مراسم اختتامیه جشنواره ابوذر آذربایجان‌غربی برگزار شد

مراسم اختتامیه جشنواره ابوذر آذربایجان‌غربی برگزار شد

در این مراسم که در محل سالن شهید رخشاء شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی برگزار شد، سرهنگ پاسدار محمد مهرزاد صدقیانی، صبح امروز در اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای ابوذر، اظهار داشت: تغییر و تحول در دنیای ارتباطات ایجاب می‌کند، رسانه‌ها با آن همسو شوند و استفاده از رسانه‌ها جز لاینفک زندگی امروزی است.

* ارسال ۳۸۲ اثر به جشنواره ابوذر آذربایجان‌غربی

وی، افزود: تحولات اخیر موجب بروز جنگ رسانه‌ای و تغییرات دلخواه در فرهنگ جوامع بخصوص منطقه پرآشوب خاورمیانه شده است، نگاه راهبردی به رسانه، ابزار بسیار موثر در جهت توسعه بوده و با توجه به شرایط تهدید استکبار و تهاجم فرهنگی در فضای مجازی علیه ایران اسلامی، اصحاب رسانه باید ضمن آگاه‌سازی، به بسیج امکانات موجود بپردازند.

رئیس سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه سازمان بسیج رسانه از نظامی منجسم، مهارت‌افزا و بصیرت‌بخش برخوردار است، ابراز کرد: کمک به تشکیل جبهه رسانه‌ای انقلاب برای مقابله با جبهه جنگ نرم از وظایف مهم این سازمان به شمار می‌رود.

وی، با بیان اینکه سازمان بسیج رسانه در استان از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: تعداد ۲۲۹ نفر از اصحاب رسانه در این سازمان حضور دارند و از این تعداد ۱۰۵ نفر عضو عادی و ۱۲۴ نفر عضو فعال هستند.

صدقیانی، تصریح کرد: جشنواره رسانه ای ابوذر، برای نخستین بار در استان کلید خورد و ۲ نشست خبری و ۲۶ جلسه ستادی برای برگزاری جشنواره برگزار شد و ۲۰ هزار اثر در کل کشور ارسال شد و سهم استان ۳۸۲ اثر بوده است و تعداد آثار ارسالی در نخستین گام چشمگیر بود.

وی، تاکید کرد: توسعه، تعمیق و نهادینه سازی گفتمان انقلاب، کمک به افزایش کیفی آثار رسانه ها و اینکه چه میزان از محورهای رسانه همچون وحدت اقوام و ادیان، خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، جوان، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، محور کار رسانه ها بوده و در این راستا فرهنگسازی کرده اند و کسب اولین رتبه کشوری در اولین حضور ثمره نخستین جشنواره رسانه ای ابوذر در استان بود.

* جشنواره‌های رسانه‌ای نقش تاثیرگذار در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی دارند

در ادامه، یوسف پیربوداقی، اظهار داشت: جشنواره های رسانه ای اثر مهمی در تبیین نقش رسانه ها در انقلاب اسلامی دارند.

وی، افزود: جای خالی رسانه ها در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در استان دیده می شد.

رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی، ابراز کرد:  جشنواره رسانه نگاران انقلاب، جشنواره آیات و جشنواره ابوذر سه جشنواره ای بودند که برای نخستین بار در بهمن ماه سال جاری ویژه اصحاب رسانه برگزار شد.

وی، افزود: در تابستان سال آینده، نمایشگاه دوسالانه مطبوعات و رسانه ها و جشنواره دیگری نیز برگزار خواهد شد و رسانه ها باید در شرایط کنونی که تهدیدات استکبار علیه کشور وجود دارد، حضور پررنگی داشته باشند.

پیربوداقی، اذعان داشت: اگر به جامعه توسعه گرا می اندیشیم، در این جامعه که با هجوم بی امان انواع رسانه های مجازی مواجه است، باید به توسعه استان بیندیشیم.

* رسانه ها باید پا به پای انقلاب رشد کنند

در این مراسم، همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر خدایاری، با اشاره به رسانه و انقلاب اسلامی و بررسی رسانه در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در بررسی گفتمان‌ها، به چند اصطلاح برخورد می‌کنیم، نظریه‌ها همان چارچوب‌های فکری هستند و انقلاب اسلامی براساس نظریه شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اساس انقلاب اسلامی، گفتمان است، افزود: مجموعه و اجزای سازمان‌یافته و منسجم، اهداف و راهبردهای مشخصی را دنبال می‌کنند و رسانه ما در چارچوب گفتمان‌ها باید معنا پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خدایاری افزود: از اجزای انقلاب اسلامی که بسیار مورد توجه بوده، همان مفهوم استقلال است و استقلال اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی جز اجزای انقلاب اسلامی بوده و مورد مهم دیگر آزادی است.

