بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه

بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی: وضعیت دریاچه ارومیه با بهبود نسبی همراه شده است.

کامران دانشجو در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه، با اشاره به بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: کاهش سطح و حجم آب دریاچه ارومیه ناشی از کاهش منابع ورودی به آن و ناشی از عوامل طبیعی و انسانی از جمله گرمایش جهانی توسعه جمعیت و به تناسب آن توسعه صنعت و خدمات کشاورزی در سنوات گذشته‌ است اما اقدامات صورت گرفته در طول پنج سال گذشته باعث تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه و بهبود نسبی شرایط آن شده است.

وی افزود: موثرترین راه نجات دریاچه ارومیه کاهش مصرف آب برای کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه است و لازم است با اتخاذ تدابیر لازم جهت تغییر الگوی کشت و عدم توسعه اراضی، معیشت جایگزین آن را مدیریت نمود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ضمن بیان این که در حال حاضر دولت برای منابع مورد استفاده برای کشاورزی یارانه پنهان پرداخت می کند، تصریح کرد: میزان هزیه دریافتی برای تامین منابع آب زیرزمینی صفر ریال و منابع آب سطحی کمتر از یک دهم قیمت تمام شده آن است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت بخشیدن به نوسازی سیستم های آبیاری جهت افزایش بهره وری، استفاده از الگوی کشت کم مصرف و خرید تضمیی محصولات کشاورزی با قیمت تعریف شده از سوی دولت می تواند راهکارهای مناسبی به منظور مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

انتهای پیام/