کشت چغندرقند در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه؛ ندانم‌کاری تا کی ادامه دارد؟

کشت چغندرقند در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه؛ ندانم‌کاری تا کی ادامه دارد؟

به گزارش ندای ارومیه، چغندرقند برای رشد و به بار آمدن به آب زیادی نیاز دارد بنابراین کشت این محصول در حوضه آب ریز دریاچه ارومیه سبب می‌شود تا آب بیشتری مصرف شده و بر روند خشک شدن این دریاچه تأثیر زیادی بگذارد در نتیجه تأثیرات منفی کشت این محصول پر آب بر در پیرامون دریاچه ارومیه را نمی‌توان انکار کرد و به راحتی از کنار آن گذشت.

در کنار آن، شیوه آبیاری مزارع و باغات در آذربایجان غربی نیز اغلب به صورت سنتی انجام می‌گیرد شیوه‌ای که سبب می‌شود تا آب زیادی بی دلیل یا جذب زمین شده و یا تبخیر شود، در نتیجه زمان آبیاری نیز افزایش می‌یابد طبیعی است که اگر همه کشاورزان از این روش سنتی استفاده کنند خیلی زود آب‌های زیرزمینی از بین خواهند رفت همچنان که هم اینک سفره‌های آب‌های زیرزمینی در حوضه آب ریز دریاچه ارومیه از فواصل دو سه متری به اعماق چند ده متری نقل مکان کرده و از دسترس کشاورزان دورتر شده‌اند.

بی توجهی کشاورزان و مسئولان به مصرف آب

اکنون بسیاری قبول کرده اند که باید در مقابل این تقدیر دست های خود را بالا ببرند که دریاچه ارومیه حتما خشک خواهد شد اما کیست که نداند خشک شدن دومین دریاچه شور جهان عواقب بی شمار زیست محیطی و انسانی دارد که تاگر اکنون بدان فکری نشود عملا در چند سال آینده باید تا صدها کیلومتر پیرامون این نگین فیروزی ای را خالی از سکنه تصور کرد.

مردم پیرامون این پارک بزرگ بین المللی با مصرف زیاد آب و کشاورزان با روش‌های آبیاری نادرست و سنتی هر روز گلوی کم رمق دریاچه ارومیه رابیشتر می‌فشارند و از طرف دیگر آسمان نیز بارشهای خیال انگیز سابق خود را از سر این دریاچه برداشته است و دیگر نه از برفهای چندین متری خبری هست و نه از باران های گاه و بیگاه و سیل آسا.

تاسف انگیز تر اینکه اغلب دولتمردان و مسئولین هم طبق سنوات گذشته بازی با کلمات را بیش از هر اقدام و عملی در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند تا هر روز با تظاهری مردم فریب بیشتر از دیروز شانه از بار مسئولیت خالی کنند.

آماری که از برنامه پیش بینی شده دولت در کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب روایت می کند حاکیست مدیران دولتی آذربایجان غربی در کاهش کاشت چغندرقند کوتاهی می‌کنند و در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدامات کافی انجام نمی‌دهند در حالی که این محصول می‌تواند در مناطقی از استان که در حوضه آب ریز دریاچه نیستند کاشته شود.

کشت چغندرقند باید متوقف شود

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به متوقف شدن کشت چغندرقند در حوضه آب ریز دریاچه ارومیه اظهار داشت: در سال زراعی جاری قرار است ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن چغندرقند در استان تولید شودکه فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن در کارخانه‌های قند داخل استان مصرف می‌شوند.

 محمدمهدی شهریاری گفت: محصول چغندر که مصرف آب آن بسیار زیاد است، نباید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشت شود، اما وقتی این موضوع مطرح می‌شود تعدادی می‌گویند که فلان مسئول با کشاورزان مخالف است.

وی افزود: عواقب بحران خشک شدن دریاچه ارومیه یک مشکل ملی است و عواقب آن بر کل منطقه تأثیر می‌گذارد و همه باید در ارتباط با حل این مشکل باهم همکاری کنند.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی یکی از عوامل مهم بحران دریاچه ارومیه به شمار می‌رود و میزان مصرف در این بخش در حال حاضر نیز بسیار زیاد است و با وجود تأکید ستاد احیای دریاچه ارومیه برای کاهش ۸ درصدی مصرف آب در این بخش در سال‌های گذشته، قدمی در این ارتباط برداشته نمی‌شود.

کشت کم‌تر چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به اینکه چغندرقند آب زیادی مصرف می‌کند باید به نحوه کشت این محصول در حوضه آبریز این دریاچه به شدت نظارت می‌شود.

اسماعیل کریم زاده گفت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۸ شهرستان را شامل می‌شود که نظارت اصلی در این مناطق صورت می‌گیرد که با برنامه ریزی‌هایی که شده است در کل ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار زیر کشت محصول چغندرقند خواهد رفت.

وی افزود: به‌جز شهرستان‌هایی  که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستند در بقیه مناطق استان  مانند شهرستان‌های جنوب یا شمال استان کشاورزان می‌توانند هرچقدر که در توان آن‌ها است برای کشت چغندرقند اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌هایی که انجام شده است فقط به اندازه مصرف ۵ کارخانه قند استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه چغندر کاشته می‌شود.

گزارش یوسف عباسی / تسنیم

انتهای پیام/‌