صید غیر مجاز در سد ارس معیشت مردم را تهدید می کند

صید غیر مجاز در سد ارس معیشت مردم را تهدید می کند

معصوم فصیح در گفت و گو با ندای ارومیه اظهار کرد: ۲ تعاونی صید و صیادی در سد ارس فعالیت دارند و صید آبزیان در دریاچه این سد موجب ایجاد اشتغال مستقیم برای ۳۸۰ خانوار و اشتغال مستقیم برای ۲۲ خانوار و همچنین تثبیت زندگی روستایی در آن منطقه شده است که متاسفانه با صید بی رویه و غیرمجاز معیشت این عده با خطر جدی مواجه شده است.

وی افزود: هر سال صیادی در زمان تکثیر آبزیان به مدت چند ماه متوقف می شود اما صیادان غیرمجاز حتی در زمان ممنوعیت صید نیز نسبت به این کار اقدام می کنند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی تصریح کرد: ما همه ساله ۳ میلیون قطعه بچه ماهی در سد ارس رهاسازی می کنیم تا آن جا غنی نگه داشته شده و معیشت مردم با مشکل مواجه نشود اما متخلفین با صید ماهیان مولد و ماهیان در حال تخم گذاری حیات آبزیان سد ارس را با تهدیدی جدی مواجه ساخته اند.

فصیح ابراز داشت: یکی از اثرات صید غیرمجاز در سد ارس کاهش چشم گیر صادرات شاه میگو آب دراز از ۸۰ تن به ۵ تن بوده است.

وی در ادامه گفت: در طول این سال ها گونه های خاصی از میگو در سد ارس نگه داری شده که در دریاچه خزر رو به انقراض است و میگوی مولد آن ها را ما تامین می کنیم اما صیادان غیرمجاز با ادامه تخلفات خود این نوع میگو را نیز در معرض نابودی قرار خواهند داد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی: به طور جدی از مجموعه مرزبانی، دامپزشکی و اداره کل کار، رفاه وتعاون اجتماعی تقاضا داریم تا با تخلفات صورت گرفته در سد ارس مقابله کنند.

وی افزود: بعضا شاهد هستیم که متخلفین با تیوب وارد حریم امنیتی می شوند و نسبت به صید غیرمجاز اقدام می کنند و حتی در برخی موارد وارد محدوده های مجاز فعالیت تعاونی ها شده و با صیادان مجاز درگیر می شوند.

فصیح تصریح کرد: البته در کنار افراد سودجو برخی افراد بومی به دلیل بیکاری نسبت به صید غیرمجاز اقدام می کنند که در این خصوص راهکارهای خود را به متولیان ارائه کرده ایم.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برخی افراد درخواست تاسیس سومین تعاونی صید آبزیان را در سد ارس مطرح می کنند که با توجه به محدودیت ماهی و میگوی موجود در سد ارس امکان این اقدام عملا وجود ندارد و پیشنهاد ما ایجاد ۲۵ نقطه برای پرورش ماهی و همچنین یک مجتمع هزار تنی پرورش ماهی در پایین دست سد ارس است که به عنوان جایگزین مطرح کرده ایم.

انتهای پیام/