افزایش نرخ تاکسی؛ از انکار مسوولان ارومیه تا اصرار رانندگان

افزایش نرخ تاکسی؛ از انکار مسوولان ارومیه تا اصرار رانندگان

به گزارش ندای ارومیه به نقل از ایرنا در حالی که سه ماه از ابتدای سال می گذرد، رانندگان تاکسی بر لزوم افزایش کرایه ها تاکید دارند ولی مسوولان شهری در ارومیه معتقد هستند که این افزایش احتمالی باید در مبادی مرتبط تصویب و ابلاغ شود تا شکل قانونی به خود بگیرد.

افزون بر پنج هزار راننده تاکسی در شهر ارومیه فعالیت دارند که بخش اعظمی از آنان از افزایش هزینه های خودرو و مشکلات مالی زندگی گله مند هستند و افزایش کرایه ها متناسب با همین هزینه ها را مطالبه می کنند.

مسوولان شهری آذربایجان غربی نیز در موعدهای مختلف از جمله اردیبهشت و خرداد ماه جاری بر لزوم توجه رانندگان به کرایه های قانونی تاکید کرده اند و این افزایش کرایه را منوط به تصویب آن می دانند.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کرایه تاکسی در ارومیه افزایش نیافته است و رانندگان حق افزایش خودسرانه کرایه ها را ندارند.

مهدی مژدهی فر افزود: در حال حاضر مصوبه ای برای افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل درون شهری ارومیه ابلاغ نشده است.
وی اضافه کرد: با وجود این امر برخی از رانندگان تاکسی در شهر ارومیه اقدام به افزایش خودسرانه کرایه به بهانه های مختلف کرده اند که این امر قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه با متخلفان در این حوزه به شدت برخورد می شود، بیان کرد: هشت اکیپ گشت نظارتی در شهر ارومیه بر روند فعالیت رانندگان تاکسی نظارت دارند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه گفت: شهروندان نیز می توانند در صورت مشاهده تخلف و افزایش خودسرانه کرایه تاکسی در این شهر مراتب را به این سازمان اطلاع دهند.
البته نظر رانندگان تاکسی بسیار متفاوت است و آنان معتقد هستند که افزایش نیافتن کرایه تاکسی، موجب ضرر و زیان قابل توجه به فعالان این قشر می شود.

یکی از رانندگان تاکسی ارومیه ای که تمایلی به انعکاس نام خود نداشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بسیاری از هزینه های خودرویی به ویژه برای رانندگان تاکسی افزایش یافته ولی درآمد آنان کمتر نیز شده است.
وی افزود: مسوولان باید تمهیدات لازم را در زمان مقرر بیاندیشند تا رانندگان تاکسی که در سرما و گرما به شهروندان خدمت رسانی می کنند، دلسرد نشوند.

وی اضافه کرد: با آغاز سال نو هزینه های نگهداری، تعمیر و بهسازی خودرو به صورت سالانه افزایش می یابد ولی با وجود گذشت سه ماه از ایام نخست سال، کرایه ها همچون سال گذشته است.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در شهر ارومیه بیان کرد: مسوولان باید به فکر تاکسیرانان که بخش عظیمی از خدمت رسانی در بخش حمل و نقل شهر را بر عهده دارند، باشند و به موقع افزایش متعارف کرایه ها را آغاز کنند.

وی ادامه داد: هزینه های شهروندی در سال جاری دست کم ۲۰ درصد افزایش یافته ولی کرایه ها ثابت مانده است و با این وضعیت، فعالیت در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: علاوه بر آن تاکسی های اینترنتی به صورت قارچ گونه در سطح شهر رشد کرده و تردد می کنند و بخش قابل توجهی از درآمدهای تاکسیرانی را بلعیده اند و مسوولان باید برای این امر هم چاره اندیشی کنند.

به گزارش ایرنا کرایه تاکسی های ارومیه ای در مرداد سال گذشته از ۵۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان افزایش یافت؛ البته پیش از آن ۲ سال پیاپی، کرایه تاکسی در سطح شهر افزایش نیافته بود.

در شهر ارومیه بیش از پنج هزار و ۱۰۰ دستگاه تاکسی فعالیت می کند که نیمی از این تعداد را تاکسی های گردشی و بیش از هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی خطی و هزار و ۲۰۰ دستگاه نیز تاکسی تلفنی است.

شهر ارومیه بزرگترین شهر آذربایجان غربی است که بیش از ۱۱ هزار هکتار مساحت دارد و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۷۳۰ هزار نفر در آن زندگی می کنند.