هدایت روان آب ها عامل افزایش تراز آب دریاچه ارومیه / هیچ پروژه آب رسانی هنوز به بهره برداری نرسیده است

هدایت روان آب ها عامل افزایش تراز آب دریاچه ارومیه / هیچ پروژه آب رسانی هنوز به بهره برداری نرسیده است

فرهاد سرخوش در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه اظهار کرد: تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۳۸ سانتی متر افزایش داشته که این نشان دهنده روند رو به افزایش سطح آب دریاچه است.

وی تصریح کرد: تا کنون هیچ کدام از پروژه های آبرسانی وارد چرخه بهره برداری نشده و به افتتاح نرسیده است و افزایش سطح آب دریاچه ارومیه ناشی از پروژه هایی است که به صورت ضرب العجل برای هدایت آب ها و روان آب ها به دریاچه صورت گرفته است.

مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: شیب منفی که در بخش هایی از دریاچه ایجاد شده بود مانع رسیدن روان آب ها به سمت آن می شد که با لایروبی های صورت گرفته این مشکل حل شد و این آب ها مستقیما به سمت دریاچه هدایت شدند که اگر لایروبی و اتصال سدها نبود دچار مشکل می شدیم.

وی ابراز داشت: طی سال های اخیر در حوزه تثبت ریزگردهای حاشیه دریاچه ارومیه نیز اقدامات موثری انجام گرفته است.

سرخوش در ادامه با اشاره به پروژه های آب رسانی در دست اجرا برای احیای دریاچه ارومیه گفت: تونل کالسی از جمله شاخص ترین پروژه های نجات دریاچه ارومیه است که طبق زمان بندی اجرا میشود و ان شاالله در انتهای سال ۹۸ به بهره برداری می رسد.

وی ضمن بیان این که در اولین گام اگر منابع و مصارف آب درحوزه آبریز مدیریت نشود نجات دریاچه ممکن نخواهد بود، اظهار کرد: بامدیریت آب نه تنها کشاورزان متضرر نمی شوند بلکه راندمان تولید دربخش کشاورزی افزایش پیدا می کند.

انتهای پیام/