۲۷۲ نفر در مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی ارومیه پذیرش شده اند

۲۷۲ نفر در مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی ارومیه پذیرش شده اند

به گزارش ندای ارومیه، به نقل از اروم نیوز، پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است، گسترش پدیده به حدی است که جوامع توسعه یافته و در حال توسعه را به یک اندازه به خود مشغول کرده است، حمایت از حقوق کودکان به ویژه کودکان محروم و کودکانی که در معرض آسیب‏‌های ناشی از بحران‏‌ها و نابسامانی‏‌های اجتماعی و حوادث طبیعی هستند، وظیفه‏‌ای است انسانی ـ اجتماعی که بر عهده‌‏ یکایک افراد، سازمان‏‌ها و نهادها است.

بی‌‏تردید بدون توجه کافی به حقوق کودکان و سرمایه‏‌گذاری و برنامه‌‏ریزی در امر آموزش، بهداشت و ارتقای سطح زندگی آنان امیدی برای دستیابی به دنیایی بهتر وجود ندارد.

به همین بهانه در زمینه ساماندهی کودکان کار با «سعید فریور» مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی به گفت و گو نشستیم که شرح آن در پی می آید.

ـ کدام عوامل باعث جمع آوری نشدن و افزایش کودکان کار از سطح شهر است؟

وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، نارسایی و کمبود قوانین حمایتی از کودکان، وجود آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و بزه کاری، مهاجرت، ویژگیهای شخصی والدین، طلاق، فوت و ازدواج مجدد والدین و بی تفاوتی نسبت به اشتغال کودکان و تکدی گری و عادی شدن کار کودک در جامعه است.

ـ تا به امروز چه تعداد از کودکان کار به کام مرگ رفته اند؟

هیچ کدام از کودکان پذیرش شده در مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی دچار مرگ نشده اند.

ـ آمار کودکان کار در آذربایجان غربی چقدر است؟

در سال ۹۶ تعداد ۲۷۲ نفر کودکان کار و خیابانی در مرکز ساماندهی ارومیه پذیرش و خدمات حمایتی ، تخصصی دریافت نموده اند و نزدیک به ۴ میلیارد ریال برای توانمندسازی و حمایت های مادی و معنوی کودکان کار و خیابانی و خانواده هایشان تحت عنوان کمک موردی هزینه شده است.

ـ آیا مراکزی به عنوان سرپناه برای نگهداری کودکان کار وجود دارد؟

بهزیستی با ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی با حضور تیم تخصصی شامل روانشناس ، مددکار و کارشناس تربیتی به صورت شبانه روزی فعالیت و تمامی امکانات لازم برای نگهداری کودکان مذکور را فراهم نموده است و آماده ارائه خدمات به صورت شبانه روزی می باشد.

ـ اورژانس اجتماعی برای جلوگیری از این مقوله چه کارهایی را انجام داده است؟

اطلاع رسانی و آگاه سازی والدین،حضور تیم های سیار اورژانس اجتماعی در مناطق آسیب خیز شهر و ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری و ارجاع افراد در معرض آسیب به حوزه های مختلف سازمان و نهادهای مربوطه، ارتقاء توانمندی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی،ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمانهای غیر دولتی وپیشگیری از جرم مهمترین رویکرد اورژانس اجتماعی در مقوله فعالیت می باشد.

ـ ضرورت مبارزه با متکدیان که این کودکان را به کار می گیرند چیست؟

باید مشارکت اجتماعی برای مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله به کار گیری کودکان کار و خیابانی تحت عنوان کودکان کار و خیابانی به وجود آید و تمامی ۱۱ نهاد دولتی که در بحث کودکان کار و خیابانی وظایفی بر عهده آنها گذاشته شده است وظایفشان را انجام دهند

ـ از دلایل افزایش کودکان کار در سطح جامعه چیست؟

با عنایت به فراگیری رفتارهای ناسالم و وجود زمینه های موجود در جامعه احتمال اینکه کودکان کار امروز، فردا افراد بزهکاری شوند بیشتر از سایر کودکان است و می توانند چالش و تهدیدی برای خانواده ها محسوب شوند.

ـ آیا مراکزی به عنوان سر پناه برای نگهداری کودکان کار وجود دارد؟

بهزیستی با ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی با حضور تیم تخصصی شامل روانشناس، مددکار و کارشناس تربیتی به صورت شبانه روزی فعالیت و تمامی امکانات لازم برای نگهداری کودکان مذکور را فراهم نموده است و آماده ارائه خدمات به صورت شبانه روزی می باشد.

انتهای پیام/