با تولید آرتمیا می توان از هر هکتار ۱۰۰ میلیون تومان سود کسب کرد / در حال حاضر واردکننده آرتمیا هستیم

با تولید آرتمیا می توان از هر هکتار ۱۰۰ میلیون تومان سود کسب کرد / در حال حاضر واردکننده آرتمیا هستیم

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: آرتمیا محصولی استراتژیک است که نیاز به تولید آن در داخل به شدت احساس می شود.

دکتر علی نکوئی در گفت و گو با ندای ارومیه اظهار کرد: تولید و پرورش آرتمیا یکی از ظرفیت های بالقوه است که می تواند ثروت قابل ملاحظه ای را برای کشور و بخش خصوصی فعال در این حوزه به همراه داشته و برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کند.

وی افزود: صنعت شیلات در کل دنیا نیازمند آرتمیاست و فعلا هیچ محصول مشابهی وجود ندارد که جایگزین آن باشد.

وی تصریح کرد: آبزیان در مرحله لارو نیاز به استفاده از غذای زنده دارند و هیچ محصولی مانند نوزاد آرتمیا وجود ندارد که با سایز ۵۰۰ میکرون متناسب با سایز دهان این لارو ها بوده و از حدود ۵۵ درصد پروتئین و ۴ درصد چربی برخوردار باشد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ابراز داشت: برآورد ما این است که اگر شرایط تولید آرتمیا فراهم شود می توان در هر هکتار زمین شور ۵ تن آرتمیا پرورش داد و ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا برداشت کرد، به تعبیر دیگر یعنی می توان از هر هکتار زمین سودی در بازه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کسب کرد که قابل قیاس با بسیاری از محصولات کشاورزی نیست و نکته حائز اهمیت این است که این سود از زمینی با آب شور که قابلیت زراعت ندارد حاصل می شود.

وی در ادامه گفت: امروز زمین ها و آب های شور در حوزه دریاچه ارومیه دیده می شود، از جمله دشت فسن دوز که برای پرورش آرتمیا بسیار مساعد است؛ همچنین می توان از آب های خروجی و غیرقابل استفاده تصفیه خانه های ارومیه که به سمت دریاچه روانه می شوند برای پرورش این محصول استفاده کرد.

نکوئی افزود: پیشتر نیاز کشور به آرتمیا در حدود ۳ تا ۵ تن بود اما طبق برآورد شیلات کشور این است که اکنون با توجه به پیشرفت های قابل توجه کشور در زمینه پرورش میگو، امروز این نیاز به ۵۰ تن رسیده که متاسفانه از خارج از کشور وارد می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به ظرفیت تولید ۵۰ تن آرتمیا باید یک برنامه ریزی ۱۰ ساله صورت گیرد.

وی با اشاره به این که به دنبال فراهم سازی تولید تجاری آرتمیا در کشور هستیم، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا شرایط کشت تجاری آرتمیا را در حوزه دریاچه ارومیه و سراسر کشور مهیا کنیم و در این راستا به حاضر به ارائه خدمات رایگان به تمامی متقضایان ورود به این عرصه و حمایت و هدایت آنان هستیم که البته به نتیجه رسیدن این هدف نیازمند هماهنگی و همسویی سایر دستگاه ها و سازمان ها در بحث صدور مجوزهای لازم و سایر اقدامات مقتضی است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشورابراز داشت: جهت حفظ گونه های موجود آرتمیا در کشور و کمک به حفظ و تولید و پرورش این محصول، بانک سیست و ژن آرتمیا را تهیه کرده ایم که به امید خدا در هفته پژوهش رونمایی می شود.

وی ضمن بیان این که در حال حاضر اولویت ما حفظ بقای آرتمیا اورمیانا همراستا با مراحل احیای دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: ما مطلقا اجازه نخواهیم داد که به جز آرتمیا اورمیانا که گونه منحصر به فردی از این آبزی در دنیا به شمار می رود، در حوزه دریاچه ارومیه کشت شود.

نکوئی همچنین با اشاره به برخی طرح های احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: کسانی که بحث انتقال آب از وان یا نقاط دیگر به دریاچه ارومیه را مطرح می کنند باید توجه داشته باشند که چنین اقدامی اگر با مطالعات دقیق همراه نشود می تواند کل اکوسیستم منطقه را به خطر انداخته و گونه های مختلف زنده در دریاچه ارومیه را در معرض نابودی قرار دهد.

انتهای پیام/