چه کسانی طی ماه های گذشته نسخه گرانی ارز را تجویز کردند؟

چه کسانی طی ماه های گذشته نسخه گرانی ارز را تجویز کردند؟

به گزارش ندای ارومیه، قیمت دلار امروز به ۱۰ هزار تومان رسیده است. در میان انبوه خبرها و تحلیل های گاه عمیق و اغلب سطحی که در این خصوص دست به دست می شود توجه به این نکته خالی از لطف نیست که طی ماه های گذشته چه کسانی نسخه گرانی دلار را می پیچیدند.

برای پاسخ به این سوال بد نیست مروری داشته باشیم به مطالب منتشر شده در هفته نامه تجارت فردا، ارگان رسمی اتاق بازرگانی (بخوانید حلقه فکری و تئوریک دولت روحانی)

این هفته نامه اسفند سال گذشته با انتشار مطلبی تحت عنوان بازداشت دلار، آن چه که مهار قیمت دلار توسط دولت خوانده را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

در نوشته های دیگر نظر جمعی از تصمیم سازان اقتصادی دولت از جمله مسعود نیلی منتشر شده که با تمسک به این استدلال که گرانی ارز موجب می شود صادرات توجیه داشته باشد از افزایش قیمت دلار حمایت کرده اند.

در یکی دیگر از این نوشته ها عبده تبریزی اظهار کرده که راه گریز از ابرتورم گرانی دلار است.

اما اظهارنظرهای این روزها نشان می دهد کسانی که نسخه دهنده اصلی در تلاطمات ارزی بودند اکنون از موضع طلبکار و رهنمود دهنده به گرانی دلار می نگرند.

متاسفانه دانش خوبی در حوزه اقتصاد سیاسی ایران معاصر وجود ندارد تا نقش این نهادها و جریان‌هایی چون اتاق بازرگانی را در فعل و انفعالات اقتصادی کشور تبیین کند.

انتهای پیام/