۱۵ اسفند به عنوان «روز ملی دریاچه ارومیه» تعیین می‌شود

۱۵ اسفند به عنوان «روز ملی دریاچه ارومیه» تعیین می‌شود

مسعود تجریشی عصر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت حاکم بر دریاچه ارومیه و اقدامات چند سال اخیر ستاد احیا این دریاچه اظهار داشت: با مشورت کارشناسان و تاریخ شناسان صاحب‌نام روز ۱۵ اسفند به عنوان مناسب‌ترین روز برای نام‌گذاری به نام دریاچه ارومیه مشخص شده و این مهم در سفر آتی معاون اول رئیس جمهور به آذربایجان غربی رسماً اعلام می‌شود.

وی افزود: تا کنون دولت برای احیا دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان هزینه کرده با این حال ۷۰ درصد از هزینه‌های انجام شده در قالب پروژه‌های مختلف هنوز به مرحله ثمردهی نرسیده است.

تجریشی تصریح کرد: تونل انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه که ۳۵.۶ کیلومتر درازا خواهد داشت با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال احداث است و در صورت اتمام سالانه ۶۲۳ میلیون متر مکعب را به دریاچه ارومیه خواهد رساند که این پروزه به تنهایی حدود بک هزار و ۶۰۰  میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با اتمام سد سیلوه نیز سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب و با اتمام ۱۹ تصفیه خانه پیرامون دریاچه که ۳۶۴ میلیارد تومان هزینه در بر دارند سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد و علاوه بران با توسعه شبکه‌های فرعی نیز سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده و به دریاچه ارومیه خواهد ریخت.

تجریشی گفت: با اتمام سردهنه سازی بر ۲۰۰ نهر پیرامون دریاچه ارومیه نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب انتقال داده شده و با مرمت و بازسازی تأسیسات بهره‌برداری نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

وی افزود: در مجموع با ثمر دهی پروژه های ستاد احیا دریاچه ارومیه و هدایت روان آبها سالانه دو میلیارد متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد و در این میان موضوع صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در بخش کشاورزی نیز به جد در حال پیگیری است و همزمان موضوع تغییر الگوی گشت و کاشت گیاهان دارویی و محصولات کم آب بر و دارای توجیه اقتصادی نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/