وی ابراز کرد: استقلال فرهنگی، یعنی انقلاب ما یک فرهنگ مستقل داشته و اسلامی است و انقلاب براساس اسلام، ایدئولوژی، جهان‌بینی و احکام اسلامی است و اسلامیت و جمهوریت، محتوای نظام بوده و اسلامی بودن به معنای مردمی بودن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اذعان کرد: رسانه، باید سخنگو و بیانگر اجزای انقلاب بوده و آن را تقویت کند، اگر انقلاب ۴۰ ساله است، نباید رسانه ۳۹ ساله باشد، اگر انقلاب به بلوغ رسیده است، نباید رسانه نابالغ باقی بماند و باید پا‌به‌پای انقلاب رشد کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه باید با زبانی که به آن می‌نویسد، آشنایی کامل داشته باشد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی به دنبال تعالی است و آشنایی با ارتباط بین باورهای مردم، جز وظایف مهم رسانه‌هاست و اینکه نحوه تعامل را در ابعاد جغرافیایی مختلف بدانند و رسانه‌ها باید مظهر صداقت و امانت‌داری باشند.

* رسانه‌ها به دنبال ارتقای امنیت روانی و ترویج خدمت در جامعه باشند

سردار حبیب شهسواری هم در این برنامه، با اشاره به نقش افکار عمومی در تاثیرگذاری جامعه اظهار داشت: تنها دولت ها نیستند که می توانند در جامعه اثرگذار باشند، افکار عمومی اصلی ترین عامل تاثیرگذار هستند.

وی، افزود: یکی از کارکردهای رسانه ها واداشتن مسئولین به پاسخگویی است، رسانه ها افکار عقاید مختلف را در بین رسانه ها منتشر می کنند.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی ابراز کرد: رسانه ها همانطور که در تضعیف پایه های امنیتی یک ملت موثر هستند، به عنوان اغیار در ایجاد و تحکیم و ثبات قدم بخشیدن به امنیت، اثرگذار مطلق هستند‌.

شهسواری ادامه داد: رسانه ها می توانند با دور کردن طوفان احساس ناامنی از فضای ذهنی افراد و جامعه به گونه ای عمل کنند که ضمن انعکاس واقعیت ها از بزرگنمایی کاستی ها خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها به شیوه سلبی و ایجابی می توانند نقش مهمی داشته باشند، اذعان کرد:  رسیدن به امنیت روانی که از همه امنیت ها اثربخش تر بوده، بی شک نیازمند بسیاری از شاخص ها به خصوص امنیت خبری است که به سه ضلع خبر، مخاطب و انتقال دهنده خبر تقسیم می شود.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی افزود: رسانه ها باید بدانند بین درست نوشتن و درشت نوشتن فقط سه نقطه فاصله بوده و باید در تبیین اهداف انقلاب اسلامی درست عمل کنند.

شهسواری تصریح کرد: از نگاه و منظر مقام معظم رهبری برای مطبوعات سه وظیفه مشخص شده که نقد و نظارت، اطلاع رسانی صادقانه و شفاف، طرح و تبادل افکار در جامعه را شامل می شود.

وی ابراز کرد: رسانه ها باید پیشگام در شکستن محاصره تبلیغاتی باشند و با قوت به سوی آینده خیز بردارند.

* اتحاد میان رسانه‌ها مهمترین هدف جشنواره ابوذر قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نیز در پایان این مراسم اظهار داشت: اکنون در عصری زندگی می کنیم که همه دشمنان انقلاب اسلامی عزم خود را جزم کرده و برعلیه انقلاب موضع گیری کرده و حملات خود را انجام می دهند.

وی، افزود: امروزه بحث رسانه یکی از مهمترین عرصه ها بوده و کسانی که باید مجاهدانه از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کنند، اصحاب رسانه هستند و هرکس با توجه به تخصص و استعداد خود باید از کیان جمهوری اسلامی دفاع کند.

امام جمعه ارومیه، گفت: اصحاب رسانه، باید جلودار عرصه و میدان جبهه فرهنگی باشند، عموم مردم در این زمینه شاید نتوانند نقش مهمی ایفا کنند، مردم نقش خود را در روز ۲۲ بهمن انجام دادند و مسئولین و متخصصین باید به وظایف خود عمل کنند.

حجت الاسلام قریشی، با اشاره به اینکه اکنون دشمنان دین با هم همدست شده و در مقابل ما جبهه آراسته اند، ابراز داشت: ما نیز باید جبهه متحدی علیه دشمنان تشکیل دهیم و رسانه ها باید با وحدت، هجمه های دشمنان را خنثی کنند.

وی، تاکید کرد: درصورتی می توانیم تهاجم رسانه ای دشمن را دفع کرده و حمله را شروع کنیم که رسانه‌ها وحدت داشته باشند و به جان یکدیگر نیفتند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، ادامه داد: رسانه ها نباید یکدیگر را مورد هدف قرار دهند چرا که گاهی کارهای فرسایشی در رسانه ها صورت می گیرد.

وی گفت: مهم‌ترین دستاورد جشنواره رسانه ابوذر این است که وحدت رویه و تقسیم کار بین رسانه ها صورت گیرد و از ضروریات کار رسانه ها به شمار می رود.

این مراسم با تجلیل از نفرات برتر جشنواره به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/