منتقل کند چرا که با ذهن های جوانی که دارای ایده های نو هستند به طور مستقیم در ارتباط است و بهترین مرکز شناسایی فناوری های جدید است، اما در رابطه با خود دانشگاهی فعلا رشته خاصی که بتواند پاسخگوی این نیاز کشور باشد وجود ندارد و حتی رشته کارآفرینی هم تا کنون نتوانسته یک فناوری جدید به بازار معرفی کند.